Følg disse rådene for å unngå å feile dietten din

juli 28, 2018
For å unngå å feile dietten din, er det viktig at du ser på det som en livsstilsendring, og ikke som noe midlertidig som du kan avslutte så fort du når idealvekten din.

Er du lei av å alltid feile dietten din? Ønsker du en sunnere livsstil uten å feile hele tiden? Da er det først og fremst viktig å ikke miste motet.

I denne artikkelen skal vi gi deg noen råd som kan hjelpe deg i prosessen. Det viktigste er at de vil være nyttige i det lange løp. 

Klar? Følg med og ta kontroll.

1. Ikke se på dietten din som en straff, men som en livsstilsendring

Kvinne med sunn mat

En av hovedgrunnene til at så mange feiler dietten sin er fordi de ser på det som en negativ konsekvens av deres livsstil. Hvis du tenker på den måten, så vil du hele tiden lure på når du kan avslutte den.

Problemet med dette er at selv om du klarer å gå ned noen kilo, så er det enkelt å legge dem på seg igjen når du er ferdig med å følge dietten. Det er viktig å forberede seg på ideen om at dietten er en endring for å oppnå et sunnere liv og ikke bare en måte å gå ned i vekt på.

På den måten kan du slutte å tenke på dietten som noe negativt. Husk dette:

  • Ikke sett en sluttdato for dietten
  • Belønn deg selv hver gang du når et nytt mål og lag nye mål underveis.

2. Unngå begrensede dietter

Kvinne på begrensende diett

Selv om begrensende dietter ofte er veldig populære, så er det ikke alltid en god idé. Dersom ikke legen har anbefalt det, og hvis det ikke er noen spesielle grunner til at du må følge en begrenset diett, så ikke gjør det.

Det er to problemer med disse diettene:

  • Først og fremst så lærer de deg ikke hvordan du skal spise riktig. På grunn av næringsmangel i disse diettene, så oppnår du ikke gode kostholdsvaner.I noen tilfeller kan det faktisk ha motsatt effekt. Det vil si at du kan miste muskelmasse og næring istedenfor fett.

Den beste måten å unngå å feile dietten din på er å følge en diett som er spesielt laget for deg. Det er en god idé å søke råd hos en ernæringsfysiolog som kan lære deg å lage balanserte måltider etter din smak. Et annet alternativ er å få ernæringsfysiologen til å lage menyer for deg slik at du bare trenger å tenke på oppvasken.

  • Det andre du må tenke på er at begrensede dietter bare varer i en begrenset tid. Fordi de kutter ut næringsstoffer så anbefales de aldri over lenger tid. De fleste blir anbefalt for 3-7 dager. Det betyr at du ikke vil se langvarige resultater. Å gjøre dette ofte vil bare få deg til å bli trøtt og gjøre at du ender opp i dårlig humør.

3. Søk kunnskap om sunne livsstiler

Familie med en sunn livsstil

Istedenfor å følge dietter som lover drastiske vekttap, så er det bedre å forstå hvordan kroppen fungerer og hvorfor den krever visse næringsstoffer. Det viktigste er å lære om disse næringsstoffene, hvor de kommer fra, og hvordan du på best mulig måte kan inkludere dem i kostholdet.

På denne måten vil du ikke se på dietten som en straff. Ved å være mer informert, så vil det være mindre risiko for at du blir fristet til å alltid spise det du ikke bør. Du kan selvfølgelig unne deg noe av og til. Men du vil være mer klar over hvordan det påvirker kroppen og hvor mye du kan spise for å unngå å ødelegge for deg selv.

Hvis du tviler og ikke vil feile dietten din, så kan du få råd hos en ernæringsfysiolog. De vil kunne fortelle deg hvordan mat virker i kroppen og vil lære deg å ta riktige avgjørelser. Hvis du ikke allerede har blitt forklart dette så kan du spørre om de kan hjelpe deg med å forstå hva porsjonene som de anbefaler gjør for deg.

Ikke gå glipp av: Gå ned i vekt med porsjonskontroll

4. Gi plass til usunn mat for å unngå å feile dietten din

Usunn mat blant sunn mat

Det er større sjanse for å unngå å feile dietten hvis du er åpen for å inkludere usunn mat av og til. Noen ernæringsfysiologer tillater et måltid eller en dag i uken åpen for å hjelpe deg i prosessen.

Dersom du ikke vil eller ikke har mulighet til å betale en spesialist, så prøv å sørg for at minst 80% av kostholdet er basert på grønnsaker, frukt, kjøtt, meieriprodukter og belgfrukter. Resten kan være mindre sunn mat.

Det beste er å lage denne maten hjemme. Istedenfor å bestille en pizza som vanlig, så kan du lære deg å lage hjemmelaget pizzadeig. På denne måten kan du lage dine egne varianter som inkluderer friske grønnsaker og andre ingredienser.

FRA NETTET