Er du bekymret for hjernens helse? Oppdag 6 dårlige vaner som kan påvirke den

juni 9, 2018
Selv om vi ikke alltid relaterer oss til dem, er det visse vaner som du kanskje ikke anser som skadelige men som faktisk er svært skadelige for din cerebrale helse og dine kognitive evner. Lær mer i denne artikkelen!

Uavhengig av å være bevisst på betydningen av hjernens helse, ignorerer mange at visse vaner kan øke forverringen og forårsake flere lidelser.

Selv om kognitive sykdommer er relatert til faktorer som genetikk og alder, kan enkelte daglige rutiner også påvirke forekomsten deres.

Problemet er at mange ikke vet hvordan man skal ta vare på dette organet, og til tross for anbefalinger, fortsetter de med visse vaner som øker dens aldring.

Som en følge av dette forårsaker dette skade på nevronene og hjernevevet. Dette påvirker dets evner og forstyrrer viktige hjernefunksjoner som er nødvendige for å ha en god livskvalitet.

1. Å spise for mye sukker er dårlig for hjernens helse

Sukker

Det overdrevne forbruket av raffinert sukker er relatert til utviklingen av metabolske og cerebrale sykdommer.

Denne ingrediensen, som finnes i mange matvarer i kostholdet vårt, reduserer produksjonen av kjemiske stoffer i hjernen, og med tiden påvirker dens funksjoner.

Daglig inntak av raffinert sukker er en av årsakene til angst, depresjon og demens.

Anbefalinger

  • Velg naturlige søtningsmidler som honning, kokossukker eller stevia
  • Sjekk næringsinnholdet på etikettene og velg alternativer som inneholder lite sukker

2. Å hoppe over frokost

Daglig inntak av en sunn frokost er en av de viktigste vanene for å opprettholde en sterk, sunn og ung hjerne.

Dette måltidet, som er en av dagens viktigste, gir kroppen et høyt antall essensielle næringsstoffer som gjør at du kan holde deg aktiv hele dagen.

Å hoppe over det eller erstatte det med usunne alternativer kan øke risikoen for å lide av helseproblemer knyttet til metabolisme, hukommelse og følelsesmessig stabilitet.

Også, gitt at energinivåene påvirkes, reduseres nevronaktiviteten og det blir vanskeligere å konsentrere seg.

Anbefalinger

Planlegg din ukentlige frokost og sørg for at den inneholder kilder til:

  • Vitaminer
  • Mineraler
  • Kostfiber
  • Protein
  • Omega 3
  • Antioksidanter

3. Røyking

Røyking

Røykere er utsatt for mange giftstoffer som over tid påvirker vevet i mange forskjellige organer.

Disse giftige stoffene akselererer hjernens aldringsprosess og, i tillegg til å øke risikoen for kreft, forstyrrer de kognitive funksjoner.

Disse konsekvensene påvirker også tidligere røykere som kan utvikle sykdommer som demens og Alzheimers.

Anbefalinger

  • Slutt å røyke så snart som mulig, og skaff sunne vaner for å kontrollere angst
  • Eliminer eksponeringen din for sigarettrøyk.

4. Å ikke drikke nok vann

Utilstrekkelig vannforbruk er en av faktorene som påvirker for tidlig forverring av hjernevevet.

Dehydrering reduserer energinivået, påvirker humøret ditt, og gjør det vanskelig å konsentrere seg.

Dette skyldes at hjernen er sammensatt i stor grad av vann, noe som betyr at en nedgang vil forstyrre dens funksjoner.

Mangel på væske påvirker også sirkulasjonshelsen og påvirker følgelig oksygeneringsprosessen i hjernecellene.

Forslag

  • Drikk mellom 6 og 8 glass vann om dagen
  • Øk forbruket av frukt og grønnsaker som er rike på vann
  • Velg te, juice og andre naturlige drikkevarer

5. Å sove dårlig er dårlig for hjernens helse

Jente får ikke sove

Å ha dårlig søvnkvalitet reduserer fysisk og mental produktivitet så vel som at det påvirker din følelsesmessige helse.

Siden organet ikke kan hvile tilstrekkelig lenge, reduseres funksjonene til frontallappen og kreativ tenkning påvirkes.

Samtidig øker segregeringen av stresshormoner som reduserer ens evne til å løse daglige problemer.

Forslag

  • Sov i et rolig miljø i minst 8 timer.
  • Avslutt bruken av elektroniske enheter før du går til sengs.
  • Spis en lett middag, 2 eller 3 timer før du går og legger deg.

6. Eksponering for forurenset miljø

For å utføre alle sine funksjoner uten hindringer, trenger hjernen en kontinuerlig tilførsel av oksygen for å muliggjøre vedlikehold av energinivåene.

På grunn av forurensede miljøer kan imidlertid utvekslingen av gasser og transporten av oksygen ha problemer med å nå cellene.

Dette reduserer effektiviteten til det kognitiv arbeidet som øker risikoen for å lide sykdommer som demens.

Forslag

  • Fjern eksponering for forurensede miljøer, og i tilfelle eksponering, ta forebyggende tiltak.
  • Prøv å gå til grønnere områder hvor du kan puste inn frisk luft.

Som du kan se, selv om noen vaner ser ut til å være harmløse, kan de i virkeligheten bære ulike konsekvenser for hjernens helse.

Prøv å eliminere disse vanene etter beste evne og følg våre anbefalinger.

FRA NETTET