Hælsporer: Symptomer og behandlinger

· oktober 28, 2015
Smerten er verst om morgenen, når du skal bevege deg og ta noen steg. En god treningsrutine og strekkøvelser vil hjelpe deg med å gjenvinne mobiliteten og lette smerten.

Har du noen gang hatt hælsporer? Det er ganske vanlig i dag og forårsakes av et veldig lite bein som dannes på hælen. Dette er smertefullt og hindrer deg fra å utføre dine daglige aktiviteter. For å bli kvitt dette problemet må du være tålmodig, og følge visse retningslinjer.

Hvorfor får vi disse såkalte hælsporene?

2-hæl-smerte

Ortopediske kirurger sier at én av fire vil lide av en hælspore en eller annen gang i livet. Dette betyr at hver og én av oss har stor risiko for å oppleve denne forstyrrelsen. En hælspore forårsakes av at det dannes et lite, tynt bein på hælens høyre side.

Men hvorfor dannes slike bein? Den vanligste årsaken er alder. Men unge mennesker som tilbringer mye tid på føttene, kan også få hælsporer. Noen kilo med overvekt, kan også være en medvirkende faktor.

En annen faktor en må ta i betraktning er at mennesker som har en veldig elastisk achillessene kan være mer utsatt for hælsporer. Dette er ofte vanskelig å oppdage. Avhengig av anatomien til din fot, har du en høyere eller lavere risiko for å utvikle dette irriterende problemet.

Hva er symptomene på hælsporer?

3-tær

  • Hælsporer forårsaker en ganske skarp smerte som varierer i intensitet, avhengig av hva du gjør.
  • Smerten er ofte større om morgenen, spesielt første gang du legger press på hælen. Etter mange timer med hvile er det første steget svært smertefullt.
  • Smerten befinner seg på et spesielt sted i hælen, som det er lett å identifisere.
  • Et annet aspekt er at dersom du har sko som presser på området, kan du oppleve at det blir rødt og betent. Dette forårsaker ekstrem smerte.

De riktige øvelsene for å behandle hælsporer

4-plansje-med-øvelser

1. Gulvøvelse

I tillegg til å følge retningslinjer fra lege og ortoped, kan du også utføre disse øvelsene. Disse er supre mot hælsporer. Men vær forsiktig og ikke overdriv.

Øvelsen er veldig enkel. Sitt på en sofa eller en stol, legg et håndkle på gulvet foran deg og prøv å ta det opp med tærne. Denne enkle øvelsen vil hjelpe deg med å gjenvinne mobiliteten i foten og lette smertene. Gjør øvelsen tre ganger om dagen.

2. Enkle strekkøvelser

Dette er en annen enkel øvelse. Som du kan se på bildet over trenger du bare å lene deg over kanten på et bord og late som om du presser deg mot det. Et bein er bøyd og det andre strekker forsiktig på hælen. Gjør øvelsen i minst fem minutter, to ganger daglig. Den er enkel og ikke spesielt slitsom.

3. Rull en flaske med vann

5-vannflaske

Dette er en annen enkel og avslappende øvelse. Fyll en flaske med vann og la den ligge i fryseren til alt er fryst. Legg den på gulvet, oppå et håndkle. Bruk foten du har hælsporen på til å rulle flasken frem og tilbake. Gjør dette i minst fem minutter, tre ganger hver dag.

Som du ser er dette effektive øvelser basert på enkel uttøyning. Det finnes også preparater du kan kjøpe på apoteket som kan hjelp deg. Over tid vil du oppdage at det hjelper, men noen ganger er operasjon det eneste som kan løse problemet. Så vær tålmodig og ta vare på deg selv.