De 6 beste teknikkene for selvkontroll

januar 11, 2018
Visste du at fysisk trening er bra for å frigjøre spenning og bedre selvkontrollen? Hvis det er vanskelig for deg å forbli rolig, prøv å praktisere noen av disse disiplinene for å hjelpe deg.

Kanskje du prøver å slutte å røyke, eller du må redusere matrelatert angst, eller du har et tvangsmessig shoppingproblem.

Å være i stand til å kontrollere dine følelser er viktig når du står overfor slike situasjoner der konsekvensene kan være katastrofale.

På grunn av dette, vil følgende artikkel vise deg de beste måtene å forbedre selvkontrollen din på.

Bli kjent med deg selv: grunnlaget for selvkontroll

Kontrollen over følelser, fristelser og grunnleggende instinkter er ekstremt viktig når man fører et fullt og sunt liv.

Selvkontroll er en evne som kan læres. Du kan i tillegg jobbe med det daglig for å unngå negative følelser som sinne, fråtsing og misunnelse.

Selvdisiplin kan hjelpe i alle deler av livet. Det er nyttig for alt fra å si nei til narkotika til å unngå gjeld.

For å oppnå denne kontrollen, det du først og fremst må gjøre, er å bli kjent med deg selv. Dette betyr at du bør kjenne dine styrker og svakheter. Fremfor alt bør du jobbe med dine svakheter.

Å følge en diett, slutte å røyke, eller ikke bli sint når du sitter fast i trafikken er alle bra for både din mentale og fysiske helse. Men for å gjøre disse tingene er det viktig at du jobber for å forstå deg selv.

Siden irrasjonalitet vanligvis settes som en motsats av selvkontroll, må vi forsøke å være bevisste på det i hvert øyeblikk, men spesielt når vi må ta en beslutning eller vi må oppføre oss på en bestemt måte.

Å spise sjokolade, røyke sigaretter eller kjøpe nye sko gir oss kortvarig tilfredsstillelse, men det er ikke bra for vår fremtid. Det verste er at vi senere står overfor anger, frustrasjon og i mange tilfeller depresjon.

Derfor er det viktig å lytte og se etter tegnene kroppen din gir deg i forskjellige situasjoner. Så ta et øyeblikk for å virkelig analysere situasjonen.

Hvis du ser på en vakker veske i et butikkvindu … må du ikke gå inn i butikken umiddelbart for å kjøpe den. Tenk på hva du har råd til og hvor mye gjeld du allerede har.

Hvis du er i ferd med å tenne en sigarett, husk de negative effektene som røyking har på helsen din. På samme måte, hvis du er i ferd med å forsyne deg med en ekstra porsjon med dessert eller du vil ha en drink til, prøv å ta et skritt tilbake og revurder det.

Nøkler for selvkontroll

Kvinne på shopping

Selvfølgelig er det ikke lett. Tross alt, selvkontroll er en skjør ting, og det varer ikke lenge. Om noen sekunder kan den forsvinne, og vi kan begynne å handle irrasjonelt.

Som med våre muskler kan vår viljestyrke trenes.

Hvordan?

Gjennom praksis, konsistens og kompromiss.

Det er viktig å alltid være oppmerksom og husk i hvilke situasjoner selvkontrollen er velkommen. De beste teknikkene for å kontrollere dine følelser er:

1. Vær oppmerksom på din oppførsel.

Hvis du ikke er bevisst på dine vaner og rutiner, er det veldig vanskelig å kontrollere dine beslutninger og holdninger.

  • Hvis du vil gå ned i vekt, bør du planlegge hva du skal spise på daglig basis.
  • Hvis du trenger å holde bankkontoen din i pluss, må du forstå dine forbruksvaner.

Visste du at det å høre på folk som klager hele tiden koster deg energi?

2. Ikke tenk på tingene som bekymrer deg.

Bekymret kvinne

Mens du bør være rasjonell med dine handlinger, er det ikke bra å være besatt av dem.

Sinnet ditt er vanligvis «temperamentsfullt». I disse tilfellene, jo mer du prøver å unngå en viss tanke, jo mer dukker den opp i hodet ditt.

Så, bruk bare disse selvkontrollteknikkene når de er nødvendige. Dediker resten av tiden til andre aktiviteter.

3. Ha sunne vaner

Alle våre holdninger og vaneendringer krever selvkontroll og kompromiss. Dette gjelder uansett om det er å dra for å trene eller endre kosthold, jobbe for å slutte å røyke, eller ikke bruke penger bare fordi.

De sier at hjernen trenger 21 dager for å gjøre noe til en vane. Du må utholde denne tiden for å oppnå dine mål.

Etter den tredje uken, vil disse sunne vanene ikke lenger føles kunstige eller påtvunget. I stedet blir de automatiske. Det er bare et spørsmål om du kan komme deg gjennom denne tidsperioden.

4. Slapp av

Kvinne slapper av for selvkontroll

Å puste dypt, telle til 10 (eller så lenge du kan) og lukke øynene kan være en utmerket teknikk for å berolige deg selv og øke selvkontrollen.

Når du føler deg engstelig, sint, eller er i ferd med å gjøre en feil, prøv å slappe av. Du kan også sette i gang andre metoder som meditasjon eller å drikke kamille-te, for eksempel.

Tanken er at du ikke tar pressede eller irrasjonelle beslutninger.

6 avslappingsøvelser for en fredelig søvn

5. Vær oppmerksom på miljøet ditt.

Hvis vennene dine går til baren hver dag etter jobb, og du prøver å slutte å drikke, kan du kanskje distansere deg litt fra dem eller prøve å tilby noe annet å gjøre i stedet.

På samme måte, hvis du vet at du er en kompulsiv shopper, ikke gå til kjøpesenteret hvis du føler deg trist eller kjeder deg.

Hvis du vil gå ned i vekt, gå for å kjøpe mat etter at du har spist lunsj. På samme måte, hvis du vil fokusere mer på arbeidet ditt, må du holde telefonen utenfor rekkevidde etc.

Miljøet du er omgitt av, kan få deg til å handle på en bestemt måte. Endre situasjonene som ikke lar deg utøve selvkontrollen slik du trenger det.

6. Slipp ut spenninger.

Kvinne mediterer for selvkontroll

Det er mange aktiviteter som kan hjelpe deg med å kanalisere følelsene som påvirker deg.

Å trene, jogge, gå tur eller ta et boblebad er gode måter å frigjøre spenninger og unngå negativ oppførsel på.

FRA NETTET