Hva bør du spise for å bekjempe tretthet naturlig?

mars 5, 2017
Selv om du kanskje ikke tror det, er hva du spiser også viktig for å gi deg den nødvendige energien for å takle dine daglige oppgaver i tillegg til å gi deg en god natts søvn

Det spiller ingen rolle hvor mye søvn du får, hvilke aktiviteter du velger for dagen eller om du elsker det du gjør. Det kan virke som om du aldri får helt nok søvn om natten eller ikke kan få timeplanen din ordentlig organisert.

Hvis du i det siste har følt det som om du ikke kan få gjort alt av ting som du må gjøre, eller du merker at du gjesper hele tiden, anbefaler vi at du leser følgende artikkel. Problemet kan være relatert til kostholdet ditt.

Finn ut hva du bør spise for å slutte å være så sliten.

Et kosthold for å naturlig bekjempe tretthet

Det faktum at du føler deg utslitt hele tiden kan skyldes en overbelastning av arbeid, mangel på søvn eller ubalansert ernæring (eller en kombinasjon av de tre).

I tillegg til å unngå stress og få åtte timer søvn hver natt, anbefaler vi også å legge disse matvarene til kostholdet ditt:

Se også: 9 matvarer som bekjemper tretthet og hodepine

1. Naturlige smakstilsetninger

2-soyasaus

Soyasaus (den med lavt natriuminnhold) og miso er to dressinger som kan gi dine måltider mer smak og bidra til å redusere tretthet.

Den første er vanligvis funnet i retter som inneholder ris, pasta, eller fisk, og har svært få kalorier. Vær forsiktig med mengden, fordi det kan inneholde mye natrium og øke blodtrykket.

Miso, på den annen side, er en pasta som er innhentet av gjærede soyabønner og brukes til å krydre supper eller stuinger.

Uansett anbefaler vi at du velger naturlige og økologiske produkter for kostholdet ditt.

2. Kaffe (i begrensede mengder)

Du bør aldri misbruke koffein fordi selv om det kan bidra til å redusere tretthet, har det bivirkninger som du ikke bør ignorere.

Kaffe kan være nyttig til bestemte tider, men i tillegg til det finnes det andre alternativer som også oppkvikker eller øker din evne til å konsentrere deg.

For eksempel kan du velge sjokolade eller te. Hvis du drikker mer enn det som er tilrådelig kan du imidlertid lide av skadevirkninger, alt fra hodepine, angst, søvnløshet eller nervøsitet.

3. Havsalt og alger

3-tang

Begge disse matvarene er sunne og kan hjelpe deg å unngå tretthet for å komme deg gjennom dagen.

Alger er kanskje ikke helt etter din smak, men du kan alltid kombinere dem med andre matvarer (for eksempel ris) og krydre dem på en måte som demper deres sterke smak.

Rosa salt eller havsalt er to gode alternativer for å begrense skadene som natrium kan føre til, som inkluderer en mangel på energi fra dag til dag.

4. Frisk frukt

Et eple, appelsin eller pære utgjør en perfekt snacks eller dessert hvis du føler deg sliten. Frukt generelt gir deg mineraler, vitaminer, fiber og mye vann.

Naturlig juice er en annen utmerket idé. De anbefales før du trener eller en intens dag på jobb eller skole.

5. Frø

4-linfro

En håndfull med chiafrø, sesamfrø eller gresskarkjerner til frokost kan gi deg den energien du trenger for å starte dagen. De passer også godt inn i smoothier, yoghurt og juice.

Chiafrø, for eksempel, stabiliserer nervesystemet, mens sesamfrø forbedrer syntesen av endorfiner. Det er derfor du ikke bør undervurdere dem fra nå av.

6. Yoghurt

Dette meieriproduktet er et perfekt valg hvis du er på en diett eller ønsker å være sikker på at du får din daglige dose av kalsium.

Du kan velge et ubegrenset antall varianter slik at du aldri blir lei… spesielt hvis du kombinerer yoghurt med havre, rosiner, mandler eller chiafrø.

Yoghurt gjør at du føler deg mett og bidrar til å holde deg fra å føle deg sliten.

7. Fullkorn

5-korn

Ris, bygg og quinoa er tre eksempler på fullkorn som er verdt å spise hvis du ønsker å bli mindre sliten og oppnå mer.

Dette er fordi de inneholder en sunn dose av karbohydrater som blir forvandlet til energi når du spiser dem. Den gode nyheten er at de vil også tilfredsstille din appetitt mer enn raffinert mel.

8. Rå grønnsaker

Gulrot, selleri og tomater er grønnsaker som vi har en tendens til å spise i løpet av sommeren eller når det er varmt. Men når vinteren kommer ser vi etter mer tilfredsstillende, tunge eller «trøstende» matvarer.

Du bør prøve å nyte rå grønnsaker i salater, selv når det er kaldt. Dette er fordi de fyller deg med energi! Hvis du synes at det er litt kjedelig, prøv å dampe dem eller lag en wok med litt olivenolje.

9. Nøtter

6-notter

Akkurat som frø, er nøtter perfekt på morgenen eller kvelden når du føler at du kjører på tom tank og kan ikke holde øynene åpne eller gjesper på kontoret.

En håndfull mandler, valnøtter eller cashewnøtter bør være nok.

Trenger du ekstra energi? Prøv å blande litt frukt (for eksempel et eple) med havre og appelsinjuice. Det er en næringsrik og 100% energigivende frokost.

10. Fisk

Det er sant at fisk ikke vil tilfredsstille din appetitt i lang tid, men det vil gi mye næringsstoffer (for eksempel omega-3 fettsyrer) som forvandles til drivstoff og hjelper til med å reparere vev.

I tillegg til at det er mindre sannsynlig at kroppen din konverterer protein fra fisk til fett.

Ikke glem å drikke mye vann, fordi noen ganger kan dehydrering utløse tretthet. De to literne om dagen er en nødvendighet!

FRA NETTET