De beste frøene for å kurere migrene

oktober 28, 2015
I tillegg til å spise mer frø for å redusere migrene, er det også viktig at du unngår mat som leder til migrene, som for eksempel hurtigmat.

Vi vet allerede at det å opprettholde et forebyggende kosthold er viktig for å redusere migrene. Du vil føle deg mye bedre hvis du passer på det du spiser og velger sunne alternativer. Vil du vite hvordan naturlige frø kan hjelpe deg med migrene? Finn ut hvilke frø som er best for å behandle migrene i artikkelen under!

1. Migrene og ernæring

osteslag

En av årsakene for migrene er måten kroppen vår reagerer på enkelte matretter. Stress og genetikk kan avgjøre om du vil slite med dette problemet eller ikke. Enkelte matprodukter kan virke som gift i kroppen vår og gjør at vasodilaterende stoffer syntiseres og gjør at årene i hjernen vår hovner opp. Det er dette som gjør at vi får smerter og plages av migrener.

Du burde også vite at selv om du tar medisiner og passer på hva du spiser kan du få migrene i ny og ne. Hvorfor det? Enkelte ting kan trigge migrener. Stress, menstruasjon, å stå over frokosten, dårlig søvn og til og med fysisk aktivitet kan føre til migrene. Ideelt sett burde du føre en dagbok om dine reaksjoner på ulike situasjoner, sånn at du kan kontrollere dem i fremtiden. Noen ganger kan til og med en parfyme gjøre at du får migrene, så hold alle disse faktorene i tankene. Her er en liste over mat du burde unngå:

  • Såkalte biogene aminer: Aminer er elementer som histamin eller tyramin. Disse finnes i mange matprodukter som ost, sjokolade, vin og øl.
  • Tilsetningsstoffer: Vet du hva mononatriumglutamat er? Det er kjent som den femte smak, men sannheten er at det er et stoff som er tilsatt mange matprodukter for å styrke smaken, og gjøre dem bedre å spise. Hvilke matretter inneholder dette stoffet? Pizza, hamburgere, godterier og fremfor alt: kinesisk mat. Du burde også vite at tomater og parmesan inneholder dette stoffet naturlig.
  • Andre produkter du burde ha i tankene: Tunfisk, sardiner, ansjos, pølse, lever, rødt kjøtt, soya, aubergine, tomater, rødvin, hvitvin, øl, ølgjær og veldig modne frukter.

2. Fordelene av frø for å kontrollere migrene

Solsikkefrø

solsikkefrø

Disse frøene er veldig effektive for alle som sliter med migrene. Husk at du bare burde spise solsikkefrø som ikke er saltet. Ideelt sett burde du spise en håndfull per dag, eller rundt to spiseskjeer. Ønsker du å vite mer om fordelene av disse frøene?

  • Vitamin E: Vitamin E har antioksidanter som vil hjelpe kroppen din med å bekjempe giftstoffer og skadelige elementer som kan føre til indre hevelser. Det renser kroppen din, beskytter immunforsvaret ditt og gjør cellefibrene dine mer elastiske, som igjen kan hjelpe deg med å forebygge innsnevring av hjernenervene.
  • Fettsyrer: Fettsyrer er en flott kilde til energi som vil hjelpe deg med å bekjempe migrene. Denne typen fett er også nødvendig for dannelsen av enkelte hormoner som kroppen din trenger for å holde seg sterk, og samtidig forebygge at kolesterolnivåene dine øker.
  • Magnesium: Du kjenner kanskje allerede til fordelene magnesium har når det kommer til forebyggelse av migrene: det forbedrer muskeltoner, stimulerer overføring av nerveimpulser og får musklene dine til å slappe av. Det forbedrer også helsen til skjelettet ditt og styrker det kardiovaskulære systemet, noe som hjelper kroppen din med å forebygge hevelsen av hjernenerver.

Linfrø

linfrø-for-migrene

linfrø er veldig bra for å gå ned i vekt, holde kolesterolet nede og kontrollere blodsukkernivået. Men visste du at de også er veldig bra for å behandle migrene? Prøv å putt litt linfrø i salaten din og se hvor bra du føler deg. Du burde prøve å spise to spiseskjeer hver dag.

  • Rik på fettsyrer: Som vi nevnte over er fettsyrer som omega-3 eller omega-6 veldig bra for å forebygge migrene. Linfrø har 75% omega 3 og 25% omega 6.
  • Vitamin E: Igjen, disse frøene er en flott kilde for vitamin E, som er veldig bra for helsen vår og en stor hjelp for å forebygge migrene.
  • Mineraler som hjelper med å behandle migrene: Magnesium, kalsium, kalium, mangan.
  • Rik på enzymer som bedrer fordøyelsen.

Chiafrø

chiafrø-smoothie

Chiafrø er kjent som en av de beste superproduktene som finnes. Mange idrettsutøvere spiser chiafrø, i tillegg til de som trenger kosttilskudd eller de som vil gå ned i vekt. Her er fordelene med chiafrø:

  • En naturlig kilde til mineraler: Høye nivåer av kalsium, magnesium og sink. Alle disse mineralene bekjemper migrene. De gir deg også grunnleggende næring som du trenger for å holde deg sunn.
  • En naturlig kilde til omega-3 fettsyrer: Chiafrø inneholder også dette elementet, som er viktig for å forebygge migrene. Det bedrer også helsen til hjertet ditt og kolesterolnivået, så du burde alltid prøve å få i deg mye av dette fettet.

Sesamfrø

sesamfrø

Har du noen gang smakt sesamfrø? Disse deilige frøene passer godt i mange matretter, desserter og hjemmelaget brød. Du kan også spise dem som de er og burde få i deg rundt to spiseskjeer hver dag. Men hvordan hjelper det deg med migrene?

  • Høyt nivå av magnesium: Sesamfrø inneholder masse magnesium, som hjelper deg med å hindre blodkarspasmer (som fører til migrene). Mange spiser sesamfrø hver dag for å unngå hodepine, svimmelhet og migrene.

Konklusjonen er at du kan spise mange ulike frø hver dag i tillegg til ditt nåværende kosthold. Rundt to spiseskjeer hver dag vil gjøre supre ting for helsen din.

FRA NETTET