Hvordan og når å ta spirulina for å øke dens effektivitet

Siden spirulina kan ha noen bivirkninger på grunn av rensing, som hodepine eller fordøyelsessykdommer, er det viktig å starte med lave doser og øke dem gradvis.

Spirulina er en alge. I dag er det konsumert som et kosttilskudd eller supermat for å øke vårt vitamin- og mineralinntak på en enkel og naturlig måte. I denne artikkelen vil du derfor lære om dens utrolige egenskaper, samt hvordan og når å ta spirulina for å øke dens effektivitet.

Hva er spirulina?

Spirulina er en blågrønn alge som finnes i alkalisk, varmt vann med lav salinitet. Navnet stammer fra dens uvanlige spiralformede struktur. Imidlertid er dens vitenskapelige navn Arthrospira.

Den er en av de mest komplette og næringsrike matvarene, som NASA demonstrerte i 1988, ved å inkorporere spirulina i astronautenes kosthold.

Aztekerne konsumerte den også for å øke deres styrke når de måtte takle viktige fysiske oppgaver. I tillegg er den også et utmerket kosttilskudd for idrettsutøvere.

Næringsverdier

Spirulina

Takket være de utmerkede næringsverdiene, er spirulina en svært effektiv behandling av forskjellige typer mangler, og er kjent for å forbedre noen lidelser.

La oss ta en titt på dens sammensetning:

  • Først og fremst er spirulina en av de beste vegetabilske proteinkildene, som har høy biologisk verdi og er svært fordøyelig. Den er omtrent 65 til 70% protein.
  • Den er rik på klorofyll, det grønne pigmentet som skiller seg ut for dets store avgiftningspotensial.
  • Pluss, er den rik på vitamin B, C, D og E.
  • Spirulina inneholder mineraler som kalium, selen, kobber, mangan, magnesium, fosfor og sink.
  • I tillegg inneholder den fordøyelsesenzymer.
  • Den er tettpakket med antioksidanter (takket være naturlige pigmenter): klorofyll, karotenoider og fykocyaniner.
  • Til slutt, består 7% av innholdet av essensielle fettsyrer.

Helsefordeler

Spirulina

Spirulina er utrolig fordelaktig for helsen din. Den:

  • Hjelper vektnedgang, derfor anbefales den i en sunn vekttapsdiett. Grunnen til det er at spirulina gjør oss mettere, siden den aktiverer vårt stoffskifte og dermed brenning av fett.
  • Skaper en sunn bakteriell flora og regulerer og renser tarmene.
  • Reduserer betennelse.
  • Lindrer leddsmerter.
  • Forhindrer osteoporose.
  • Forhindrer og bekjemper anemi uten at man må ta jerntilskudd.
  • Har stor rensende kraft ved å bidra til den naturlige elimineringen av giftstoffer som akkumuleres i kroppen og forårsaker sykdommer.
  • Forbedrer dine energinivåer mens den reduserer tretthet og stress.
  • Forbedrer konsentrasjon og hukommelse.
  • Hjelper fordøyelsen.
  • Styrker immunforsvaret og akselererer gjenopprettingsprosessen under rekonvalesens.
  • Dens antioksidantegenskaper kan redusere tegn på aldring og celleskader forårsaket av frie radikaler, stress osv.
  • Den forbedrer nyrefunksjonen.

Hvordan og når å ta spirulina?

Spirulinapulver

Hvordan og når å ta spirulina er avhengig av hva du ønsker å oppnå:

  • Hvis du vil gå ned i vekt: Ta spirulina en halv time før hvert måltid med et glass vann. På denne måten produserer algene en naturlig mettende effekt som hjelper deg å spise mindre uten å gå sulten.
  • Hvis du vil gå opp i vekt: Ta spirulina rett etter måltidet ditt, sammen med desserten din.
  • Som en spesifikk behandling for en lidelse: Ta spirulina på tom mage, en halv time før du spiser noe mat.
  • Som et kosttilskudd: Legg den til grønne smoothies laget av frukt og grønne bladgrønnsaker.

Vi anbefaler at du velger spirulina av høy kvalitet, ideelt sett økologisk, for å sikre at den ikke inneholder skadelige komponenter, siden alger har en høy absorpsjonsevne.

Anbefalt dose

Spirulinadrikk

Du kan ta spirulinapulver blandet med vann eller mat, eller i kapsler eller tabletter.

Vanlig dose i begynnelsen er 500 mg – eller 1 g – 1 til 3 ganger om dagen. Du kan imidlertid øke denne dosen gradvis, men vær oppmerksom på hvordan kroppen din reagerer (det er enda bedre hvis du har en fagperson som kan veilede deg).

Det er viktig å starte med en lav dose på grunn av algenes høye diuretiske virkning, som kan forårsake noen ubehagelige bivirkninger (hodepine, tarmlidelser osv.).

På grunn av dette anbefaler vi også at du drikker mye vann under behandlingen, minst 6-8 glass om dagen, utenom måltider.

FRA NETTET