De ti bud for en ung og sprek hjerne

· desember 21, 2015

Det kan være at du får grått hår, rynker rundt øynene, og til og med artritt i hendene når du når en viss alder. Til tross for disse tegnene på aldring, kan du fremdeles holde hjernen ung og sprek resten av livet.

Trodde du at det var umulig? Ikke i det hele tatt. Tenk på hjernen som en muskel som du trener hver dag. Du gir den interessante stimuli og problemer den må løse for å styrke den. Til slutt, uansett hvor gammel du er, vil du ha en ung og sprek hjerne.

Vil du vite hvordan?

1. Gå en time om dagen

Young and Fit Brain

Vi sier dette om og om igjen i bloggen vår: gå, gå, gå og gå litt til. Å få kroppen i gang vil hjelpe deg å slappe av, styrke hjertet og gi deg litt trim i samme slengen.

Fysisk aktivitet bekjemper faktisk kognitiv svikt, reduserer stress og fremmer veksten av nye nerveceller i hippocampus i hjernen din. Det forsterker minnet ditt og gjør at du føler deg følelsesmessig bedre. Hvilke unnskyldning har du for å ikke gå ut en tur akkurat nå?

2. Skaff deg en hobby

Vet du hvor sunt å ha en hobby kan være? Å bruke et par timer om dagen på å gjøre noe du virkelig elsker er som å helle «bensin» i motoren din – hjernen. Det spiller ingen rolle hva slags type aktivitet det er – det kan være å samle på frimerker eller mynter, strikking, tegning, skriving, ta vare på kjæledyr eller å pleie hagen.

En av de største fiendene for en ung hjerne er kjedsomhet. Å gjøre de samme tingene hver dag kan påvirke den kognitive funksjonen din betraktelig. Ikke utsett det mer – begynn å gjøre noe du liker!

3. Spis ordentlig mat

To av hjernens største fiender er høyt kolesterol og høyt blodsukker.

Du blir kanskje overrasket når du finner ut at leger noen ganger kaller demens for «type 3 diabetes», ettersom diabetes forårsakes av herding i hjernens arterier – noe som igjen er forårsaket av dårlig kosthold.

Derfor bør du alltid spise et variert kosthold med lite fett!

4. Få deg nok frisk luft

Mange studier har advart mot noe overraskende. Lufta du puster i store byer forårsaker mer enn bare pustebesvær. Det kan øke angstnivået og til og med forårsake slag.

Prøv å komme deg ut av byen så ofte som mulig. Det er viktig at du puster ren, frisk og sunn luft.

5. Få deg nok søvn

Young and Fit Brain

Kronisk søvnløshet er en av hjernes verste fiender. Det kan svekke reaksjontiden din, svekke hukommelsen og forårsake stress- og angstanfall. Søvnløshet er et alvorlig problem som må tas hånd om. Selv om det er viktig å være både fysisk og psykisk aktiv, er det like viktig at hjernen får hvile i minst 6 timer hvert døgn.

6. Røyker du?

Vi trenger ikke å fortelle deg at røyking er farlig. Røyking tar livet av flere millioner mennesker hvert år, og mange familier mister noen av sine nærmeste. Hvis du røyker, eller hvis du kjenner noen som røyker, start i dag med å slutte med denne livsfarlige uvanen.

7. Vennskap er viktig

Young and Fit Brain

Stabile vennskap har mange fordeler for sinnet og hjernen. Dine nærmeste lytter til deg når du sliter og oppmuntrer deg når du har behov for det. En gjeng gode venner er essensielt for å holde hjernen ung og frisk.

8. Prøv å lære noe nytt hver dag

Vær mer nysgjerrig på livet. Ta til deg ny kunnskap og lær nye ting hver dag. Kanskje du kan starte din egen blogg der du snakker om hverdagen din? Der du deler favorittoppskriftene dine med venner, eller prøver ut nye oppskrifter? Livet er fullt av måter du kan styrke sinnet og berike opplevelsene dine på, og vi forsikrer deg om at dette kan hjelpe deg med å holde hjernen ung og sprek.

9. Vær optimistisk

Young and Fit Brain
Et positivt syn på livet er som en multivitamintablett. Det er den beste medisinen for å holde deg motivert og hjelpe deg å håndtere livets kompleksitet. Joda, i mange situasjoner har du garantert kjent på negative følelser; følelser som gir deg lyst til å rømme langt unna deg selv. Du kan til tider kjenne deg fortapt i en mørk tunnel.

Men å rømme er ikke verdt noe. Lær deg heller å våkne med et smil om munnen og ha et sunt og enkelt syn på livet, fylt med optimisme.

10. Elsk og nyt livet

Hvis du har opplevd følelsesladde tilbakeslag trenger du ikke stenge verden ute til evig tid. Kjærlighet er  et eventyr som alltid er verdt risken. Du bør derimot ikke bli besatt av å finne en partner. Det viktigste er å aldri miste evnen til å elske deg selv og familien din.

Hvis du har barn, skal du nyte tiden dere har sammen. Bruk tid sammen med kjæledyrene dine, familien din og vennene dine. Framfor alt skal du aldri glemme å elske deg selv for den du er. God selvtillit er kjempeviktig for å holde hjernen ung og sprek.