Er du trist? Bruk disse 8 tipsene.

desember 30, 2015

Tristhet. Den omkranser deg og kveler deg med sitt kalde teppe når du minst ønsker det. Det er den negative følelsen som er så vanskelig å håndtere og å overkomme. Når du føler deg trist, er det som om noen har skrudd av din livsbryter og du har ingen annen løsning enn å forsvinne inn i mørket. Ingen forstår deg og det føles som om alt går galt.

Så hva kan du gjøre? Først og fremst kan du ikke la tristheten vinne. Den er den kjente fienden som du trassig må se i øynene og fortelle rolig at den ikke kommer til å vinne. Om du noen ganger tenker at du ikke klarer det, trenger du allikevel ikke bekymre deg. Vi forteller deg i dagens artikkel om 8 måter du kan overvinne tristheten på.

Ikke la tristheten vinne; ta i bruk disse metodene!

1. Gå en tur

gange

Det siste du bør gjøre er å bli hjemme i ensomhet. Aldri. Finn heller frem de gamle turskoene, behagelige treningsklær, husnøklene…. og gå en tur!

Gå i raskt tempo med den styrken du har inni deg, og gradvis kjenn at nettet av problemer og negative følelser forsvinner. Det er godt å bevege kroppen og kjenne at man svetter litt. Hjertet vil begynne å frigi endorfiner, de lykkelige hormonene, og du vil på dette tidspunktet tenke mindre på det som plager deg. Ta det i bruk!

2. Sitt i solen med øynene lukket

sol

Et fredfullt øyeblikk fylt med sinnsro, når du i kun 15 minutter lar solen varme huden. En god dose vitamin D vil gi deg den gode følelsen av ro. På dager hvor du føler deg trist, bør du ikke oppsøke et mørkt hjørne eller bli værende i sengen.

Normalt vil mennesker som lider av depresjon unngå sollyset. Men du bør ikke det; nyt istedenfor et øyeblikk med varme.

3. Ta 2 timers fri fra alle plikter

yoga

Vi vet alle at det ikke alltid er enkelt. Man har ting man må gjøre, ansvar, jobb, plikter…. Men derimot, når man er trist, oppstår det en vegg som nærmest gjør det umulig å gjøre noe riktig. Man har verken motivasjon eller energi.

Løsningen? Stopp opp et øyeblikk og gi deg selv to timer, nyt pustepausen og fritiden, uten noe press eller angst. Vær deg selv.

4. Skriv

skrive

Skriver du dagbok? Hvis ikke, er dette kanskje tiden for å begynne med det. Det fungerer som terapi og hjelper deg med å organisere ideene dine, du kan uttrykke deg selv, prate med deg selv og dra nytte av det personlige som skrivingen gir.

Du trenger verken å være Gabriel Garcia Marquez eller Daphne Du Maurier for å skrive dagbok; uttrykk deg selv med dine ressurser, ord, ha diskusjoner med deg selv, fornærm hvem du vil… Det viktigste er at du bruker ord for å lette følelsene dine.

5. Gråt når du trenger det

gråt

Å gråte er en naturlig og nødvendig handling for å frigi spenninger og følelser.

Noen ganger kjenner du behov for å gråte, og gråting er bra for deg. Tristhet trenger en mekanisme for å frigi følelser, og noen ganger er det ikke nok å gå seg en tur eller prate med din beste venn. Tårer bør frigis for å lufte følelsene og redusere spenninger. Det er sunt og svært nødvendig.

6. Se i speilet og spør deg selv hva som er galt

speilbilde

La oss gjøre en gjenkjennelsesøvelse. Er den personen du ser i speilet deg? Nei, det er ikke den samme attraktive og positive kvinnen. Tristhet stjeler din vitalitet, og vi er helt sikre på at du ikke ønsker å se deg selv på denne måten.

Spør deg selv hva du kan gjøre for å føle deg bedre, for å gi deg selv håp og kurere dine sorger. Spør den kvinnen du ser i speilet hva hun bør gjøre i dag for å kunne smile igjen.

7. Finn noen som vet hvordan de skal lytte til deg

kjærlighet

Det er ikke alle som vet hvordan man lytter. Du har antageligvis en venn eller slekning som istedenfor å støtte deg alltid foretrekker å snakke om seg selv uten engang å spørre hvordan du har det. Søk støtte hos de menneskene som lytter på deg med bekymring og oppriktighet.

Du vil forstå hvordan du kan dele følelsene dine, og du vil føle deg lettet når de negative følelsene sakte forsvinner. Søk alltid støtte og hjelp.

8. Vær snill mot deg selv

sjøen

Hvorfor ikke? Triste dager trenger små gleder for å bli kvitt sorgene. Om du fokuserer kun på bekymringer, vil problemene bare bli større og større. Det er best å slappe litt av. Hvorfor ikke gå på kino? Eller delta på en yoga-time? Hva med en tur i parken eller en tur på museumet?

Noen ganger kan de enkleste ting utrette mirakler, som for eksempel å komme hjem og sette på din favorittsang. Det vil ikke løse dine problemer, men det vil gi deg en ro og bedre følelse når du ser ting med andre perspektiver.

Ikke nøl med å bruke disse enkle tipsene når du føler deg trist.

FRA NETTET