Lær hvordan du slutter å røyke og begynner å rense lungene

august 23, 2018
Er du klar til å lære å slutte å røyke? Det er viktig å være sterk, forberedt og være klar til å øke forbruket av visse matvarer. Lær mer!

Er du klar for å lære hvordan du kan slutte å røyke? Det er ikke en lett oppgave, og det er heller ikke det å rense lungene dine.

Hvis du har forsøkt å gjøre dette før, vil du legge merke til at visse tips vil hjelpe deg med å avslutte denne vanen som er så skadelig for helsen.

Det er aldri for sent å ta dette viktige steget, spesielt hvis du tar hensyn til hvor positivt dette kan være for helsen din.

Riktig tidspunkt for å slutte er nå

Sigarettrøyk inneholder mer enn 4.000 skadelige kjemiske stoffer. Her er noen få eksempler:

  • Nikotin
  • Karbonmonoksid
  • Tjære
  • Cyanid
  • Formalin
  • Bly

Alle disse forbindelsene kan produsere en stor mengde lidelser og forårsake kreft og til og med død. Disse grunnene er mer enn nok til å få deg til å prøve å slutte med denne dårlige vanen i livet ditt.

Hvordan virker nikotin i kroppen din?

Sigarett

Nikotin skaper en stor avhengighet, og derfor er det vanskelig å slutte å røyke. Kroppen din blir vant til å ha nikotin i blodet og reagerer med abstinenssymptomer hvis den ikke får nikotin.

Blant symptomene som kan oppstå på grunn av abstinenser er følgende:

  • Irritabilitet
  • Søvnforstyrrelser
  • Vektøkning
  • Konsentrasjonsvansker
  • Gastrointestinale sykdommer

Alle disse symptomene gjør opplevelsen å slutte veldig utfordrende.

Les også:
7 ting som du bør unngå rett etter du har spist

Hvordan kan du slutte å røyke og begynne å rense lungene dine?

1. Ta avgjørelsen

Ingen andre kan overbevise deg om å slutte å røyke og begynne å rense lungene dine. Nikotin er vanedannende, og å slutte med det krever stor viljestyrke.

For å gjøre det litt lettere, tenk på helsen, utseendet, livsstilen din og dine kjære.

2. Gi deg selv en dato

Sett en dato

Det kan også hjelpe å sette en dato. Velg en dato ikke langt fra nå – ikke mer enn 2 uker unna – og ikke utsett den. Du må selv være mentalt klar for å ta skrittet.

3. Forbered deg på abstinenssymptomene

Hvis du røyker til vanlig og deretter slutter, er det sikkert at du vil få abstinenser.

Du bør forberede deg på disse symptomene når du slutter å røyke. Tross alt, kan disse ødelegge all innsatsen din.

4. Velg hvordan du gjør det

Stumper røyken

Du kan slutte å røyke «cold turkey«, eller du kan gjøre det trinnvis. Hvis du velger det andre alternativet, gi deg selv etapper.

Videre, når du har sluttet helt med tobakk, unngå å gi deg selv tillatelse til å røyke en gang i blant. Å gjøre dette kan føre til at du går tilbake til avhengighet.

5. Be om moralsk støtte

Det er ikke lett å slutte å røyke. Derfor er det best å fortelle familie og venner at du slutter.

Fremfor alt, be dem om hjelp ved å ikke røyke foran deg og ikke tilby deg en sigarett.

Besøk:
Er du bekymret for hjernens helse? Oppdag 6 dårlige vaner som kan påvirke den

6. Om nødvendig, hjelp til med elektroniske sigaretter

Det er folk som slutter å røyke lettere ved å bruke elektroniske sigaretter.

Ifølge studier, ved å bruke elektroniske sigaretter mens du prøver å slutte å røyke, reduseres mengden du røyker, eller det kan hjelpe deg med å stoppe vanen helt. Hvis du tror dette vil hjelpe, så prøv det.

Trinn for å avgifte lungene og fjerne nikotin

Når du har tatt avgjørelsen om å slutte å røyke, vil du også rense lungene dine. Dette trinnet krever også en rekke vaner.

Hold kroppen hydrert

Drikk vann

Å drikke vann hjelper deg med å eliminere nikotin fra systemet ditt og motvirker dehydrering som nærværet av dette stoffet i kroppen produserer.

Stol på grønnsaker

Det finnes en gruppe matvarer som kan hjelpe deg med å redusere nikotinavhengigheten din.

Pass på at du øker inntaket av:

  • Selleri
  • Squash
  • Brokkoli
  • Spinat
  • Gulrøtter
  • Aubergine
  • Agurk

Samtidig bør du unngå å spise mye søt mat. Dette er fordi det kan få deg til å røyke igjen.

Spis frukt

Det finnes frukt som gir store fordeler for lungene. Vi anbefaler de som er rike på vitamin C, som appelsiner og kiwi.

Disse gir vann og hjelper kroppen din å gjenopprette vitaminer som er tapt på grunn av røykingen.

Ønsker du å lære mer? Les:
De matvarene som gir oss mest kalium

Ikke glem ingefær

Ingefærrot

Takket være gingerolinnholdet, vil denne roten bidra til å styrke lungene og bronkialrørene.

I tillegg vil det tillate deg å fjerne overflødig slim som tobakken produserer.

Spis stornesle

Takket være den høye konsentrasjonen av jern, vil du med stornesle være i stand til å eliminere akkumuleringen av giftige stoffer i kroppen din forårsaket av tobakk. Du kan forberede en infusjon for å rense lungene.

Ingredienser

Forberedelse

  • Varm en kopp vann.
  • Når det begynner å koke, tilsett de stikkende bladene.
  • La det trekke i 10 minutter, sil og konsumer.

Ta et dampbad med eukalyptus

Eukalyptusdampene åpner luftveiene og frigjør slim som du kan ha akkumulert fra å bruke tobakk.

Gjør dette i 15 minutter om dagen før du skal sove.

FRA NETTET