Diabetes og søvnproblemer: et svært vanlig forhold

mars 26, 2018
Diabetes og søvnproblemer har et tett forhold. Derfor er det viktig å snakke med en lege om eventuelle spørsmål, problemer eller symptomer du opplever.

Visste du at svingninger i blodsukkernivået kan være årsaken til søvnproblemer og mangel på hvile? Diabetes og søvnproblemer er forbundet med hverandre.

Dette er uten tvil et problem som ikke mange vet om. Likevel påvirker det en stort andel av befolkningen som lider av diabetes.

Søvnforstyrrelser er vanlige hos mennesker med diabetes type 2, og manifesterer seg vanligvis på ulike måter.

Disse kan variere fra klassiske rastløse bein til søvnapné eller økt behov for å gå på toalettet om natten.

Alle disse faktorene fører til utilfredsstillende hvile, dagtidstretthet og til og med til en intensivering av selve sykdommen.

Det er derfor nødvendig å nevne slike problemer og symptomer når du konsulterer legen din. I virkeligheten kan behandlingen for denne typen nattlige lidelser være lettere enn du tror.

Nedenfor gir vi deg all informasjonen du trenger.

Diabetes og søvnproblemer: hva er det som forbinder dem?

Diabetes

Som vi allerede vet, er diabetes en sykdom der kroppen har problemer med å produsere et tilstrekkelig nivå av insulin av seg selv.

Dette resulterer i glukosetopper som uten tvil er veldig farlige.

Når det gjelder diabetes type 1, er det bukspyttkjertelen som ikke kan produsere insulin. Når det gjelder diabetes type 2 er problemet litt annerledes: kroppen kan produsere insulin, men den gjør det ikke på et optimalt nivå.

Det som er interessant er at pasienter med diabetes type 2 pleier å lide av større søvnforstyrrelser, hovedsakelig på grunn av disse svingningene i blodsukkernivået.

La oss ta en titt på hva slags problemer som oppstår og hva deres opprinnelse er.

Sjekk ut artikkelen: 4 naturlige behandlinger mot søvnløshet som du trenger

Overdreven vannlating om natten

Diabetes og søvnproblemer er relatert på flere måter, men den vanligste er når en person føler et behov for å stå opp 2-3 ganger om natten for å gå på toalettet eller drikke vann.

Høye blodsukkernivåer forårsaker et hyppigere behov for å urinere.

Når kroppen vår har et forhøyet glukosenivå i blodet, trekker den vanligvis vann ut fra vevene. Dette fører til dehydrering og dermed tørste.

Ved å drikke 1 eller 2 glass vann om kvelden, vil vi føle et større behov for å gå på toalettet. Det er en ond sirkel!

Samtidig bør vi ikke glemme at et lavt blodsukkernivå faller sammen med sykdomsfølelse, svimmelhet og svette. Dette, i sin tur, påvirker hvilekvaliteten.

Søvnapné

Mann med søvnapné

Søvnapné er vanligvis svært vanlig hos personer med diabetes.

Imidlertid er opprinnelsen til dette symptomet vanligvis vektproblemer. Det er vanlig for personer med diabetes type 2 å lide av fedme.

Dette legger mer press på brystet og dermed begrenser det luftens passasje under nattlig søvn.

Snorking er ikke alltid trygt. Dette må vi være klar over. Diabetes og søvnproblemer er forbundet, og derfor må vi huske at alle som snorker om natten, kan lide av mer alvorlige helseproblemer.

Ikke glem at apneer betyr et midlertidig opphør av pusten. Derfor, i tilfeller der snorking er hyppig, lider vi av en lavere blodoksygen-konsentrasjon.

Rastløse bein

Det kan være vanskelig for oss å se sammenhengen mellom rastløse bein og diabetes. Derimot er koblingen nærmere enn du kanskje tror.

Denne nattlige lidelsen har vanligvis flere mulige årsaker, inkludert jernmangel, høyt glukosenivå i blodet og nyreproblemer.

I tillegg, hvis du er en røyker, øker sannsynligheten for å utvikle rastløse bein betydelig.

Det er derfor viktig å ha periodiske undersøkelser hos legen.

Noen ganger kan noe så vanlig som anemi intensivere dine problemer med diabetes ved å utvikle dette symptomet.

Ta en titt på denne artikkelen: De 6 beste teene for å hjelpe deg med å sove

Hvordan kan du forbedre kvaliteten på hvilen din hvis du har diabetes type 2?

Kvinne sover

Finn ut hvordan du kan forbedre søvnvanene dine med disse enkle retningslinjene.

Kostholdet ditt

  • For å forbedre kvaliteten på hvilen din og unngå å måtte gå på toalettet om natten, er det for eksempel en god idé å drikke mindre væsker før du går til sengs.
  • Unngå stimulerende drikker som koffein, visse shaker eller infusjoner.

Litt trening om ettermiddagen

  • Å trene med jevne mellomrom forbedrer kvaliteten på hvilen din.

Unngå elektroniske enheter

  • To timer før du går til sengs, er det en god idé å sette bort mobiltelefoner, bærbare datamaskiner, nettbrett osv.
  • Disse enhetene gjør hjernen din overaktiv og påvirker søvnkvaliteten.

Ja til tidsplaner

Det er viktig å alltid forsøke å følge de samme tidsplanene. Prøv å spise og gå til sengs på samme tidspunkt hver dag og utvikle andre daglige vaner.

Disse retningslinjene og rutinene tillater oss å bedre justere våre cirkadiske rytmer, og dermed forbedre vår helse og hvile.

Periodiske legeundersøkelser

Siden diabetes og søvnproblemer har et tett forhold, er det best å huske hvor viktig det er å snakke med en lege om eventuelle spørsmål, problemer eller symptomer du opplever.

Dessuten må du ikke glemme de essensielle periodiske kontrollene for å overvåke diabetes og holde øye med vekten din, mulige ernæringsmessige mangler, hjertehelse osv.

Alle disse faktorene er også relatert til hvilen din. Derfor er det viktig å forbedre din levemåte. Ta vare på deg selv slik at diabetes ikke påvirker livskvaliteten din. Det er verdt det!

FRA NETTET