Hva du trenger å vite om skjeden din i henhold til din alder

· juli 9, 2017
Som du kan forestille deg, er ikke helsen til skjeden din det samme ved 20 som den er når du er 50 år. Finn ut hva du bør være på utkikk etter i din alder.

Etterhvert som du blir eldre, går kroppen din gjennom mange endringer, inkludert skjeden din.

Skjeden er en kanal laget av myke vev som du vil se forandre seg mens du går gjennom de ulike stadiene i livet ditt.

For å opprettholde god skjedehelse, er det viktig å finne ut hva som skjer i hvert trinn.

Så hvis du vil vite hvordan årene vil påvirke skjeden din, les videre.

Skjedehelsen din i 20-årene

Dette er en av de beste stadiene i livet, for deg så mye som for skjeden din; Og dette skyldes hovedsakelig dine kjønnshormoner.

Østrogen-, progesteron- og testosteronproduksjonen er på sitt høyeste. Østrogen er det hormonet som har ansvar for å sørge for at skjeden alltid er smurt, elastisk og har et sunt nivå av surhet.

På samme måte, med sexlysten din så høy som i 20-årene, har du sannsynligvis et veldig aktivt sexliv.

Dette øker risikoen for urinveisinfeksjoner, som forårsakes av bakterier som beveger seg fra skjeden mot urinrøret.

For å redusere denne risikoen, er det viktig å urinere så snart du kan etter samleie. Dette vil få bakteriene ut av urinrøret.

I denne fasen av livet vil skjeden din gjøre sin egen rengjøring. Den gjør dette ved å produsere en hvit eller klar sekresjon som hjelper til med å fjerne bakterier.

Med mindre du opplever smerte under sex, kløe, irritasjon, eller sekreter som lukter ille, vil det være å ta vare på skjeden være å vaske utsiden daglig med mild såpe og vann.

I dette stadiet av livet bør du se gynekologen en gang i året for en kontroll.

Ikke gå glipp av: 7 ting du aldri må gjøre mot skjeden din

Skjedehelsen din i 30-årene

Denne fasen av livet kommer sammen med formørkelse av labia minora (indre kjønnslepper) på grunn av hormonelle forandringer som skjer i kroppen din.

Hvis du er gravid, kan utfloden øke og være melaktig og ha mild lukt. Dette er helt normalt så lenge den ikke er grønn, gulaktig eller har dårlig lukt.

Etter fødselen kan skjeden din miste litt elastisitet på grunn av fødselsskader.

I begynnelsen vil den nok være litt mer utstrakt enn vanlig, men den vil etter hvert gå tilbake til sin normale form.

Det er lurt å gjøre Kegel-øvelser for å styrke bekkenområdet og få mesteparten av toningen til skjeden din tilbake.

Hvis du tar p-piller, kan du se en økning i utflod eller tørrhet. Disse symptomene har imidlertid en tendens til å fikse seg selv over tid.

Hvis de vedvarer, er det best å se legen din og spørre om prevensjonsmidler som ikke vil påvirke helsen til skjeden din negativt.

Skjedehelsen din i 40-årene

Takket være tiden før overgangsalderen, vil skjeden din gå gjennom noen betydelige endringer.

Etter hvert som østrogennivået faller, blir skjedeveggene dine tynnere og tørrere. Dette kalles atrofi i skjeden.

Dette problemet kan forårsake symptomer som:

  • En brennende følelse
  • Rødhet
  • Smerte under sex
  • Utflod
  • Kløe
  • En brennende følelse under vannlating
  • Forkorting av skjedekanalen
  • Økt risiko for kjønnssykdommer

Å ha vanlig sex kan være bra for helsen til skjeden din. Dette skyldes at blodstrømmen til skjeden øker, noe som holder den elastisk.

Hvis du er nødt til å håndtere tørrhet, kan du bruke fuktighetsgivende kremer for skjeden eller østrogenkremer for å bekjempe dette problemet.

Hvis du foretrekker en mer naturlig behandling, kan du prøve å bruke litt olivenolje eller kokosolje for å holde skjeden hydrert.

Skjedehelsen din i 50-årene og oppover

På denne tiden av livet er vil du sannsynligvis ikke ha menstruasjonen din lenger, og østrogennivåene dine er lave. Din vulva kan synes å ha krympet, og du kan oppleve atrofi i skjeden.

Surhetsnivået i skjeden din kan også påvirkes, og risikoen for bakterielle infeksjoner kan gå opp.

I tillegg kan lavt østrogen også påvirke urinveiene, og atrofi kan også forekomme i urinrøret. Dette kan føre til en overaktiv blære og lekkasje.

I disse tilfellene kan du vende deg mot orale eller vaginale hormonbehandlinger for å redusere symptomene. Dette er imidlertid ikke et alternativ for noen kvinner. Det finnes andre remedier:

  • Gjør øvelser som trener skjeden
  • Bruk dilatorer for skjeden for å forbedre elastisiteten
  • Følg et sunt kosthold
  • Oppretthold en sunn vekt
  • Senk koffeininntaket ditt
  • Ikke røyk
  • Gjør øvelser som trenger bekkenbunnsmuskulaturen
  • Bruk smøremidler for skjeden
  • Bruk fuktighetsgivende kremer for skjeden

Vi anbefaler: 9 trinn til å forhindre infeksjon i skjeden

En annen bekymring er prolaps i skjeden, som skjer når hele eller deler av skjedekanalen faller inn mot skjedeåpningen.

Dette problemet påvirker blæren, rektum og livmor.

For å behandle en prolaps anbefales bekkenbunnsøvelser, bruk av støtteenheter for skjeden og, som en siste utvei, kirurgi.