Epleskrell hjelper deg å gå ned i vekt

· juni 18, 2015

Det er ikke uten grunn at det finnes et kjent britisk ordtak som sier: «an apple a day keeps the doctor away», eller på godt norsk: «et eple om dagen er godt for magen.» Men det du kanskje ikke vet, er at epleskrell vil hjelpe deg å gå ned i vekt.

Helsefordeler med epleskrell

Det kjemiske stoffet som gir epleskrell sitt skinnende utseende, inneholder også en rekke helsefordeler, som kan fremme bygging av muskler, vekttap og vedlikehold av vekt.

Epleskrell inneholder ursolsyre, som hindrer muskelsvinn.  Ursolsyre holder kolesterol og blodsukker under kontroll, og hindrer økning. Det betyr at et eple om dagen virkelig kan gjøre en forskjell for helsen din.

De helsefrembringende effektene fra epleskrell ble oppdaget av Dr. Adams, en amerikansk ekspert på hvordan hormoner påvirker kroppen. Han lette etter en medisin som kunne forhindre muskelsvinn og vedlikeholde styrke hos eldre pasienter, slik at det var mindre sjanse for benbrudd og langvarig sykeleie som følge.

I følge Dr. Adams var muskelsvinn ofte knyttet til sykdom og alderdom, og så forlenget sykehusopphold som en konsekvens av dette. Det er fortsatt manglende kunnskap rundt muskelsvinn, og det finnes enda ingen medisin mot dette. I forsøk på å løse problemet, studerte Dr. Adams fra Universitetet i Iowa, genetiske endringer som forekom under muskelsvinn.  

Dr. Adams ga laboratorierottene en normal kost med små mengder av dette stoffet, og holdt deres helse under oppsyn. I løpet av denne prosessen, oppdaget han at dyrenes muskler ble større og de hadde bedre kontroll over dem, avhengig av hvor mye de fikk i seg av dette stoffet, som finnes i epleskrell.

Det viste seg å være flere fordeler. Rottene som ble foret epleskrell hadde mindre fett i blodet, som kolesterol og annet fett farlig for hjertet, i tillegg til at de hadde omtrent en tredjedel mindre kroppsfett.

Ursolsyre ser også ut til å styrke effekten av insulin og insulinliknende vekstfaktorer to nøkkelhormoner innen muskelvekst.  Dr. Christopher Adams la vekt på at det er viktig med et balansert kosthold for å oppnå disse resultatene.

Ursolsyre finnes hovedsaklig i epleskrell, men også i blåbær, svisker, basilikum, oregano og timian.

Ved å spise epleskrell kan en også øke mengden brunt fett i kroppen, noe som gjør at en forbrenner flere kalorier og dermed går ned i vekt. Nå som du vet dette, bør du spise et eple om dagen. I tillegg til næringen du får i deg, vil det også hjelpe deg å gå ned i vekt og bygge muskler.