Fire vitaminer som hjelper deg med å helbrede lungene etter røyking

september 29, 2017
Det er viktig å huske at tobakk er en av de viktigste risikofaktorene i utviklingen av alvorlige sykdommer. Hvis du vil hjelpe kroppen din til å holde seg frisk, er det viktig å slutte å røyke og sørge for å inkludere disse viktige vitaminene i kostholdet ditt.

Er du vant til å røyke? Har du gitt det opp nylig? I begge tilfeller må du vite at å få visse vitaminer hjelper deg med å helbrede lungene etter røyking.

Mange ignorerer dette. Vi tror vanligvis at å slutte å røyke er nok for at alt skal være perfekt igjen.

Du bør imidlertid ikke glemme at røykevanen er en avhengighet forårsaket av nikotin.

Dette stoffet forårsaker alvorlig skade på cellene og kroppens systemer. Disse strukturene leger ikke alltid seg selv eller leger raskt.

Heldigvis finnes det noen matvarer som er rike på næringsstoffer som motvirker skaden forårsaket av nikotin. Dermed bidrar de til å helbrede lungene og forhindre luftveissykdommer.

I denne artikkelen vil vi fortelle deg hvilke vitaminer som er essensielle for å helbrede lungene etter røyking.

1. C-vitamin

kiwi

Røyking reduserer C-vitamin i kroppen din med 25%. Som et resultat er det nødvendig å øke inntaket av dette viktige vitaminet.

Mangel på C-vitamin vil gjøre det mer sannsynlig at du lider av infeksjoner fordi immunforsvaret ditt er svakere.

Andre problemer som kommer fra denne vitaminmangelen er:

  • Tidlig dannelse av rynker
  • Søvnløshet
  • Tannkjøttproblemer som smerte, betennelse og lett blødning.

Matvarer hvor du kan finne dette næringsstoffet inkluderer:

  • Kiwi
  • Sitron
  • Klementiner
  • Grapefrukt
  • Ananas

Hvis du fortsatt røyker, må du konsumere tre ganger mer vitamin C. Dette bidrar til å helbrede lungene etter røyking.

Hvis du prøver å slutte å røyke, bør du vite at vitamin C vil hjelpe deg med å redusere ditt nikotinbehov.

2. A-vitamin

A-vitamin– eller betakaroten-mangel kan føre til endringer i immunforsvaret. Dermed kan antall smittsomme sykdommer i luftveiene øke.

Du kan finne dette næringsstoffet i:

  • Plommer
  • Gresskar
  • Mango
  • Ferskener
  • Rosa grapefrukt
  • Salat, bladbete
  • Vannmelon
  • Tomater
  • Gulrøtter
  • Brokkoli

3. E-vitamin

e-vitamin

E-vitamin bidrar til å redusere risikoen for lungesvulster relatert til tobakksforbruk.

Dette er også kjent som tokoferol. Det er et fettløselig vitamin som fungerer som en antioksidant. Samtidig bidrar det til å beskytte essensielle fettsyrer.

For å få fordelene og helbrede lungene etter røyking, sørg for å få E-vitamin. Noen naturlige måter å få det på er:

  • Eggeplommer
  • Peanøtter
  • Kokos
  • Korn, ris, soya
  • Brokkoli
  • Salat
  • Rosenkål
  • Fullkornsbrød

I tillegg, i tillegg til å hjelpe til med å gjenopprette lungenes helse når du slutter med tobakk, hjelper E-vitamin med å behandle:

  • Alzheimers
  • PMS
  • Mannlig infertilitet

4. Vitamin B9

Vitamin B9, eller folsyre, bidrar til å lage blodceller. Disse påvirker forebyggingen av anemi og bidrar til å holde huden frisk.

I tillegg til å helbrede lungene etter røyking, er vitamin B9 nødvendig for at sentralnervesystemet fungerer som det skal. Dette skyldes at dette vitaminet spiller en rolle i syntesen av overføringene.

Hvis det ikke ser ut som det er nok, bør du vite at dette vitaminet hjelper aktive røykere til å bli kvitt vanen. For å få vitamin B9 må du spise:

  • Avokado
  • Løk
  • Hvitløk
  • Soya
  • Nøtter
  • Jordbær
  • Rosiner
  • Sitroner
  • Gulrøtter
  • Gresskar

Andre måter å forhindre lungesykdommer forårsaket av tobakk på

brus

  • Unngå å spise søppelmat, som pommes frites eller matvarer som har kunstige søtningsmidler.

Først og fremst er det noen matvarer du bør være forsiktig med. Dette gjelder spesielt brus. Dette er på grunn av endringen i nervesystemet og måten tarmene dine fungerer på. Som et resultat øker de de skadelige effektene av røyking.

  • Når du planlegger måltidene dine, inkluder matvarer som er rike på tryptofan. Dette er aminosyren som har ansvaret for å produsere serotonin.

Dette er nyttig for folk som slutter å røyke. Tross alt reduserer høye nivåer av serotonin nivået av angst.

  • Få mer kalsium.

Skaden forårsaket av nikotin øker beinmassetapet som skjer med alderen. Som følge av dette bør du inkludere mer kalsium i kostholdet ditt for å redusere denne effekten. Det hjelper deg også å holde beinene sunne. Som et resultat kan du redusere brudd og annen skade.

  • Trening hjelper deg å øke ditt kardiopulmonale system.

Ved å delta i daglig fysisk aktivitet eller trening, trener du hjertet ditt. Dette øker blodsirkulasjonen og bidrar til å forhindre dannelse av trombose i arteriene. I det lange løp kan disse forårsake hjerteinfarkt.

Trening reduserer også høyt blodtrykk. Det øker til og med lungeytelsen som hjelper deg med å holde en stabil pusterytme (mellom 14 og 22 pust per minutt).

Det er viktig å huske at tobakk er en av de viktigste risikofaktorene i utviklingen av alvorlige sykdommer.

Hvis du vil slutte å røyke, er det en god idé å holde seg borte fra å bruke høye doser av betakarotentilskudd i det lange løp.

FRA NETTET