Kan vi spise egg hver uke?

januar 6, 2016
Hvor mange egg vi kan spise avhenger av vårt kosthold og treningsnivå. Dersom vi trener ofte bør vi spise mer protein.

Er det trygt å spise egg? Hvor mange egg kan vi spise? Kan vi spise dem hver dag? Hver uke? I denne artikkelen vil vi svare på en rekke spørsmål du har rundt å spise egg. Selv om de er naturlige, næringsrike og sunne, bør vi lære oss å spise dem på en måte som vi gi oss best mulig utbytte av alle deres goder.

Organiske egg

Levevilkårene til mange høner i dag er grusomme og dette reflekteres i kvaliteten på eggene vi kjøper. Derfor anbefaler vi at du kjøper egg direkte fra gården, eller de som er merket organiske, da dette betyr at eggene kommer fra frittgående høner som lever under bedre vilkår. Du kan sammenligne to egg, ett vanlig egg og ett organisk egg for å se forskjellen på størrelse, farge og ikke minst smak.

eggs

Hvor ofte er det trygt å spise egg?

Ikke alle trenger å spise like mange egg, men det er trygt å spise 3-5 egg i uken.

  • For eksempel, vil en person som spiser lite kjøtt eller fisk spise flere egg for å få i seg nødvendig proteiner for kroppen.
  • En person som trener mye eller er i myefysisk aktivitet, kan spise flere egg, og spesielt eggehviter, som inneholder mye protein.
  • En person som er overvektig bør spise mindre eggeplommer, da disse inneholder mer fett.

Ernæringsverdier

  • Egg er fulle av næring.
  • De inneholder mye biologisk protein, noe som betyr at de inneholder alle de grunnleggende aminosyrene kroppen trenger.
  • De inneholder alle B- vitaminene (B1, B3, B12, folsyre og biotin), samt vitaminer A, E og D.
  • De inneholder mineraler som magnesium, kalium, selen, sink, fosfor og jern.
  • De fleste av disse elementene finner man i eggeplommen, mens eggehviten inneholder mest proteiner.
  • Til slutt bør det nevnes at egg er alkaliske og skaper en god balanse for syrenivået i kroppen vår. På en annen side mister vi denne effekten dersom egget er stekt eller servert med noe søtt.
eggs2

Hvordan kan vi tilberede og spise egg

Eggene kan tilberedes på utallige måter. Her er noen av mulighetene vi har:

  • Hardkokte: Det er sunnest om vi koker dem i ett minutt for så å la dem ligge i varmt vann, da dette hindrer dem i å utvikle en misfarvet eggeplomme og den karakteristiske eggelukten.
  • Speilegg: bruk alltid olivenolje eller kokosolje (kaldpresset).
  • Bløtkokt
  • Omelett eller spansk omelett: med poteter, squash, aubergine, spinat osv.
  • Eggerøre: med sopp, hvitløk osv.

Egg kan også brukes i kaker, rører, desserter, bakverk osv. De eggene man bruker i disse sammenhenger må også taes i betraktning når man ser på antallet egg man spiser.

Til slutt, kan man raspe hardkokte egg og ha dem i salater eller blandet med majones, tunfisk, reker osv. for et nydelig smørbrød.

quiche

Annen info

  • Eggeplommer er en av de få matvarene som inneholder vitamin D, som er viktig for å absorbere kalsium. Vi får også dette gjennom solen.
  • Egg inneholder næringsstoffer som forebygger problemer med øynene, spesielt katarakt og maculadegenerasjon.
  • Takket være selen og sink, kan eggene også være bra for utseende, da de hjelper til å danne hudvev, hår og negler.
  • I noen land har eggene et nummer stemplet på skjellet, som forteller oss hvor eller hvordan hønene lever. I Spania, for eksempel, får vi denne informasjonen fra det første tallet. Dersom tallet er 0, er det organisk, mens skalaen går helt til 4, som betyr mer industriellt og mindre sunne vilkår.
FRA NETTET