Frykt for koronaviruset: Lær hvordan du håndterer følelsene dine

mai 21, 2020
Frykt for koronaviruset er en voksende virkelighet over hele verden ettersom flere og flere får panikk. Hvordan kan vi håndtere følelsene våre? I denne artikkelen kan du lære noen tips for å holde frykten din i sjakk.

I disse dager tar frykt for koronaviruset (COVID-19) tak i verdens befolkning. Etter Verdens Helseorganisasjon (WHO) erklærte denne infeksjonen som en pandemi, begynte usikkerhet å slå rot. I dag er episenteret av sykdommen Europa, selv om viruset også sprer seg raskt i andre deler av verden.

Nettopp på grunn av dette har det fleste land innført strenge beskyttende tiltak for å prøve å redusere antallet smittede. Selv om det hovedsakelig ikke fører til alvorlige komplikasjoner hos unge, friske mennesker, har eldre og folk med et svekket immunforsvar høy risiko for å dø.

Symptomene på infeksjonen inkluderer hoste, feber og pusteproblemer. Sistnevnte har en tendens til å være alvorligere hos de risikogruppene vi nevnte i forrige avsnitt. I tillegg til dette, øker imidlertid angst- og fryktnivåene blant den generelle befolkningen. I land som Spania og Italia hvor det har blitt erklært krisetiltak og hjemmeisolering, slår disse følelsene rot i befolkningen.

Det er mye vanskeligere å håndtere situasjonen når vi er redde og bekymrede. Derfor vil vi i denne artikkelen dele noen viktige råd som vil hjelpe deg med å kontrollere følelsene som dukker opp på grunn av koronaviruskrisa.

Hva er konsekvensene av frykt for koronaviruset?

Mann med maske
Frykten for koronaviruset fortsetter å øke i den generelle befolkningen. Denne frykten har blant annet ført til unødvendige kjøp og ubegrunnet diskriminering.

Som et resultat av spredningen av COVID-19, har hjemmeisolering blitt anbefalt mange steder i verden. Dette tiltaket er ment for å stoppe spredningen av viruset mellom mennesker. Ideelt sett bør man kun dra hjemmefra for å gjøre grunnleggende oppgaver, som å kjøpe mat eller medisiner, eller for å dra på arbeid dersom man må det. Man skal absolutt ikke gå ut blant folk dersom man er smittet.

Mange problemer har dukket opp på grunn av denne karantenen. Et stort antall mennesker bestemte seg for å dra tilbake til hjemlandet sitt med tog, fly og andre transportmidler. Dette har ført til en større fare for at man sprer COVID-19.

Mange har hamstret dagligvarer ut av panikk, for å forberede seg på hjemmeisoleringen. Som et resultat av dette, var flere dagligvarebutikker tomme for visse varer i flere dager på grunn av denne enorme og unødvendige måten å handle på. I USA har frykten for koronaviruset selv økt våpensalget.

Det er vanskelig å virkelig forstå hva frykt og angst kan få oss til å gjøre. Her deler vi derfor noen viktige råd for å hjelpe deg med å kontrollere disse følelsene, og situasjonen din, på en effektiv måte.

Ikke gå glipp av: Koronavirus: Anbefalinger for å rengjøre og desinfisere boligen din

Hvordan kan du håndtere frykten?

Det er mulig at du, takket være koronaviruskrisa, føler spenning, frykt og til og med panikk. Videre hjelper det ikke at vi blir bombardert av informasjon, noe som kan gjøre det vanskelig å tenke på noe annet.

Det er også ganske vanlig at du føler deg på vakt ved hvert minste symptom du kan ha, og at du føler at du også kan være smittet. Mange drar til legevakta når det i virkeligheten er frykten deres som gjør at de feiltolker symptomer eller selv tankene deres som får dem til å virke verre enn de er.

I tillegg til dette, kan det være vanskelig å endre hele rutinen din og å måtte gjøre alt hjemme. Å jobbe hjemme, trene hjemme, og selv det å sosialisere med andre kan være problematisk. Det er imidlertid mange ting som kan hjelpe oss med å håndtere det hele.

Vi anbefaler: Hva bør du spise når du er i hjemmeisolering eller -karantene?

Kontroller følelsene dine

En bekymret kvinne med telefonen sin
I møte med frykt for koronaviruset, er det lurt å opprettholde kontakten med mennesker du er glade i som du ikke bor sammen med.

Først og fremst bør du prøve å holde deg opptatt. Tøm tankene en gang iblant og prøv å tenke på ting som ikke har noe å gjøre med COVID-19. Godta frykten og angsten som situasjonen forårsaker. Det er ikke noe galt med å føle det på denne måten.

Ideelt sett bør du også få støtte fra dem du har nær deg. Hvis du bor alene, prøv å ringe til venner og familie ofte. Du kan også ha videosamtaler med dem. Enhver måte du kan få kjærlighet og støtte på vil være bra for deg.

Vær forsiktig med informasjonen du får for å kontrollere frykt for koronaviruset

Ikke alle nyhetene er helt pålitelige, og ikke alt av informasjon er korrekt. Prøv å få informasjon og vitenskapelige og pålitelige kilder. Du bør også prøve å være objektiv og realistisk. Det er ikke nyttig å være overdrevent på vakt.

Du må være klar over eventuelle symptomer, men uten å bli besatt. Følg hygiene- og forebyggingstiltakene fra myndighetene. Ikke gjør opprør mot dem, da de gjør det for ditt eget beste.

Oppretthold en positiv holdning mot hele situasjonen. Å være klar over faren betyr ikke at du bør være negativ eller overdrevent på vakt. Det å kontrollere følelsene dine og holde frykten i sjakk, vil hjelpe deg med å håndtere situasjonen, og du vil være i stand til å se tilbake på den med stolthet over hvordan du håndterte det hele.

  • Aumenta la venta de armas en Estados Unidos por el miedo al coronavirus | Internacional. (n.d.). Retrieved March 17, 2020, from https://www.elmundo.es/internacional/2020/03/17/5e708cfefdddffff038b465b.html
  • Consejos para gestionar el miedo al coronavirus. (n.d.). Retrieved March 17, 2020, from https://www.larazon.es/andalucia/20200314/yl2y5uvkr5hvxjg4wvluuslpne.html
  • Ren SY, Gao RD, Chen YL. Fear can be more harmful than the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 in controlling the corona virus disease 2019 epidemic. World J Clin Cases. 2020;8(4):652–657. doi:10.12998/wjcc.v8.i4.652