Fire råd for å bekjempe angst, den uendelige uroen

desember 12, 2017
For å konfrontere angst, er det første trinnet å kunne gjenkjenne den og mer enn noe annet, ikke fornekte den. Slik fornektelse vil gjøre alt mye vanskeligere. Å akseptere den hjelper oss med å kontrollere den.

I dagens verden er angst et av de vanligste problemene som vi møter som enkeltpersoner. Mange lider på grunn av denne utbredte tilstanden, den uendelige uroen, men det er mulig å bekjempe angst.

Noen opplever angst mer alvorlig enn andre på grunn av hverdagenes rytme og hastigheten de tar alt inn og behandler alt.

Til tross for at det er en psykologisk smerte, forblir mange mennesker uten en offisiell diagnose.

Det betyr imidlertid ikke at det er helt nødvendig å besøke en lege for å innse at du er i en tilstand av angst og trenger hjelp.

Kvinne med angst

Hva er angst?

På grunn av det faktum at angst påvirker utallige mennesker over hele verden, stiller mange seg selv dette spørsmålet.

Personen som lider av angst blir vanligvis oppfattet som hyperaktiv eller rastløs av natur. Flertallet av de som er rammet av denne psykiske tilstanden, kan ikke kontrollere denne rastløsheten. Dermed blir det veldig forvirrende for dem.

Dessverre er den overveiende følelsen eller tanken forbundet med angst alltid negativ av natur. De som lider av angst forventer alltid at noe dårlig vil skje med dem eller de rundt dem.

I de fleste tilfeller er personen som lider av angst godt klar over eksistensen av et problem eller en trussel, men de er ikke i stand til å identifisere årsaken. Derfor blir det svært vanskelig for dem å kontrollere problemet.

Sjekk også ut: 5 ting du trenger å vite om angst

Typer av angst

Person bøyer hodet og holder det med hendene

Det medisinske samfunnet bekrefter i stor grad at jo mer vi vet om smerten som angst forårsaker, desto lettere er det å effektivt motvirke dets symptomer.

Dermed skal vi analysere aspektene ved ulike typer angst mer grundig.

Den generelle tilstanden av angst

Denne typen angst kan skyldes et mangfoldig og stort antall faktorer. Når denne typen angst er utløst, reagerer personen på en engstelig måte i stedet for en rolig og sammensatt måte.

På grunn av den overraskende arten av denne typen angst, mangler offeret tilstrekkelige psykologiske håndteringsmekanismer. Dermed kan dette være en svært ubehagelig overraskelse.

Angst som personlighetstrekk

Denne typen angst refererer til typen person som har måttet håndtere effektene av angst fra en ung alder. I et stort antall av disse tilfellene presenterer angsten seg selv i barndommen.

En uheldig karakteristikk for de som er rammet av denne tilstanden er at de sliter med enhver form for reaktivitet. Enhver situasjon kan utløse en automatisk engstelig respons. Som et resultat kan det produsere den vedvarende og smertefulle følelsen av uro og bekymring.

Måter å bekjempe angst på

Uavhengig av det faktum at det er et utbredt og komplekst problem, er det ikke alltid nødvendig å søke medisinsk hjelp for behandling.

Heldigvis finnes det mange varierte og vellykkede måter å behandle angst på.

Nedenfor er det gitt mange ideer som vil hjelpe deg med å bekjempe angst. Vi anbefaler på det sterkeste at du gir oppmerksomhet til disse rådene og bruker dem til å hjelpe deg i kampen din.

1. Godta angsten

Som alle andre problemer vi står overfor, er det nødvendig å akseptere eksistensen av det, årsakene til det og alle mulige effekter det kan ha på oss.

Spesielt med angst, jo mer som du fornekter dens åpenbare manifestasjoner, desto mer skade kan du forårsake deg selv.

Dermed, hvis du konfronteres med et angstproblem, er å erkjenne at det er der og ikke kategorisere den som noe dårlig en av de beste tingene du kan gjøre. Å kategorisere den som noe dårlig kan generere flere problemer enn det allerede er.

2. Oppdag irrasjonelle tanker

Mann holder snakkeboble

Du har allerede tatt det første skrittet mot å bekjempe den, som er å akseptere at du er rammet av angst. Denne aksepten vil bidra vesentlig i din innsats for å kontrollere den.

Nå er det neste trinnet å forstå at dette naturlig nok vil føre til en uendelig sperre av skadelige tanker i hodet ditt.

Den største delen av disse tankene vil være relatert til ulogisk eller irrasjonell frykt eller hendelser. Av denne grunn er det viktig at du raskt lærer å skille det logiske fra det ulogiske, sannheten fra løgnen.

En effektiv metode for å etablere en rutinemessig protokoll for å stille spørsmål til dine tanker er å bruke en rekke enkle, grunnleggende og lett besvarte spørsmål for å avgjøre logikken av tankene dine. Selv om hjelp fra andre kan være svært nyttig, anbefaler vi at du utfører denne øvelsen selv og lærer å stille spørsmål ved disse tankene alene.

Vi anbefaler at du leser: 7 typer meditasjon og fordelene med dem

3. Prioriter

Noe er veldig klart i dette livet: ettersom tiden går påtar vi oss flere oppgaver, forpliktelser og ansvar. Alt dette presset og stresset etterlater naturlig nok en stor byrde på våre tanker.

Sannheten er at enhver person kan reagere engstelig under forstyrrelsen av akkumulerende aktiviteter eller ansvar.

Det er imidlertid viktig å huske på at angst ligger sovende i hodene våre. Dermed må vi kunne analysere på forhånd hvilke plikter, aktiviteter og ansvar som er viktigst for å redusere stresset vi føler fra så mange ting som akkumuleres.

Når du har fullført den nevnte gjenkjennelsen av viktige aktiviteter, bør du vurdere å bremse ned eller stoppe de aktivitetene som du ikke har ansett som nødvendige, alle sammen. Tross alt, i det lange løp, vil de bare øke din angst.

4. Ta nok personlig tid

Timeplanen til en person som ikke er berørt av angst er vanligvis veldig full. Likevel er personen som er ledsaget av dette mentale trollet vanligvis mye mer opptatt.

I tillegg til å oppfylle sine vanlige oppgaver, må de også adskille og ta del i deres byrdefulle tanker.

Uansett hvor vanskelig dagen har blitt, må du alltid ta nok tid til deg selv. Det ekstreme behovet for denne tiden blir enda viktigere hvis denne tiden er avsatt for å slappe av og ro.

Mange former for avslapning finnes. Noen er mer produktive enn andre, men all hjelper.

Oppfordre deg selv til å:

  • Se en film
  • Praktisere pusteformer og systematisk avslapping i ditt eget hjem
  • Praktisere yoga eller pilates
  • Delta i en danseklubb eller -gruppe
  • Le
  • Gjøre en hobby du liker
FRA NETTET