Hvordan unngå ødem og redusere hevelser

mars 5, 2017
Kostholdet ditt er en viktig regulator for ødemer. Du må velge ingredienser som har vanndrivende egenskaper og samtidig være sikker på at du får fysisk aktivitet for å fremme kroppens naturlige avgifting

Det eneste vi vet om ødem er at det vanligvis er forårsaket av opphoping av vann i kroppens vev.

Hva er årsaken til dette? Vanligvis er det en ubalanse mellom strømmen av væske fra en region til en annen.

Kroppen din justerer stadig sine væskenivåer for å holde dem i riktige proporsjoner.

Når du drikker mer vann enn du trenger, blir det overskytende fjernet gjennom nyrene i form av urin, eller det blir svettet ut gjennom huden din.

Problemer oppstår når kroppen din ikke er i stand til å kvitte seg med overflødig væske. Balansen blir uholdbar og gir opphav til såkalt ødem.

Hydrering og ødem

2-hovne-ben

Å være godt hydrert og ha ødem er ikke det samme. Ødem, eller hevelse, er et klart uttrykk for at vann blir lagret i kroppen din (det meste dukker opp i bena).

Bena krever sterkere sirkulasjon for å fjerne blod på riktig måte, og det er her disse ubalansene som regel forekommer (for eksempel hvis du bruker for mye tid sittende eller stående).

Ødem er vanligvis utløst av en hormonell situasjon preget av østrogen, et overskudd av natrium i kostholdet, eller lav blodsirkulasjon på grunn av en stillesittende livsstil.

Hvis væskeansamling vises i de øvre deler av kroppen (for eksempel i armer, hender, eller til og med ansiktet), kan det være på grunn av en dårlig fungerende nyre.

Hos kvinner er det svært vanlig å oppleve væskeansamling under menstruasjonssyklusen.

Ikke glem å lese: Årsaker til smerter under menstruasjonen

Funksjonen til venene

Venene, i motsetning til hva du kanskje tror, er ikke forseglede kanaler. Innsiden av venene gjør det også mulig for væsker å komme inn og ut.

Noen ganger, av en rekke årsaker, fungerer den mekanismen som regulerer denne strømmen av væsker ikke på riktig måte, og de kan hope seg opp i enkelte deler av kroppen.

Hvorfor skjer dette? Det kan skyldes flere årsaker:

  • Det er som regel fordi venene ikke har den konsistensen som trengs for å holde på væsken, noe som skjer når åreknuter oppstår.
  • Det kan også oppstå fordi du har blitt stående for lenge, og trykket har bygget seg opp inne i venen.

Tegn på ødem

3-vaeskeansamlinger

En tydelig test for ødem er når du trykker mot huden på bena og merker at det er en merkbar bulk hvor du påfører press.

Du vil se en slags grop, og det tar et sekund før huden glatter seg ut igjen.

Hvis ødemer oppstår med jevne mellomrom, og du kan se synlig hevelse eller betennelse, er det en god idé å oppsøke lege.

De kan hjelpe deg å unngå eventuelle komplikasjoner som kan være forbundet med dårlig sirkulasjon.

Noen tips for å fjerne overflødig væske og avslutte dine problemer med betennelse

4-hoven-hånd

  • Fysisk trening er viktig når det gjelder å unngå ødem. Det viktigste er å velge øvelser som ikke krever høy motstand eller sterke muskulære påvirkninger.

Fysisk aktivitet aktiverer blodsirkulasjonen i hele kroppen, spesielt i bena, gjennom kompresjon av musklene mot venene.

Vil du vite mer? Les: 5 naturlige måter å bekjempe åreknuter på

Bedre sirkulasjon bidrar i fjerning av overflødig væske gjennom urinen.

  • Støttestrømper kan også bidra til å forhindre ødem, spesielt for folk som lever en svært inaktiv livsstil – enten du sitter eller står.
  • Du kan ta på strømpene før du starter dine daglige aktiviteter.
  • Å spise rikelig med frukt og grønnsaker er alltid en god ting for kroppen. Det samme gjelder for ødem. Blant annet har noen av disse – slik som druer, for eksempel – effekten av å eliminere overflødig væske.
  • Ananas og papaya, og andre frukter som er rike på kalium som bananer, melon og vannmelon, er svært nyttige kosttilskuddsvalg hvis du har en tendens til å holde på væske.
  • For å forbedre utseendet på hovne ankler, prøv å heve bena, noe som kan være svært nyttig på forskjellige tider av døgnet.

Plasser føttene høyere enn knærne, og hold knærne hevet over hoftene.

  • Klærne du bruker bør også være komfortable. Overdrevet trange plagg gjør det vanskeligere å bevege seg og legger til rette for ødem.
  • Du må bli vant til å forbruke mindre salt. Selv om kroppen krever en viss mengde natrium kan det å overdrive inntaket forverre ødem.
  • Det er en god idé å legge aromatiske urter og planter som også fungerer som vanndrivende ingredienser til kostholdet ditt. Noen gode eksempler er kjerringrokk, grønn te, løvetann-te og mer.
FRA NETTET