Hvordan unngå ryggsmerter?

juli 29, 2016

Alle vil, på et eller annet tidspunkt i livet sitt, oppleve ryggsmerter. Det er et problem som er så vanlig at det er oppført som den nest største årsaken til sykmelding, etter ulykker. Ifølge medisinske data vil 80% til 90% av mennesker oppleve ryggsmerter.

Årsakene kan variere, men det er blitt anslått at de fleste tilfeller oppstår fra forhold på arbeidsplassen. Det kan være visse jobber som krever fysisk anstrengelse og ekstreme bevegelser som kan øke risikoen for denne typen smerter, eller det kan være kontorarbeid som fører til ryggsmerter på grunn av dårlig holdning og at man sitter for lenge om gangen.

Ryggsmerter kan variere fra person til person, og ikke alle tilfeller kan forhindres. Men i dag skal vi vurdere noen av de anbefalingene som kan hjelpe deg å unngå ryggsmerter.

Unngå å bær tunge gjenstander

Det å bære for mye vekt på ryggen er en av de viktigste årsakene til smerter i dette området. Ifølge eksperter, er det vanlig at folk lider av ryggsmerter etter de har båret noe tungt.

2-yoga

Idrett og fysisk aktivitet er viktig for å styrke og tone musklene, noe som bidrar til å redusere risikoen for ryggsmerter. Imidlertid har vi idretter som er tunge for ryggen, som ballett og basketball. Samtidig har vi aktiviteter som svømming, pilates eller yoga (og mer) som er bedre for å styrke denne delen av kroppen.

I begge tilfeller er det viktig at du velger riktig type fottøy når du trener, fordi sko som passer dårlig også kan forårsake ryggsmerter.

Riktig holdning

Det er veldig viktig at du lærer å ha riktig holdning både mens du sitter, går eller står. For god sittestilling, bør du fokusere styrken din i korsryggen og rette opp ryggraden.

Når du står eller går, bør ryggen være rett, og du bør unngå å få en «kul» på skuldrene. Hvis du trenger å bøye deg ned for å plukke opp noe, anbefaler leger at du bøyer knærne, ikke ryggraden.

Velg en passende madrass

3-bedre-puter

Ryggen tilbringer mye tid på å hvile på madrassen din, og faktisk er det der det er meningen at kroppen din skal slappe av. Men hvis madrassen er for stiv eller for myk, kan ryggsmerter bli mer vanlige, og selv forstyrre søvnen din. Det er viktig at du velger en madrass som er passende for deg.

Ha en sunn livsstil

Det å ha en sunn livsstil er avgjørende for å forebygge de fleste ryggsmerter. Røyking kan utløse en tilbakevendende hoste som senere vil påvirke mellomvirvelskivene i ryggen din. Å være overvektig er også usunt, fordi det legger mer press og belastning på ryggen din.

Til slutt er det viktig å opprettholde en god emosjonell balanse, fordi depresjon er assosiert med ryggbelastninger og andre relaterte lidelser.

Sov på ryggen eller siden

4-god-søvn

Den sovestilling du velger er også viktig når det gjelder å forebygge ryggsmerter. Siden kroppen din er i en hvilestilling i seks til åtte timer mens du sover, er det viktig at du sover på ryggen eller siden.

Det er ikke anbefalt å sove på magen, fordi det fører til endringer i den normale krumningen av ryggraden, og det tvinger nakken å være på en av de to sidene, noe som ytterligere kan skade ryggsøylen.

Unngå stress

Stress er en vanlig årsak til ryggsmerter, og det kan oppstå på jobb eller hjemme. Når du er stresset, skaper det spenninger i ryggen. Disse kan hindre deg i å utføre dine vanlige aktiviteter.

For å unngå dette, anbefaler vi at du tar en pause for å puste dypt og gjøre tøyningsøvelser minst to ganger om dagen.

Oppsøk medisinsk hjelp

5-ryggsmerter

Det er veldig viktig at du snakker med legen din om tilbakevendende ryggsmerter, siden 3% av tilfellene kan bli til en kronisk lidelse. Hvis ryggsmertene dine vedvarer i flere uker, er det lurt gå til legen med en gang for å få riktig diagnose.

FRA NETTET