Fem øvelser som er anbefalt for å forhindre senebetennelse

august 6, 2018
Selv om du ikke har noen tegn på tendinitt, anbefaler vi at du gjør noen daglige lokaliserte øvelser for å styrke forskjellige områder. På denne måten kan du forhindre mulige komplikasjoner.

Muskel- og seneskader blir mer og mer hyppig. Problemet er at disse smertene ikke bare påvirker idrettsutøvere eller de som trener, men også folk som ikke regelmessig trener sport. Derfor bør alle være interessert i å forhindre senebetennelse.

For tiden er det en økning av folk som venter i kø hos legene og fysioterapeutene. Mange ganger skyldes dette senebetennelse.

Senebetennelse er en betennelse i en sene, vevet som knytter muskler til ben.

Normalt er det forårsaket av et slag, fysisk belastning, eller langvarig og repeterende bevegelser av senen. Det kan også oppstå på grunn av mangel på elastisitet eller aldersrelatert slitasje. I tillegg kan senen din degenerere hvis du har dårlig holdning eller overarbeider muskelene dine.

Hvordan kan du forhindre senebetennelse?

For eksempel kan dette skje når du jobber for mye. På den måten begrenser du senens funksjonelle kapasitet. Dette kan forårsake betennelse. I tillegg, hvis du ikke tar hånd på det i tide, kan det føre til større komplikasjoner.

Noen av de vanligste symptomene er:

  • Stivhet
  • Betennelse
  • Tap av styrke
  • Smerte
  • Følsomhet i det berørte området, som nesten alltid er nært et ledd
Uttøying

For å oppmuntre til velfungerende ledd, anbefaler vi at du har en sunn daglig rutine, inkludert:

  • Trening i minst en halv time.
  • Tøying som styrker musklene dine.
  • Unngå å være i samme posisjon i lange perioder.

For denne typen skade anbefales det vanligvis en rekke steg. Disse varierer avhengig av alvorlighetsgraden den berørte personen har.

Det er behandlinger for lette, moderate og alvorlige skader.

  • For det første er alt du trenger å gjøre å hvile og slappe av. Dette inkluderer å redusere din fysiske aktivitet.
  • For det moderate trinnet er det en god idé å immobilisere området og se en spesialist.
  • De vil fortelle deg om den beste måten å komme videre på, avhengig av diagnosen.
  • Til slutt, for alvorlige tilfeller, hvis det ikke reagerer på anbefalingene og reseptene gitt av legen din, er det mulig at det kan kreve kirurgi.

Derfra er det veldig viktig å styrke og holde musklene fleksible over hele kroppen din.

I tillegg anbefaler vi også oppvarming før du trener eller driver med noen form for aktivitet, i tillegg til at du unngår overbelastning av sener med repeterende bevegelser og stor påvirkning.

Øvelsene vi anbefaler i denne artikkelen kan være en stor hjelp.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen også: Prikking i leddene: årsaker og naturlige behandlinger

Øvinger som anbefales for å forhindre senebetennelse

Øvelse 1

For å forhindre senebetennelse i musklene i føttene dine, gjør følgende øvelse.

  • Først, stå med føttene sammen. Deretter står du opp på den fremre delen av foten.
  • Deretter, hold deg i denne stillingen i 5 sekunder før du senker deg, litt etter litt, til du er i startposisjon.
  • Gjenta denne øvelsen 10 ganger.

Øvelse 2

Takket være denne øvelsen, vil du styrke senene i anklene dine.

  • For å gjøre dette, stå med beina litt bøyd.
  • Deretter setter du en fot ca. 20 cm bakover (som om du skulle ta et skritt).
  • Deretter lener du deg fremover til du føler muskelen og senen i ankelen din.
  • Hold denne posisjonen i 20 sekunder, før du går tilbake til opprinnelig posisjon.
  • Gjør 3 repetisjoner på hver side.

Les også denne artikkelen: 6 naturlige behandlinger for hovne føtter og ankler

Øvelse 3

Kvinne med skuldersmerter

  • Først, sett hendene på en vegg i skulderhøyde.
  • Deretter må du holde nok avstand slik at du kan lene seg mot den og bøye albuene dine. Du bør etterligne en firfirsle.
  • Du må holde posisjonen i 20 sekunder. Deretter strekker du ut armene.
  • Gjør 5 repetisjoner.

Øvelse 4

  • Stå opp, med hendene på sidene dine, begynn å bevege hendene dine frem og tilbake forsiktig fra den ene siden til den andre i 10 sekunder.
  • Deretter hviler du i 15 sekunder og gjentar.
  • Gjør 15 repetisjoner av denne syklusen.

Øvelse 5

Øvelser for hendene

  • Med armen strukket ut mot forsiden, hold håndflaten din oppe. Med den andre hånden trekker du forsiktig fingrene mot albuen din.
  • Strekk dem til du føler at den indre delen av håndleddet strekker seg. Hold fingeren der i 10 sekunder.
  • Slipp og gjenta denne øvelsen 5 ganger.

Det er lurt å gjøre disse tøyingene daglig, hvis du er interessert i å forhindre senebetennelse.

Foruten å hjelpe deg med å roe ned smerten i det berørte området, hjelper det å tøye ut deg også med å jobbe med elastisiteten og styrken til dine muskler og sener.

FRA NETTET