Hva bør du spise når du er i hjemmeisolering eller -karantene?

mai 21, 2020
Å opprettholde et godt kosthold når du er i hjemmeisolering eller -karantene er synonymt med trivsel. I denne artikkelen kan du oppdage noen anbefalte matvarer, hvor vi har tatt både deres individuelle egenskaper og holdbarheten deres i betraktning.

For å gå gjennom en periode med i hjemmeisolering eller -karantene, er det grunnleggende å ha en klar ernæringsmessig veiledning. Det å gjøre smarte og hensynsfulle kjøp vil la deg spare penger, sørge for at det også er nok til andre, og maksimere effektiviteten til måltidene dine. Så, hva bør du spise når du er i hjemmeisolering eller -karantene?

En ting du må sørge for, er at du får i deg de næringsstoffene som kroppen din trenger for å utføre sine livsviktige funksjoner. Nettopp på grunn av dette, må du ta hensyn til hvilken mat du kjøper. En annen faktor å ha i bakhodet er at du ikke kommer til å forbrenne like mange kalorier i disse dager. På grunn av dette bør du planlegge et kosthold med et litt lavere kaloriinnhold for å unngå uønsket vektøkning.

Videre ønsker vi å gå mer i detalj om hvilke matvarer og produkter du bør kjøpe for å holde deg sunn i denne perioden.

Hva bør du spise når du er i hjemmeisolering eller -karantene?

I møte med krisen forårsaket av koronaviruset (COVID-19), understreket Verdens helseorganisasjon (WHO) viktigheten av å opprettholde sosial avstandPå grunn av dette, er et av de forebyggende tiltakene mange verdens land har tatt, å sette hele befolkningen i karantene eller isolasjon.

Dette har imidlertid forårsaket bekymring angående mattilgjengeligheten og hvilken mat man bør handle inn. Les videre for å finne matanbefalingene våre i løpet av denne vanskelige perioden.

Hermetisert mat

Hermetikk har en grunnleggende fordel i forhold til andre matvarer som finnes på markedet: holdbarheten. Mat som dette kan være en god kilde til protein av høy kvalitet (spesielt fisk og sjømat) i de daglige måltidene våre.

Ifølge eksperter fra det spanske magasinet Nutrición Hospitalaria, er proteintilskuddet nøkkelen til å forhindre muskelnedbryting. Nettopp på grunn av dette er det et flott alternativ for helsa vår. Vi kan også finne hermetisert frukt og noen typer grønnsaker.

Når du konsumerer disse produktene, må du ta i betraktning at du ikke må tømme ut væsken som produktet kommer i. På denne måten kan du sørge for at du får i deg alle produktets vitaminer og mineraler, og du går dermed ikke glipp av den ernæringsmessige kvaliteten.

Hermetisert mat
Hermetisert mat har en viktig fordel i tider som når man er i karantene: holdbarheten

Frosne grønnsaker

Frukt og grønnsaker har ikke så lang holdbarhet ved romtemperatur. Hvis vi imidlertid kjøper dem frosset, vil de holde seg bra lenger. Det er viktig å spise dem når du er i hjemmeisolering eller -karantene. Du bør også merke deg at ved å fryse ned grønnsaker, påvirkes ikke de ernæringsmessige egenskapene deres. Det er kun teksturen, smaken og lukten som vil endre seg noe.

Inntaket av vitaminer og antioksidanter er essensielt i denne perioden. På grunn av dette mener ernæringsfysiologer at vi bør ha en god forsyning av frossen frukt og grønnsaker.

Ikke gå glipp av: 5 hjemmeøvelser du kan gjøre i koronavirus-karantene eller -isolasjon

Fullkorn

For å sørge for riktig fordøyelse og normal tarmtransitt, må du konsumere fiber regelmessig.

Vitenskapelig forskning støtter dette, noe som er grunnen til at du må sørge for at du har massevis av fullkorn i kjøkkenskapet. I tillegg til ris, kan quinoa, fullkornspasta og belgfrukter oppfylle dette behovet. I tillegg har de et godt proteininnhold.

Yoghurt

Det å innta probiotika er grunnleggende for å sikre riktig tarmtransitt. I tillegg til dette, ifølge studier, er det å ha en sunn tarmflora et av de beste måtene å beskytte seg mot bakterier og virus på.

En flott matvare når man er i isolasjon, er derfor yoghurt! Det å konsumere meieriprodukter vil også gi kroppen din en god mengde kalsium. Blant andre ting, bidrar dette mineralet til riktig funksjon av nervene og beinhelsa.

En annen fordel med disse produktene, er at du kan ha dem i kjøleskapet. Det er lurt å ha en del yoghurter i kjøleskapet og å spise minst 1-2 om dagen.

Yoghurt
På grunn av det probiotiske innholdet, anbefales det at du spiser yoghurt for å holde forsvaret ditt i en optimal tilstand. Dessuten hjelper det fordøyelsesprosessene dine.

Hydrering når du er i hjemmeisolering eller -karantene

Til slutt må vi ikke glemme å få i oss nok vann i løpet av denne perioden. Sørg alltid for at du får i deg nok væske i løpet av dagen.

Dehydrering kan føre til alvorlige komplikasjoner som påvirker kroppens temperaturregulering. Vann er grunnleggende for kroppens viktigste fysiologiske prosesser.

Oppdag: Hvorfor er det så viktig å holde seg hydrert?

Ernæring når du er i hjemmeisolering eller -karantene

I løpet av denne perioden med hjemmeisolering, må vi sørge for at vi alltid har visse produkter i kjøkkenskapet. De vil sørge for at vi gir kroppen vår de næringsstoffene den trenger for å utføre sine viktigste funksjoner.

Vi kan også bruke noen andre strategier for å opprettholde kaloribalansen vår. En av dem er såkalt «intermittent fasting», eller periodisk faste. På denne måten kan vi sørge for at vi ikke vil lide av unødig vektoppgang i denne perioden når vi bruker mindre energi.

Til slutt er det helt grunnleggende at du holder handleturene dine til et minimum og at du ikke tar noen risiko. Hygiene er viktigere enn noensinne. Det å vaske hendene regelmessig og å håndtere maten vår skikkelig er helt avgjørende.

Vi håper at denne artikkelen har hjulpet deg med å få et inntrykk av hva kroppen trenger i løpet av denne vanskelige tiden. Hold deg trygg!

  • Ortiz Leyba C., Gomez Tello V., Serón Arbeloa C., Requeriments of macronutrients and micronutrients. Nutr Hosp, 2005. 2: 13-17.
  • Jain AK., Mehra NK., Swarnakar NK., Role of antioxidants for the treatment of cardiovascular diseases: challenges and opportunities. Curr Pharm Des, 2015. 21 (30): 4441-55.
  • Shen L., Huang C., Lu X., Jiang Z., Zhu C., Lower  dietary fibre intake, but not total water consumption, is associated with constipation: a population based analysis. J Hum Nutr Diet, 2019. 32 (4): 422-431.
  • Alarcón P., González M., Castro E., The role of gut microbiota in the regulation of the immune response. Rev Med Chil, 2016. 144 (7): 910-6.