Bidra til å beskytte øynene dine mot makuladegenerasjon med disse 7 matvarene

januar 9, 2018
Selv om makuladegenerasjon er et produkt av tidens gang, kan du bremse det ned dersom du spiser matvarer som inneholder næringsstoffer for å beskytte øynene mot aldringens virkninger.

Ønsker du å beskytte øynene dine? Makuladegenerasjon er en av de øyesykdommene som kan redusere livskvaliteten din. Dette gjelder spesielt som voksen.

Dette er en retinal sykdom som skjer når makula forringes. Denne membranen er en litt gul membran som er funnet bak øynene dine.

Sykdommen kjennetegnes ved å forårsake problemer med sentral synsskarphet. Dette er visuell evne som trengs for hundrevis av ting.

I tillegg har de menneskene som er berørt av det, vanskeligheter med å lese, konsentrere seg og gjenkjenne ansiktene til mennesker langt unna.

Den mest foruroligende tingen er at utviklingen skjer gradvis. I mange tilfeller forårsaker det total blindhet.

På grunn av dette er det viktig å legge til seg sunne vaner. Foruten å ta vare på din visuelle helse, reduserer de risikoen for å lide av denne sykdommen.

I denne artikkelen vil vi dele 7 matvarer hvis ernæringsmessige egenskaper er gunstige for øynene dine.

Ikke vent med å spise dem!

1. Egg for å beskytte øynene dine

Egg for å beskytte øynene dine

Å spise egg på daglig basis er en god vane. Hvis det gjøres regelmessig, kan denne vanen bidra til å holde øyehelsen i best mulig stand.

Denne matvaren er kjent for å være en kilde til aminosyrer av høy kvalitet. Den har viktige mengder lutein og zeaxanthin. Dette er to viktige stoffer for å beskytte øynene dine mot effektene av aldring.

  • Med dette målet anbefaler vi å spise dem med eggeplommen. Dette er den delen hvor du finner de fleste av de fordelaktige stoffene.
  • Som et resultat bør du spise de i moderasjon, siden de også har et høyt fettinnhold.

Hvorfor bør du spise egg flere ganger i uken?

2. Gresskarfrø

Gresskarfrø inneholder sink og essensielle fettsyrer. Disse er viktige for å forebygge øyesykdommer.

Gresskarfrø kan legges til i mange retter. De reduserer også risikoen for makuladegenerasjon og tidlig aldring.

  • Legg de til i fruktsmoothier og salater.
  • Ikke vær bekymret for at du vil legge på deg hvis du spiser dem hver dag. De har lite kalorier.

3. Fet fisk

Fet fisk for å beskytte øynene dine

Alle varianter av fet fisk har store mengder av omega-3-fettsyrer. De har også antioksidantforbindelser. Når disse forbindelsene fordøyes, reduserer de betennelse og for tidlig cellulær aldring.

Disse næringsstoffene bidrar til å bli kvitt overflødig kolesterol. Samtidig øker blodstrømmen og blodtrykket.

Du bør spise dem regelmessig for å ta vare på øyehelsen generelt. Du bør spesielt spise dem hvis du har en familiehistorikk av synsproblemer.

  • Spis minst to til tre porsjoner per uke.

4. Skalldyr

Skalldyr er også en del av gruppen som bidrar til å beskytte øynene mot makuladegenerasjon.

De inneholder sink. Dette er en av de uunnværlige mineralene for å beskytte membranene som dekker øynene dine.

De gir deg også aminosyrer og essensielle fettsyrer. Disse bidrar til regenerering av vevet.

  • Legg dem til i salater eller forretter.

5. Grønn te

Grønn te for å beskytte øynene dine

Grønn te er en av de mest populære sunne drikkene. Dette er fordi egenskapene hjelper deg med å gå ned i vekt og regulere kolesterolet ditt.

Den skiller seg ut på grunn av innholdet av antioksidanter. Disse er molekyler som hemmer skaden forårsaket av frie radikaler og toksiner.

De stimulerer cellulær regenerering. De holder også balanse i betennelsesprosessene og reduserer risikoen for å utvikle sykdommer som makuladegenerasjon.

  • Drikk en kopp grønn te minst tre ganger per uke.

6. Tomater

Tomater er grønnsaker med høye nivåer av lykopen. Dette er en antioksidant som forhindrer degenerative sykdommer.

Sammen med beta-keratin og mineraler, skaper de en beskyttende barriere mot frie radikaler og solstråling.

Å spise det med jevne mellomrom bidrar til å beskytte øynene dine. Det reduserer også risikoen for å lide av synsvansker i alderdommen.

  • Spis rå tomater i alle dine salater og smoothies.
  • Lag et glass tomatjuice og drikk det til frokost minst tre ganger per uke.

Slik dyrker du tomater hjemme

7. Spinat

Spinat for å beskytte øynene dine

Spinat og andre grønne grønnsaker er fulle av næringsstoffer som folsyre, vitamin A og sink. Alle disse er nødvendige for å hindre øyesykdommer.

Disse næringsstoffene bremser ned forløpet av makuladegenerasjon. De gir deg også en beskyttende barriere mot oksidativt stress.

Deres egenskaper er også perfekte for å kontrollere betennelse og sykdommene forbundet med det.

  • Legg til spinat i kostholdet ditt. Dette kan være i smoothier, salater eller supper.

Inkluderer du alle disse matvarene i ditt vanlige kosthold? Hvis du ikke gjør det, må du sørge for at du får noen porsjoner per uke.

Husk at i tillegg til å ta vare på øynene dine, er disse fulle av næringsstoffer som fremmer din generelle trivsel.

FRA NETTET