Finn en positiv selvfølelsesvane

· juni 29, 2017
Visste du at trening i tillegg til å være bra for koppen din, hjelper deg å generere endorfiner og gir deg en mer positiv holdning til deg selv? Sett av bare 30 minutter om dagen til å nyte disse fordelene.

Selvfølelse er ikke noe man skal ta lett på. Jo mer du elsker og setter pris på deg selv, jo bedre livskvalitet vil du ha. Det er viktig å huske at dine tanker og følelser også påvirker din fysiske helse.

For eksempel, en person som ikke føler seg bra med seg selv vil ha mindre interesse for å holde orden på kostholdet sitt enn en person som er mer fornøyd med hvem de er. Elsker og respekterer du deg selv? Liker du hvem du er som person?

Hvis svaret på noen av de spørsmålene er nei eller du ikke er sikker, prøv å innføre de følgende vanene for å forbedre din selvfølelse, og som følge av dette, din livskvalitet.

Demp din indre stemme

2-hånd-smil

Lav selvfølelse kommer hovedsakelig fra ting du sier til deg selv. Hele verden kritiserer kanskje mange av aspektene ved livet ditt. Men hvis du er komfortabel med hvem du er, betyr det ikke noe.

På den andre siden, når kritikk eller sabotasje kommer fra din innside, er ikke noe av det du gjør bra nok. Du kan være den snilleste og vennligste personen på jord, men du føler fortsatt at det ikke er nok.

Å dempe din indre stemme betyr at du slutter å si ting som:

  • «Jeg er stygg»
  • «Jeg klarer ingen ting»
  • «Jeg er ikke bra nok»
  • «Ingen kommer til å like meg»

Det er ingen enkel prosess, fordi din indre stemme snakker selv uten at du tenker over det. Hva som dog er viktig, er at du blir bevisst på hvordan du kommuniserer med deg selv. Du vil se at på kort tid vil disse positive selvfølelsesvanene begynne å forbedre din selvrefleksjon.

Slutt å vente på andres godkjenning

Baserer du din selvfølelse på hva andre tenker om deg? Du vil selvfølgelig at dine venner og familie viser deres godkjenning. Men du kan ikke bero på deres godkjenning for å være lykkelig.

Det er viktig at du lærer å ta dine egne avgjørelser basert på hva du ønsker og trenger. Noen ganger betyr dette at du følger et annet spor enn alle andre. Og det er ok, det er en del av de å vokse opp og forbedres som menneske.

Den viktigste positive selvfølelsesvanen er at du gjør de tingene som gjør deg lykkelig.

Trening

3-trening

Å trene er generelt en positiv selvfølelsesvane. Til å begynne med genererer du endorfiner som vil gjøre at du føler deg mer avslappet og tilfreds. I tillegg er det å ha en kropp som er i god fysisk form noe som gjør at du føler deg bedre med deg selv.

Til å begynne med er det kanskje vanskelig å komme i gang, men så snart du har en god vane vil det være enda vanskeligere å komme ut av rutinen! Vi anbefaler at hvis du ikke er vant til mye fysisk aktivitet, tar du det rolig til å begynne med.

Det er en god ide å trene 30 minutter om dagen, men du kan starte med bare 10 eller 15 minutter de første ukene.

Les også: Øvelser for å stramme armene

Lær å akseptere deg selv

Kanskje du tenker at du har store svakheter eller ulemper sammenliknet med menneskene som omgir deg. Kanskje du har rett, men du må lære å akseptere deg selv som du er. Dine karakteristikker, kvaliteter og feil er hva som gjør deg unik.

Noen ganger er det for smertefullt å akseptere at du ikke er alt du ønsker å være. Men du må huske at du også har spesielle kvaliteter som er viktige for andre. I stedet for å bekymre deg for hva du kanskje går glipp av i livet, uansett om du er overvektig eller har en jobb du hater, begynn å sette pris på hva du har.

Din selvfølelse vil forbedres når du kan stå opp og takke for din familie, venner og alle de andre gode tingene du har i livet ditt. Noen ganger vil bare en endring i perspektiv gjøre deg lykkeligere.

Vær sosial

4-sosialiser

Å ha et sosialt støttenettverk er viktig for å forbedre din selvfølelse. Å vite at du har mennesker som vil være der for deg vil gi deg en følelse av den sikkerheten og selvtilliten du trenger.

I tillegg, å tilbringe tid med venner og familie hjelper deg å eliminere stress. Husk at stress har en negativ innvirkning på ditt sirkulasjonssystem. Ta deg tid til å snakke med venner, lage og dele minner som vil vare resten av livet ditt.

Vær sikker på å omgi deg med mennesker som er positive og støttende. Negativ kritikk og giftige relasjoner er en av de største fiendene til din selvfølelse.

Lag en liste over dine kvaliteter og verdier

Å være generøs med deg selv er en av de vanskeligste tingene å gjøre. Når du kan se deg selv med kjærlighet og akseptere hvem du er, øker selvfølelsen din. Du kan begynne med den positive selvfølelsesvanen av å lage en liste over alle dine gode kvaliteter.

Til å begynne med vil det være vanskelig. Hvis du står fast, spør en nær venn eller slektning om hjelp. Du vil se at etter en ærlig samtale har du et tydeligere bilde av de kvalitetene som gjør deg unik.

Vurder listen og legg til nye kvaliteter etter hvert som du oppdager dem. På den måten kan du hver morgen lese igjennom og modifisere den etter som det trengs. Ikke begrens deg selv: enhver kvalitet er viktig.

Unngå å være en perfeksjonist

5-selvfølelse

Du har feil som alle andre. Nøkkelen til å ha en sunn selvfølelse er å lære å akseptere denne delen av din personlighet. Å prøve å eliminere alle dine feil vil bare gjøre deg ulykkelig.

Hvis du fokuserer for mye på dem vil du over tid bare være i stand til å se livet ditt fra det perspektivet. Dette synet er usunt og vil ikke lede deg noe sted. Det beste å gjøre er å stoppe å bekymre deg for det.

Det første steget er å sette grenser for deg selv når du legger planer. Ikke prøv å gjøre hva som er utenfor din rekkevidde – fokuser på å leve i øyeblikket.

Besøk denne artikkelen: Hvordan påvirker stress kvinner?

En sunn selvfølelse er grunnlaget for et lykkelig liv

Jobb med en positiv selvfølelsesvane for deg. Hvis du ikke føler at livet ditt er på den måten du ønsker, må du prøve å få det dit. Bare gjør det på en måte som lar deg levet hver dag til det fulle.