Fem tanker for kvinner som gjør alt for andre

· oktober 3, 2017
Det er mange kvinner og menn som vil gjøre alt og ha alt under kontroll. Som et resultat, tar de ikke vare på seg selv helt til det punktet hvor de blir overveldet.

Det er kvinner som tilegner hele livet sitt til andre: til barna som de oppdrar, til de familiemedlemmene som er avhengige av dem, til forholdene de gir alt, og noen ganger, til for mange ting.

Vi kjenner alle noen som dette. Det er også menn som viser disse uselviske, dedikerte karakteristikkene til hvert medlem av deres sosiale sirkel.

Men som du allerede vet, er denne typen personlighet mer vanlig hos kvinner.

Det er millioner av kvinner som gjør mye og får lite. Disse menneskene gir alt mens de ikke tar vare på seg selv.

Men mange innser ikke hvordan dette kan påvirke dem på lang sikt.

Alt har en grense. Før eller senere vil denne investeringen bli en følelsesmessig og psykologisk byrde. Selv om tankene dine sier «press fremover», når kroppen din grensen og blir syk. Kroppen din lider.

Hvis du er som dette, hvis du finner deg selv i ferd med å bli overveldet og føler konstante humørforandringer, tving deg selv til å hvile.

Ro ned tempoet i livet ditt og reflekter over disse fem spørsmålene. De vil være en stor hjelp for deg.

1. Hvor lenge har det vært siden du har hatt fred og ro?

vakker natt

Stillhet er sunt for hjernen din. Det er også ro for tankene dine.

Ta et daglig «bad» av stillhet og ensomhet. Dette vil hjelpe deg å få et forsprang. I tillegg hjelper det deg også med å komme i kontakt med deg selv.

Noen kvinner er vant til å tilbringe mesteparten av dagen med å ta vare på andre. Dette betyr å ta vare på avhengige slektninger, ta vare på barn, ta vare på foreldre, osv. Samlet sett utnytter ikke disse kvinnene intime, fredelige og rolige øyeblikk som vi alle trenger når vi lider av stress.

Med andre ord er det mange som er vant til høye aktivitetsnivåer og jobbtrykk. De ser stillhet og ensomhet som noe merkelig og unødvendig.

I dette tilfellet er det nesten nødvendig for deg å sette av en time til stillhet. Det har umiddelbare fordeler.

2. Har du meningsfulle samtaler?

Meningsfulle samtaler er de vi har med folk som er i stand til å høre og forstå oss. Disse menneskene inkluderer venner og familie som har en følelsesmessig og kognitiv kontakt med deg.

Samtidig er denne typen samtale den typen som lar deg frigjøre dine bekymringer. Disse samtalene gir deg mulighet til å dykke dypere i visse aspekter av dagliglivet ditt, slik at du kan få et nytt perspektiv.

I en rask verden med stort press er meningsfulle samtaler i ferd med å miste deres verdi.

Ta vare på dem. Oppmuntre til møter ansikt til ansikt for å snakke om alt og ingenting. Oppmuntre til møter hvor du tar vare på dine følelser og dere virkelig kommer i kontakt med hverandre.

3. Selv om du tror du kan gjøre alt, kan du ikke det. Du har rett til å klage.

blad flyter pa vann

Nei, det er ikke 30 timer i døgnet og nei, du kan ikke gi alt til alle 90% av tiden. Å si «Jeg kan gjøre alt» og «Jeg trenger å gjøre alt de forventer av meg», vil før eller senere ikke føre deg noe sted.

Men du vet sannsynligvis ikke hvordan du sier «Jeg kan ikke». Til tross for dette er det nødvendig og sunt for deg å begynne å si en av de følgende setningene høyt:

  • Jeg er overveldet i dag. Jeg kan ikke hjelpe deg.
  • Nei, jeg tror at jeg ikke vil kunne hjelpe deg om noen dager. Jeg trenger litt tid for meg selv.
  • Nei, jeg har bestemt meg for at jeg ikke kan gjøre det du ber meg om å gjøre. Det overvelder meg.
  • Jeg føler meg ikke bra, og jeg trenger å ta mer vare på meg selv.

4. Føl deg stolt av deg selv og verdsett deg selv hver dag.

Folk som er vant til å gjøre alt for andre, føler seg ikke anerkjent.

Litt etter litt antar folk rundt denne typen kvinne at hun alltid vil være der. Hun er der for å hjelpe, støtte, styrke, være en hjelpende hånd og ta hånd om alt.

Men hvis andre ikke klarer å legge merke til alle de gode tingene du gjør, må de gjøre det selv.

Det er ikke noe galt med å verdsette deg selv eller elske deg selv. Det er OK å føle seg stolt av hver gode ting du gjør, og å være din egen daglige støtte.

5. Lær å sørge for deg selv.

lovetann i glass

Hvis det er noe du vet alt om, er det å ta vare på andre. De styrer din tid, følelser, omsorg, oppmerksomhet og energi.

Hva om du begynner å gi deg selv litt mer?

  • Dediker tid til deg selv.
  • Kjøp deg en gave. Gi deg selv noe du liker.
  • Gjør noe du liker hver dag.
  • Reis.
  • Ta vare på kroppsbildet ditt.
  • Få deg venner som får deg til å le.

Ikke vent med å tenke på disse ideene. Gjør en forandring i livet ditt hvis du skjønner at du trenger det.

Hovedbilde gjengitt med tillatelse av © wikiHow.com