Gå effektivt ned i vekt med havregryndietten

juni 16, 2018
Med en diett bestående av havregryn kan du stimulere forbrenning av akkumulert fett og gå ned i vekt på kort tid. På grunn av sin restriktive natur bør dietten følges punktlig og ikke overskrides.

Havregryndietten har blitt svært populær de siste årene, siden den representerer en rask og effektiv måte å gå ned i vekt på. Selv om dette handler om en rensende plan som bare bør følges i noen få dager, har det blitt en god metode for å kvitte seg med noen kilo.

Likevel er det viktig å forbedre spisevanene på generell basis. Men ved å følge denne dietten kan fettforbrenningen stimuleres når for eksempel sommeren eller en spesiell anledning nærmer seg.

Havre er et av de mest komplette kornslagene, og har næringsstoffer som aktiverer metabolismen, fordøyelsen og andre viktige prosesser som på en eller annen måte påvirker vår BMI.

Hva består havregryndietten av? Hva er fordelene for å gå ned i vekt? Vi vet at mange ønsker å prøve dette. Derfor vil vi dele i detalj de mest relevante aspektene ved havregryn, samt den anbefalte fremgangsmåten.

Hva er havregryndietten og hvilke fordeler har den?

Havregryn

Regelmessig inntak av havre er en av vanene som bidrar til å forbedre kroppsvekten vår. Hvis du inkluderer dette i et balansert kosthold kan du forbedre fordøyelsen og forlenge metthetsfølelsen mellom måltidene.

Havregryndietten innebærer en avgiftende plan for å gå ned i vekt på noen få dager. Det er et regime med en næringsverdi som er under kroppens vanlige behov. Derfor bør ikke denne planen følges i mer enn fem dager.

Dietten består mer eller mindre av å inkludere dette kornslaget i alle dagens hovedmåltider. I tillegg til dette anbefales det å innta mat med lavt kaloriinnhold som frukt, grønnsaker og magert kjøtt.

I løpet av dagene med denne dietten er det ikke tillatt å innta andre kilder av karbohydrater som ris, grønnsaker eller pasta. Du bør også unngå alle matvarer med mettet fett og sukker.

Se også:
4 frokostoppskrifter med havregryn som får fart på stoffskiftet

Fordelene med havregryndietten

Å inkludere havre i dagens hovedmåltider har mange fordeler for både vekt og helse. Til tross for dette er det viktig å understreke at dette regimet ikke oppfyller kravene til et balansert kosthold. Derfor bør det ikke følges i for lang tid.

I tillegg til å være en effektiv plan for å rense kroppen og “øke” stoffskiftet, har også havregryndietten andre viktige fordeler som er verdt å nevne:

  • Den er svært lav på kalorier og har en mettende effekt som reduserer angstfølelse.
  • Havre er en viktig energikilde som bidrar til å opprettholde god fysisk og mental ytelse.
  • Karbohydratene i dette kornslaget absorberes tregt. Dette bidrar til å forhindre høyt blodsukker.
  • Dens bidrag av umettet fett, også kalt “sunne fettstoffer”, er fordelaktige for hjertet og hjernen.
  • Den er ideell for å stimulere fjerning av væske som er oppsamlet i kroppen, da den har en vanndrivende effekt.
  • Takket være det betydelige bidraget av fiber, fremmer det fordøyelsesprosessen og hindrer forstoppelse.

Havregryndietten for å gå ned mellom 3 og 5 kilo på 5 dager

Havregryn med jordbær

Effekten til havregryndietten kan variere hos hver enkelt person, avhengig av alder og stoffskifte. Den anbefales ikke for ungdom eller eldre, da den kan være svært restriktiv for deres behov.

Det finnes mange modeller av dietten for å nyte havrens fordeler. Men i dette tilfellet foreslår vi lette, balanserte menyer for å unngå de ekstreme endringene.

Alternativer til frokost

  • Tre spiseskjeer havregryn, en kopp skummet melk og en spiseskje med rosiner.
  • En kopp smoothie med havregryn, vegetabilsk melk og banan.
  • En skål med havregryn, tørket frukt og rosiner.
  • Tre spiseskjeer havregryn og en skål med oppskåret frukt.
  • Et glass gresk yoghurt med to spiseskjeer havregryn.

Alternativer til lunsj

  • En halv tallerken med grønne grønnsaker med olivenolje og pepper etter smak; en spiseskje havregryn og en liten porsjon kylling.
  • En porsjon havresuppe og stekt kyllingbryst.
  • Tre spiseskjeer havregryn i vann og en skål med blandet salat med revet kylling.
  • Tre spiseskjeer havregryn i vann og en salat med tomat, grønn salat og asparges.
  • En middels stor tallerken med sauterte grønnsaker, en porsjon kylling og et glass havremelk.

Alternativer til middag

Melk og havregryn

  • Gresk yoghurt med to spiseskjeer havregryn og litt eple.
  • En skål grønn salat og et glass skummet melk med havregryn.
  • En tallerken med kyllingbuljong med grønnsaker og tre spiseskjeer havregryn i vann eller melk.
  • En porsjon fisk, en halv tallerken med dampede grønnsaker og tre spiseskjeer havregryn.
  • En skål spinatsalat med kokt egg og et glass havremelk.

Snacks til morgen og ettermiddag

  • Et glass havremelk og en håndfull nøtter.
  • Et eple i biter med en spiseskje havregryn.
  • En smoothie med havremelk, jordbær og banan.
  • En skål havregryn i melk.
  • Fruktsalat

Som med andre dietter kan også havregryndietten skilte med noen bivirkninger både under og etter gjennomføring. Det er mulig å få en tilbakevisende effekt ved fullføring, i den form at noen kan gå opp noen kilo igjen når de vender tilbake til normalt kosthold.

For å unngå å legge på seg og ikke miste de oppnådde resultatene, er det viktig å følge et balansert og kontrollert kosthold etter å ha fullført denne planen.

FRA NETTET