Bekjemp osteoporose med disse naturlige remediene

· april 22, 2017
Et økt inntak av matvarer som er rike på kalsium og andre vitaminer og mineraler er nødvendig for et sterkere skjelett og for å effektivt bekjempe osteoporose.

Det er normalt å måtte være nødt til å akseptere visse ting som en del av aldringsprosessen.

For noen mennesker bringer aldring med seg kognitiv svikt eller smerter fra leddgikt. For andre bringer det med seg osteoporose.

Denne sykdommen fører til at skjelettet gradvis svekkes på grunn av en nedgang i nivåene av kalsium.

Det påvirker styrke og tettheten i dine bein og øker sjansene for å brekke dem. I slike tilfeller kan et enkelt fall bli et alvorlig helseproblem.

Det finnes noen medisiner som kan hjelpe deg med å øke styrken i skjelettet. Men hvis du leter etter et naturlig alternativ, kan du prøve noen av disse remediene for å bekjempe din osteoporose.

Eddik

En av de beste måtene å styrke dine bein på er ved å øke inntaket av mineraler, spesielt kalsium. Du må fylle på med disse forbindelsene på en regelmessig basis, spesielt etter hvert som du blir eldre.

Eddik hjelper kroppen din å absorbere kalsium mer effektivt fra andre matvarer du spiser. Når du tilsetter litt eddik i salater kan det bidra til å forhindre utbruddet av osteoporose.

Slutte å røyke

Dette er en vane som har negative virkninger på helsen din, uansett hvordan du ser på det. Når det gjelder kroniske sykdommer som osteoporose, kan situasjonen bli enda mer alvorlig.

Å slutte å røye vil ikke bare beskytte ditt skjelett. Det vil også hindre at kroppen din overfylles med kreftfremkallende stoffer og hindrer utbruddet av mange andre lidelser.

Ikke gå ned for mye i vekt

Alle ytterpunkter er dårlige. Fedme er et problem som har tatt mange liv de siste årene, men å ha litt ekstra fett på kroppen er ikke noe skadelig.

Hvis du er en ekstremt tynn person, og spesielt hvis du har lidd av en spiseforstyrrelse, har du en mye større sannsynlighet for å oppleve tidlig benskjørhet og utvikling av osteoporose.

Det er derfor det er så viktig å opprettholde en stabil vekt, slik at skjelettet holder seg sterkt.

Matvarer med soya

Soya inneholder et høyt innhold av fytoøstrogener. Dette er forbindelser som ligner på østrogen, og som kvinner trenger for å opprettholde balanserte hormonnivåer.

I tillegg bidrar de også til å øke bentettheten hos kvinner.

Det er et velkjent faktum at kvinner har større sannsynlighet or å utvikle osteoporose enn menn. Å spise mat som er avledet fra soyaprodukter, slik som tofu, er noe som definitivt kan hjelpe deg å unngå denne sykdommen.

Rødkløver

Slik som enkelte soyaproteiner, er rødkløver en urt som har lignende effekter som østrogen i kroppen din. Dette kan i stor grad hjelpe kvinner med å redusere risikoen for å få osteoporose.

Husk imidlertid at rødkløver inneholder flyktige forbindelser. Dette betyr at før du velger rødkløver som et behandlingsalternativ, bør du sjekke med legen din for eventuelle uønskede bivirkninger.

Laks

Denne fisken er mer rik enn de fleste typer fisk på kalsium og vitamin D, samt Omega-3-fettsyrer som er svært gunstig for helsen.

Alle de ovennevnte gjør laksen til en av de beste matvarene for å unngå eller bekjempe osteoporose. Husk at det er en god idé å ha et variert kosthold, og å spise fisk to til tre ganger i uken er et godt alternativ.

Få regelmessig mosjon

Å holde seg aktiv er den beste måten å opprettholde sterke muskler på. Det vil øke styrken i skjelettet, og samtidig redusere risikoen for benbrudd ved f.eks. fall.

Ved å trene på riktig måte vil energinivået øke, samt bidra til å forhindre andre lidelser som kan være relatert til alder.

Redusere alkoholinntak

Inntak av alkohol i moderate mengder kan forbedre absorpsjon av kalsium, men du bør være veldig klar på grensen.

Når du inntar store mengder alkohol kan det få alvorlige konsekvenser for både styrken i skjelettet ditt og din generelle helse.

I tillegg påvirker det å være full balansen, slik at risikoen for å falle og brekke et bein øker.

Ananas

Mangan spiller en viktig rolle i beinhelsen, og en mangel på dette mineralet kan gjøre deg mer utsatt for å få osteoporose.

Hvis du sørger for å få i deg anbefalt daglig inntak av dette mineralet vil du være sikker på å holde skjelettet sterkt.

Ananas gir mer enn 70% av mangan som kroppen din trenger for å opprettholde et sunt skjelett. Derfor er det aldri en dårlig idé å drikke litt frisk, deilig ananasjuice på en jevnlig basis.

Hvis du har tilstander som diabetes eller pre-diabetes, må du passe på kostholdet ditt slik at sukkeret i denne juicen ikke endrer blodsukkernivået.