Fiber og bitre grønnsaker for en sunn lever

· juni 14, 2016
Fordi leveren faktisk er i stand til å helbrede seg selv, er det viktig at du lærer hvordan du kan hjelpe til ved å spise mat som øker den naturlige prosessen og få de riktige vitaminer og mineraler for å bidra til å helbrede leveren.

Hvis du noen gang må trekke frem ett organ som utfører funksjoner som er avgjørende for helsen din, så er det leveren din.

Alt for ofte tenker ikke folk på dette faktum, og de følger dietter eller livsstil de mener er sunne inntil det plutselig oppstår et problem.

Den vanligste leversykdommen er forbundet med hepatomegali, som oppstår når leveren er betent. Hvis dette ikke blir behandlet kan det bli svært alvorlig.

Kosthold som inneholder mye fett, raffinert sukker og andre bearbeidede matvarer kan forgifte leveren din, og hindre den fra å utføre sine viktige metabolske og rensende funksjoner.

I dagens artikkel vil vi snakke om to måter du kan fremme en god leverhelse: spise mat som er rik på fiber og mer av de bitre grønnsakene.

Betydningen av fiber når det gjelder leverhelsen

Leger og ernæringseksperter sier at det første skrittet for å helbrede leveren er å følge en sunn og fettfattig diett, samt være nøye på hvordan du tilbereder maten.

De beste kulinariske teknikkene er grilling, baking, damping og koking.

Et viktig element du trenger å inkludere i det daglige kostholdet ditt er fiber. Vi vil at du skal tenke på følgende viktige fakta for din helse.

Mangel på fiber kan føre til økning av kolesterol og blodsukker

nøtter

Du lurer kanskje på hvorfor fiber er så viktig.

Først av alt: husk at fiber er grunnleggende for kroppens evne til å absorbere næringsstoffer fra maten du spiser.

  • Uløselig fiber, for eksempel, har en lakserende effekt som bidrar til omsorg for tarmen. Når tarmen er tom sikrer det at næringsstoffene kommer inn i blodet uten å være ledsaget av giftstoffer.
  • Løselig fiber, deirmot, bidrar til å regulere kolesterolnivået, fremmer sunne tarmbakterier og senker nivået av såkalt «dårlige» kolesterol.
  • En annen ting å huske på er at hvis du lider av fettlever, kan det hende du har en tendens til å ha hyperglykemi, noe som betyr at du har noe motstand mot insulinnivåer. Du trenger mat for å bremse opptaket av sukker, og fiberrike matvarer gir denne unike fordelen.
  • Husk at du trenger å konsumere mat som er rik på fiber, men ikke sukker.
  • Anbefalt daglig inntak av fiber er 30 gram. Tror du at du har dette inntaket i dag? Hvis ikke, og du er bekymret for din leverhelse, gjør det til en prioritet.

Fiber-rik mat du bør legge til kostholdet

  • Havre
  • Brun ris
  • Fullkornsmel
  • Rugbrød
  • Epler
  • Pærer
  • Linser (ha dem i salater, og unngå de klassiske linserettene fordi de kan inneholde mye fett)
  • Sukkerfrie fullkornsprodukter

Fordelene med bitre grønnsaker

artisjokk

Endive, brokkoli, rosenkål… Disse er vanligvis ikke de største favorittene for flertallet av befolkningen. En cheeseburger eller taco er svært ofte mer attraktivt.

Men hva mange folk ikke vet er at den bitre smaken av disse grønnsaker grunnes en rekke forbindelser som fremmer følgende viktige prosesser:

  • Frigir magesyre
  • Forbedrer fordøyelsen gjennom enzymproduksjon
  • Absorpsjon av næringsstoffer
  • Beskytter leveren gjennom detox, og fremmer sunn metabolisme

Så la oss se litt nærmere på dette, skal vi?

Bitre grønnsaker hjelper med å rense leveren

  • Bitre grønnsaker, som for eksempel endive, er rike på fytokjemikalier som hjelper med å rense leveren for giftstoffer og andre skadelige avfallsstoffer.
  • De bidrar til å holde kolesterolnivået lavt, forbrenne fett og rense blodet.

En naturlig kilde til vitaminer, mineraler og antioksidanter for å helbrede leveren

Husk at leveren er et organ som krever en konstant tilførsel av antioksidanter og mineraler. Dette beskytter leverceller fra å bli angrepet av bakterier og giftstoffer.

Vitamin C, for eksempel, er et grunnleggende element som bidrar til å holde leveren sunn og sterk.

Kan bitre grønnsaker dekke alle disse viktige funksjonene? Selvfølgelig!

  • Bitre grønnsaker er rike på vitamin A, C og K, sammen med kalsium, kalium og magnesium.
  • De har et høyt innhold av fiber og folat.
  • De inneholder meget lite fett eller natrium.

Hvilke bitre grønnsaker bør du inkludere i kostholdet ditt?

  • Ruccola
  • Brokkoli
  • Rosenkål
  • Salat
  • Agurk
  • Zhacai, eller brun sennep
  • Blomkål
  • Brønnkarse
  • Artisjokker
  • Stangselleri
  • Endive

Det kan også være interessant å vite at det er visse drikker som hjelper deg å ta vare på og helbrede leveren. Bare husk å ikke innta for store mengder av disse.

  • Kaffe
  • Tonic vann (det er rikt på kinin)
  • Vendelrot te
  • Tistelte
  • Hvit te
  • Sitronsaft
  • Grapefruktjuice (eller vanlig grapefrukt)

Som en avslutning av dagens artikkel, ikke glem at leveren har en utrolig makt. Den kan regenerere seg selv, hvis du gir den de næringsstoffene den trenger.

Likevel bør du alltid lytte til råd fra legen din og følge en behandling som er skreddersydd til dine spesielle behov.