Hvordan gå ned i vekt når du lider av hypotyreose

august 22, 2016
Pass på å unngå matvarer som forstyrrer kroppens opptak av jod, mens du legger til de som er rike på fiber. Fiber reduserer appetitten og forbedrer den totale metabolske funksjonen.

Hypotyreose er en av lidelsene som kan påvirke skjoldbruskkjertelen, som er ansvarlig for å regulere kroppens stoffskifte og utskille viktige hormoner for sunn organfunksjon.

Denne lidelsen oppstår når det ikke blir utskilt nok skjoldbruskkjertelhormoner, noe som resulterer i en reduksjon av den totale forbrenningen og gjør det vanskeligere å opprettholde en stabil og sunn vekt.

I de fleste tilfeller påvirker hypotyreose kvinner, spesielt etter de har fylt 50 år. Men det kan også oppstå i yngre aldersgrupper, og det kan også utvikles hos noen menn.

Den vanligste årsaken til denne lidelsen er betennelse, noe som kan skade cellene i skjoldbruskkjertelen. Det kan også bli utløst av en immunsystemrespons, en viral infeksjon, eller graviditet.

Mange som blir diagnostisert føler at det ikke er noen måte å unngå å gå opp i vekt og lide av andre negative helseeffekter, men forskning har vist at når du begynner med sunne livsstilsvaner, kan du motvirke disse effektene og hindre tap av livskvaliteten din.

I dagens artikkel vil vi dele noen viktige tips for å gå ned i vekt hvis du har blitt diagnostisert med hypotyreose.

Forbedre ernæringen din

Etter du har blitt diagnostisert med hypotyreose, er det viktig at du endrer måten du spiser på. Dette er det viktigste du kan gjøre for å unngå å gå opp i vekt, og for å holde den så stabil som mulig.

Kostholdet ditt bør ha et lavt innhold av fett, og det bør inkludere matvarer som har et høyt innhold av jod, et næringsstoff der nivåene naturlig vil avta som følge av denne lidelsen.

Vi anbefaler å lese: 3 metoder for å takle hypotyreose

Velg sunt fett

2-sunt-fett

Du trenger ikke å fullstendig kutte ut fett fra kostholdet ditt, men du bør velge det som er sunt og lett for kroppen å forbrenne.

Noen av disse er:

  • Magert kjøtt
  • Hvit fisk
  • Olivenolje
  • Kokosolje
  • Frø

Spis fullkornsmel

Alle matvarer som inneholder raffinert eller behandlet mel bør erstattes med de som er laget med fullkornshvete eller fullkornsmel. Dette er mye sunnere generelt sett, og det hindrer opphopningen av fett og økninger i blodsukkeret.

Øk væskeinntaket ditt

3-drikk-væske

Det å drikke mye vann hver dag er avgjørende for at man skal unngå dehydrering og fremme eliminering av avfall.

Kommersielt produserte drikker bør unngås – når det er mulig, velg vann som er 100% naturlig.

Spis lette måltider

Det er aldri lurt å spise rett før sengetid, spesielt ikke hvis du velger mat som er vanskelig å fordøye.

Det er bedre å forberede noe lett som har et lavt innhold av fett og proteiner, og at du spiser middag minst to til tre timer før du går til sengs.

Drikk grønn te

Grønn te er en av de sunneste drikkene som alle med hypotyreose kan drikke. Det har et høyt innhold av antioksidanter, med fettforbrennende egenskaper som fremmer naturlig vekttap.

Grønn te fungerer også som et mildt avføringsmiddel, noe som gjør fordøyelsen din raskere. Det gir energi til å lindre trøtthet og forbedrer generelle fysiske prestasjoner.

Unngå visse matvarer

Det er noen matvarer du må begynne å unngå fordi de inneholder goitrogener, noe som hemmer opptaket av jod og bidrar til ytterligere feil i skjoldbruskkjertelen.

Disse inkluderer:

  • Rosenkål, blomkål og brokkoli
  • Reddiker
  • Selleri
  • Mais
  • Soyaprodukter
  • Peanøtter
  • Avokado
  • Appelsiner
  • Cantaloupe
  • Fiken
  • Hvete

Spis mer fiber

Matvarer som er rike på fiber er viktige for alle som sliter med denne lidelsen. Fiber støtter sunn fordøyelsesfunksjon og fremmer regelmessig avføring, noe som forebygger forstoppelse og betennelser.

Se også: 10 mettende matvarer som bidrar til vekttap

Få regelmessig mosjon

5-trening

For å komplettere den nye kosten og oppnå mer vektnedgang, må du ta i bruk et daglig treningsprogram som varer i minst 40 minutter.

I noen tilfeller trenger faktisk folk å redusere graden av fysisk aktivitet, men det betyr ikke at de ikke kan trene.

En plan med low-impact trening har en tendens til å ha gode resultater hos disse pasientene.

Noen gode treningsmuligheter inkluderer:

  • Rask gange
  • Løping og jogging
  • Sykling
  • Svømming
  • Vektløfting

Unngå å sulte deg

Altfor mange mennesker tror at det å hoppe over måltider er en enkel måte å redusere det daglige kaloriinntaket deres. Dette er helt feil, fordi hver morgen trenger kroppen din å lade opp energien sin for at den skal kunne fungere skikkelig resten av dagen.

Om du hopper over det første måltidet på dagen, ender du opp med å bremse ned stoffskiftet og gjøre deg selv mer sulten senere på dagen.

Motivasjon spiller en nøkkelrolle i å holde skjoldbruskproblemene fra å gjøre at du går opp i vekt. Dette, sammen med disiplin, vil hjelpe deg å opprettholde gode vaner og ligge foran i spillet.

FRA NETTET