Hvordan bekjempe søvnløshet?

mars 7, 2016

Vi har alle lidd av søvnløshet på et eller annet tidspunkt i vårt liv. Du kaster deg rundt på sengen, i håp om å finne det behagelige stedet som vil la deg hvile godt. Men du våkner fremdeles trøtt. Så hvilke alternativer har du når du ikke ønsker å bruke sovemedisin? Denne artikkelen vil hjelpe deg med å utforske noen enkle tips. Disse vil hjelpe deg med å bekjempe søvnløshet slik at du får en sunn søvnsyklus.

Endringer i søvnrutinen kan ha alvorlige konsekvenser på hverdagen. Det kan også hindre deg i å nå den anbefalte REM syklusen. Søvnløshet kan være forårsaket av mange faktorer, som stress, angst, sult og følelsesmessig press. Når søvnsyklusen avbrytes, blir søvnløshet en ond sirkel. Når solen står opp etter en natt uten søvn, vil verken kroppen eller sinnet være uthvilt.

Hvorfor er søvnløshet farlig?

Kroppen din lider når du ikke får nok søvn. Hvis du er oppe midt på natten, og ikke i stand til å sovne, begynner kroppens komplekse systemer å bryte ned av mangel på hvile. Ditt immunsystem er hardest rammet av søvnløshet. Mangel på søvn kan også akselere utviklingen av svulster. Det kan også knyttes til diabetes symptomer, påvirke hukommelse og konsentrasjon, redusere din mentale og fysiske utviklingen, samt påvirke beslutningsprosesser og evnen til å utføre oppgaver.

Kroppens produksjon av melatonin, et naturlig hormon, blir sterkt redusert hos de som lider av søvnløshet. Den manglende evnen til å sove kan også ha andre skadelige effekter på din fysiske velvære, inkludert økende stress, hjerte- og karsykdommer, magesår, forstoppelse og depresjon. 

sleepless

Tips som vil hjelpe deg å hvile

Hvis du har gått trøtt gjennom en hel dag, og ønsker en virkelig god natts søvn, har du noen alternativer. Nedenfor finner du noen anbefalinger som kan hjelpe deg med å bekjempe søvnløshet:

Ikke bekymre deg

Hvis du ikke har fulltført alle dine dagsoppgaver, ikke løst konflikter med andre, eller har regninger som må betales, vil du sannsynligvis ha problemer med å sovne. Enten det er bekymringer om boliglån eller bryllupsplanene. Er du i stand til å legge dine bekymringer på hyllen, vil du få en dypere og mer avslappende søvn. Hvis du går til sengs bekymret for problemer du ikke klarer å løse i samme øyeblikk, øker du mengden av psykisk stress. Overtenker du før du skal sove, bør du prøve visualisering. Forestill deg selv på en strand i solnedgangen, ved en fredelig elv, i skogen eller ditt favoritt sted. Prøv et lydopptak for å få deg i en avslappet stemning, som får deg til å sovne.

Slutt å planlegge

Hvis du tenker at du vil fylle alle de timene du venter på å sovne med å lage planer, tro om igjen. Sett av en annen tid til å lage handlelister eller se for deg livet etter ekteskapet. Akkurat som med fokusering på problemer, krever planlegging mental fokus som ikke lar deg sovne. Fokuser i steder på søvn og la kroppen og sinnet slappe av.

sleepless1

Gå en tur

Stå opp og gå en tur eller ta et varmt bad for å slappe helt av. Å lese en bok vil vanligvis gjøre deg søvnig. Gi det et forsøk, men husk at når kroppen din er i en sovestilling, er det alltid lettere å sovne.

Legg fra deg elektronikk

Mobil, TV, iPad er distraksjoner som holder deg våken. Studier har funnet at omgivelseslys produsert av disse elektroniske enhetene kan lure hjernen din til å tro at det fortsatt er dag. Vi anbefaler at du legger fra deg alt som minner deg om oppgavene på jobb eller daglige aktiviteter, som er knyttet til psykisk stress. Det vil si å skru av datamaskinen og dette bort spill.

clock

Legg merke til hva du drikker

Noen sier at å drikke en kopp te eller kaffe før sengetid er avslappende. Men begge drikkene inneholder sukker og koffein som vil gjøre problemet verre. Disse elementene, og mange andre, er faktisk sentralstimulerende midler som kanskje med det første vil gi beroligende effekt, men vil etterhvert gjøre det vanskeligere å sove.

Hvordan bekjempe søvnløshet

Det er et par andre trinn du kan ta for å unngå å avbryte de dyrebare timene av din søvn. Hvis du finner ut at du er i stand til å sovne, men våkner flere ganger om natten, må du kanskje gjøre noen justeringer i din omgivelse for å sikre at du er i stand til å forbli sovende.

  • Sørg for at det er mørkt på soverommet, eller bruk øyemaske
  • Hold temperaturen på 21 grader
  • Pass på at ingen elektromagnetiske bølger er tilstedet på romet (disse forårsakes av elektronikk plugget i, eller ved lading)
  • Plasser alarmen og mobiltelefonen vekk fra sengen
  • Bruk en alarm med behagelig, ikke altfor påtrengende eller oppsikstvekkende lyd
  • Bruk sengen kun til å sove. Det betyr at du ikke skal jobbe eller spise på soverommet.
  • Prøv å ha et rolig soverom uten barn eller kjæledyr
  • Legg deg tidlig
  • Ha en fast leggetid
insomnia4

  • Sett en sengetidsrutine (pusse tenner, sette ut morgendagens antrekk, rydde opp tøyet)
  • Unngå å drikke væske minst to timer før du skal legge deg
  • Bruk toalettet bare noen få minutter før du går til sengs for å unngå å måtte stå opp midt på natten
  • Unngå frukt eller proteinrik mat tre timer før du sovner
  • Unngå mat som inneholder raffinert sukker, fett eller korn
  • Ta et varmt bad
  • Bruk sokker for å bidra til stabil kroppstemperatur
  • Sørg for at arbeidsdagen avsluttes minst to timer før planlagt sengetid
  • En time før leggetid bør du slå av TV og annen elektronikk
  • Hør på musikk som beroliger deg
  • Les en bok før du går til sengs
  • Fjern alkohol og kaffe fra kostholdet

Du vil selv merke at disse enkle endringene vil stabilisere søvnsyklusen. Du vil våkne uthvilt og klar til å starte dagen.

 

FRA NETTET