Lær hvilke matallergier som er vanligst og finn gode erstatninger

· juni 30, 2018
Matallergier kan utløse alvorlige, livstruende reaksjoner. Enhver allergi må tas på alvor. Behandlingen inkluderer et kosthold med erstatninger for matallergener.

Matallergier består av at kroppen din har en intoleranse for proteinene som finnes i visse matvarer. Allergiske reaksjoner kan variere fra kløe og rødskjær i huden, til alvorlige reaksjoner som anafylaktisk sjokk.

Matallergier starter vanligvis i løpet av de første få årene i barndommen. Dette avhenger av hvilken type mat det er, og hva slags reaksjon den utløser.

Hva er et matallergen?

Et allergen er et stoff som kan produsere en unormal reaksjon i en persons immunsystem. Et matallergen er et produkt eller ingrediens som inneholder et bestemt stoff (allergen) som kan produsere alvorlige reaksjoner hos allergiske personer.

Hvilke matallergier er vanligst?

Vanlige allergener

Det finnes i dag mer enn 160 matallergener. Men ifølge loven om matmerking er følgende allergener de vanligste:

  • Melk: Den vanligste allergien er for melkeprotein, særlig spedbarn. Men denne kan forsvinne når barnet er 3 år.
  • Egg: Egg kan forårsake alvorlige reaksjoner som anafylaksi, som påvirker kroppen og organene på få minutter.
  • Fisk: Fisk kan føre til svært alvorlige reaksjoner. Noen får faktisk en reaksjon bare ved å lukte på den.
  • Nøtter: Jo bedre en matvare kan motstå varme under fordøyelsen, desto verre er allergien. Dette er tilfellet med nøtter.
  • Peanøtter: Disse er den største utløseren av anafylaksi.
  • Hvete og soya: Selv om det er uvanlig, kan det oppstå kryssreaksjoner mellom korn og pollen.

Hva er symptomene på matallergi?

Vanligvis oppstår symptomene på matallergier fra noen få minutter til to timer etter å ha spist matvaren.

Noen av symptomene er:

  • Elveblest
  • Rødfarge i huden
  • En kriblende følelse
  • Kløe i munnen
  • Oppkast eller diaré
  • Magekramper
  • Hoste eller hvesende pust
  • Svimmelhet eller forvirring
  • Hoven hals
  • Trykk i brystet
  • Tap av bevissthet

Vi anbefaler å lese: Glutenallergi og kviser på overarmene

Hva forårsaker matallergier?

Matlyst

En person med matallergi må ha blitt utsatt for matvaren minst én gang i sitt liv. Allergien oppstår når kroppen kommer i kontakt med matallergenet den andre gangen.

Det er da personens antistoffer reagerer på antigenet, spesielt histamin som utløser symptomene. Det er ulike faktorer som spiller en rolle for å utløse matallergier, som:

  • Genetiske faktorer
  • Eksponering for antigener
  • Endringer i gastrointestinal permeabilitet
  • Miljømessige faktorer

Erstatninger for matallergener

Sannheten er at å fullstendig kutte ut matallergener kan forårsake proteinmangel på lang sikt. Det kan føre til lite energi og mangel på næringsstoffer som kroppen trenger. Derav behovet for erstatninger. Her er noen gode erstatninger for vanlige matallergener:

1. Melkeerstatninger

Melk

Personer som er allergiske mot melk har ingenting å bekymre seg for. Det finnes mange andre matvarer som er rike på kalsium, som:

  • Mørke bladgrønnsaker
  • Pasta
  • Belgfrukter
  • Nøtter
  • Fisk

Det finnes også andre typer næringsrik melk, som:

  • Soya: Den har mindre proteiner, men ingen kolesterol. Og den har 50% mindre fett enn helmelk.
  • Mandel: Rik på vitamin E og B12.
  • Ris: Inneholder vitamin B12, jern og kalsium.
  • Hasselnøtt: Gir kalsium, fosfor, magnesium og kalium, samt en betydelig mengde antioksidanter.
  • Kokosnøtt: Inneholder kalsium, fosfor, selen og folsyre.
  • Quinoa: Kjent for å ha magnesium, jern, sink, vitamin E og vitamin B1, B2 og B6.

2. Eggerstatninger

Eggeplommen er svært næringsrik, proppfull av vitaminer og mineraler. Den inneholder vitaminer (A, E, D, B12, B6, B2, B1 og folsyre) og mineraler (jern, fosfor, kalium og magnesium). Her er noen erstatninger:

  • Kjøtt
  • Belgfrukter
  • Fisk
  • Bladgrønnsaker
  • Gresskar eller squash
  • Gulrøtter

3. Fiskeerstatninger

Laks

Fisk inneholder proteiner som natrium, kalium, kalsium, magnesium, jod, jern og B-vitaminer. Det er også en naturlig kilde til flerumettede fettsyrer. For å erstatte fisk kan du i stedet spise:

  • Meieriprodukter
  • Kjøtt
  • Egg
  • Sjømat
  • Korn
  • Belgfrukter
  • Nøtter

4. Nøtteerstatninger

Mange mennesker spiser ikke nøtter, selv om de ikke er allergiske. Men sannheten er at de inneholder proteiner, fiber, kalium, umettede fettsyrer, magnesium, fosfor, vitamin E og kalsium. Noen gode erstatninger er:

  • Kjøtt
  • Fisk
  • Egg
  • Belgfrukter
  • Kikerter
  • Olivenolje
  • Oliven
  • Avokado

For å oppsummere kan vi si at matallergier kan være svært vanskelig. Selvmedisinering er derfor ingen god idé. Allergener kan endres uten forvarsel og medisiner kan virke mot sin hensikt.