Behandlinger for å lindre sprukne hæler på et par dager

desember 27, 2016
For å ha sunne hæler er det viktig å huske å eksfoliere bort døde hudceller før du bruker en behandling, slik at den kan trenge gjennom huden enklere.

Sprukne hæler er et klart tegn på tørre føtter som ikke har blitt tatt vare på. Det finnes flere ulike helsemessige forhold som kan føre til dette problemet, men vanligvis er det et resultat av at man bruker åpne sandaler eller at man går rundt barfot.

Sprukne hæler karakteriseres av at man har en sprukket, tørr overflate som består av overhuden og også underhuden i noen tilfeller, noe som forårsaker sterke smerter.

I likhet med mange andre problemer som oppstår i føttene, har mange folk en tendens til å ignorere det, helt til det utvikler seg til de mer ekstreme fasene hvor skadene på huden er veldig tydelige, og medfølgende symptomer har også begynt å dukke opp.

Den gode nyheten er at det er mange måter å behandle dette problemet på. Det vil få føttene dine til å se bedre ut, og det vil gjøre livskvaliteten din bedre generelt. Lider du av denne tilstanden akkurat nå?

Fotbad

2-fotbad

Hver kveld før du går til sengs, trekk føttene i varmt vann i 15 til 20 minutter, og deretter gnir du dem med en pimpstein, samtidig som du unngår å skade de områdene som allerede er sprukket mer enn de allerede er.

Målet er å forsiktig løsne døde hudceller, som danner det meste av de harde områdene og forårsaker tørrhet.

Til slutt, skyll føttene, påfør en god fuktighetskrem og ta på deg sokker før du går til sengs. Slik vil du holde føttene hydrerte i løpet av natten.

Du bør gjenta denne behandlingen hver dag frem til tilstanden din bedres. Likevel bør du ta et fotbad regelmessig når du har blitt kvitt de sprukne hælene dine, da dette vil fungere som et forebyggende tiltak.

Vil du vite mer? Les: Bli kvitt smerte i føttene med enkle tips

Krem av avokado og banan

Denne kremen av banan og avokado er myk, og den vil bekjempe hardhet og tørrhet i huden som gjør at hælene sprekker.

Ingredienser

  • 1 moden avokado
  • 1 moden banan

Slik gjør du det

Mos begge ingrediensene sammen til de danner en jevn masse, og påfør den som en maske på hælene dine. Pakk føttene i plastfolie i 30 minutter, og deretter skyller du godt med varmt vann.

For best resultat, gjør dette hver dag eller minst tre ganger i uken.

Sitronskrubb

3-eksfoliering-av-sitron

Denne naturlige behandlingen eksfolierer bort døde hudceller og mykgjør hard hud på hælene.

Hvis du har alvorlige sprekker på hælene, anbefales det ikke at du bruker denne, fordi den syrlige sitronen kan føre til at det føles som at det brenner når du bruker den.

Ingredienser

  • Saften fra en sitron
  • 1/4 kopp sukker

Slik gjør du det

Lag en masse ved hjelp av disse to ingrediensene, fukt føttene med varmt vann, og påfør denne med milde sirkulære bevegelser for å gni denne skrubben på de berørte områdene på hælene.

La den være på i 10 minutter før du skyller den av med varmt vann. Gjenta dette tre ganger i uken for å få best mulig resultat.

Kokosolje

Denne naturlige oljen har en rekke fordeler for å pleie huden, særlig når det kommer til føttene.

De antibakterielle egenskapene til kokosolje bidrar til å bekjempe fotsopp og bakterier som forårsaker lukt og fotsopp.

Takket være dens utmerkede fuktighetsgivende evner, anses den for å være en flott måte for å lindre sprukne hæler, regenerere huden, og fjerne hard hud.

Hvordan gjør du det?

Påfør en god mengde med kokosolje på de berørte områdene og gni den godt inn i huden.

Ideelt sett bør du gjenta denne behandlingen to ganger om dagen, hver dag.

Kakaosmør

4-kakao

Som kokosolje, er kakaosmør et flott hjelpemiddel for å pleie huden, og det bidrar til å reparere og lindre tørrhet.

Hvordan gjør du det?

Kjøp kakaosmør med høy kvalitet i en helsekostbutikk eller på et apotek, og påfør det på de tørre hælene dine hver kveld før du går til sengs.

Les gjerne: Hvordan lage en naturlig deodorant?

Tips for å lindre sprukne hæler

Noen av de ovennevnte behandlingene kan være nyttige for å lindre sprukne hæler, så lenge du bruker dem på en jevnlig basis.

5-fukte

Likevel avhenger effektiviteten deres på andre tiltak du tar for å forbedre helsen til føttene dine.

  • Prøv å holde dem rene og fri for skitt.
  • Etter en lang, hard dag, sett dem i et fotbad med varmt vann.
  • Husk å fukte og eksfoliere føttene på en jevnlig basis.
  • Unngå å bruk sko som er for stramme, eller som utsetter føttene for elementene.
  • Ikke gå barfot i lang tid.
  • Etter du dusjer, gi føttene fukt og påfør et antibakterielt pulver for å hindre fotsopp og lukt.
FRA NETTET