De følelsesmessige fordelene med yoga

juli 26, 2017
Foruten å hjelpe deg med å konsentrere deg og bedre koble deg til deg selv, er yoga veldig bra for å redusere søvnløshet og til og med utviklingen av nevrodegenerative sykdommer.

Du har sikkert allerede hørt om noen av fordelene som denne eldgamle treningen har for kroppen. Dette gjelder spesielt for dens effekter på muskler, ledd og hjerte. Men vi hører ikke så mye om de psykologiske fordelene.

På grunn av dette, ønsker vi i denne artikkelen å fortelle deg om de følelsesmessige fordelene med yoga.

Yoga og dine følelser

De viktigste fordelene med yoga kan oppsummeres i tre grupper: kropp, sjel og ånd.

Denne eldgamle kunsten øker utvilsomt livskvaliteten din. Tross alt, den inkluderer forskjellige stillinger, mantraer, pusteøvelser og meditasjon.

For mange er yoga en livsstil. Det er en måte å finne trivsel og indre fred på.

Dette innebærer en titt på ditt indre selv og å koble deg fra alt som omgir deg og et søk etter personlig mening.

Dette er fordi det integrerer pust med bevegelse. Denne øvelsen endrer deg på en positiv, ubestridelig måte.

Yoga brukes som en forebyggende, helbredende og rehabiliterende medisin. Dette er fordi det har evnen til å stimulere dine ulike kroppsfunksjoner. Disse inkluderer blodstrøm, oksygenering av cellene dine og transport av energi.

Alle disse fordelene er utvilsomt knyttet til bedre mental og følelsesmessig helse. Yoga er ikke bare bra for kroppen din, men også for din sjel.

De følelsesmessige fordelene med yoga

Hvis du leter etter en aktivitet som gir deg mange psykologiske fordeler, ikke vent med å prøve yoga. Dette er de viktigste følelsesmessige fordelene ved denne vakre og gamle praksisen:

1. Det gir deg fred og ro

Livet i byer i dag gjør folk til nervøse, engstelige og irritable vesener.

Når du gjør yoga, hjelper pustingen med å få deg til å slappe av. Det gjør deg rolig og hjelper deg med å se ting fra et annet synspunkt.

Du finjusterer dine følelser. I tillegg ser du de tingene som omgir deg bedre. Deretter føler du deg mer i fred med verden og omgivelsene dine.

Ved å puste riktig, blir du kvitt dine følelser av sinne, stress og angst. Til syvende og sist blir det kvitt alle disse følelsene som får deg til å føle deg dårlig. Dette er følelsene som ikke lar deg leve i harmoni.

2. Det reduserer stresset ditt

Dette ordet – som alle kjenner så godt – eksisterer på grunn av vår intense livsrytme.

Vi går fort. Vi går herfra til der med en rynke i pannen. Så krangler vi med mennesker som vi ikke engang kjenner. Vi hører støy hele tiden …

Og så går du til en yogaklasse. Det virker som om verden forandrer seg helt.

Ved å øve denne gamle teknikken reduserer du nivåene av kortisol. Dette er et hormon som kommer fra stress.

Det er nødvendig å regulere energien din i stressende situasjoner. Tross alt, når du har høye nivåer av stress, er det dårlig for helsen din.

3. Det forbedrer selvtilliten din

Det er ikke mange som kan si «Jeg tror på meg selv» eller «Jeg stoler på mine evner».

Takket være yoga kan du forbedre din selvtillit og bli kjent med deg selv uten å kritisere deg selv. Du kan også kvitte seg med de negative tankene som begrenser deg, og fylle deg selv med positive ideer som gjør at du kan vokse.

Dette er uten tvil et fantastisk verktøy for å se alt med klarhet. Det øker også din vitale energi. Å gjøre yoga øker selvtilliten din når det gjelder dine evner og hjelper deg med å ta mer avgjørende beslutninger.

4. Det forbedrer søvnkvaliteten din

Melatonin er hormonet som har ansvaret for vanlige søvnsykluser. I mellomtiden har nevrotransmitteren kalt serotonin jobben med å regulere humøret og appetitten din.

Begge disse blir balansert når du gjør yoga. Som et resultat kan du sove bedre hver natt.

Hvis du har søvnløshet, for mange mareritt, eller har problemer med å sove, er det ikke noe bedre enn en yoga-økt.

Om natten sover du som en engel. Om morgenen vil du føle deg helt fornyet.

5. Det øker dine intellektuelle evner

Utøvelsen av denne orientalske doktrinen forbedrer din evne til å begrunne, ta beslutninger og tenke klart.

I tillegg forbedrer det konsentrasjonen. Dette er takket være stillheten i stillingene og pusten.

Evnen kan oversettes til en hvilken som helst daglig situasjon. Dette inkluderer arbeid, studier, etc. Det hjelper deg med å unngå forstyrrelser og å ha bedre hukommelse.

6. Det forbedrer humøret ditt

Daglige problemer, regninger, trafikken, å jobbe ekstra timer … Alt forandrer måten du ser ting på. Det moderne, hektiske livet gjør deg til en ulykkelig, gretten person.

Når du gjør yoga, øker du nivået av serotonin. Dette hjelper deg med å forebygge depresjon, angst og sinne. Dette er likt for enhver annen fysisk trening.

7. Det gjør forholdet ditt til andre bedre

Å være i balanse med ditt sinn og kropp er en god ting. Hvis du er det, kan du gå godt overens med andre, oppdage hva du vil, og bare være lykkeligere.

På den annen side, hvis du ikke tilgir deg selv, ser etter alle dine feil, og sammenligner deg med alle andre, er tristhet og frustrasjon det eneste du oppnår.

Yoga kan hjelpe folk å:

  • Gi opp tobakk
  • Slutte å drikke alkohol
  • Ikke spise så mye
  • Oppnå sine mål
  • Se etter det gode i livet
  • Være trygg på seg selv

8. Det bidrar til å forhindre nevrodegenerative sykdommer

Yoga, sammen med meditasjon, øker størrelsen på strukturer kalt telomerer. Når disse er små, forårsaker de for tidlig aldring, visse sykdommer og for tidlig død.

Med bare 15 minutter per dag, vil du få disse strukturene til å vokse. Som et resultat kan du forhindre degenerative sykdommer som Alzheimers.

FRA NETTET