Kontroller hypertensjon med disse 7 matvarene

juni 7, 2017
For å forbedre sirkulasjonen og unngå komplikasjoner av hypertensjon, er det grunnleggende å inkludere mat i kostholdet ditt som lar deg kontrollere væskeretensjon og regulere betennelse. Lær mer i denne artikkelen!

Hypertensjon er en kronisk tilstand som påvirker det kardiovaskulære systemet og er karakterisert av økt blodtrykk.

Å ha høyt blodtrykk, noe som betyr over «normalt», øker risikoen for:

  • Arteriell skade
  • Hjerneslag
  • Andre hjertesykdommer som kan resultere i døden

En person lider av denne tilstanden når blodtrykket er 140/90 eller høyere.

Selv om dette anses som en vanlig tilstand, er det fortsatt farlig for de som er i risikosonen for denne tilstanden eller for de som tar medisiner for å kontrollere den.

Problemet er at den pleier å være asymptomatisk i de første fasene av sykdommen. Dette betyr at den ikke er veldig gjenkjennelig når den først begynner å utvikle seg.

På grunn av dette er det viktig å regelmessig gå til legen, spesielt når det er familiemedlemmer som lider av hypertensjon eller opplever andre risikofaktorer.

Det er også gunstig å øke inntaket av visse matvarer som fasiliterer kontrollen av blodtrykket på grunn av deres egenskaper. Dette er en naturlig måte å gjøre det på.

I denne artikkelen skal vi dele i detalj de 7 beste matvarene som skal inkluderes i kostholdet for dette formålet.

1. Linfrø

Linfrø er en naturlig kilde til fiber og essensielle omega-3-fettstoffer. Når de absorberes i kroppen, bidrar de til å kontrollere det dårlige kolesterolet (LDL) og høyt blodtrykk.

Regelmessig forbruk av frøene forbedrer livene til pasienter med høyt blodtrykk. Det minimerer også risikoen for vaskulære problemer og kontrollerer betennelse i vevet.

De er et godt næringsmiddelkomplement, bra for å kontrollere angst og vekt.

Vil du vite mer? Les: 10 helsemessige fordeler ved å legge til linfrø til kostholdet ditt

2. Bananer

Karakterisert av deres deilige søte smak, er bananer et godt tillegg i et kosthold for de med høyt blodtrykk.

Deres høye innhold av kalium bidrar til å regulere kroppens inflammatoriske prosesser. Det bidrar også til å redusere væskeretensjon, noe som også påvirker blodtrykket.

4. Fet fisk

Fet fisk er en av de viktigste naturlige kildene til omega-3. Dette er en type fett som bidrar til å rense arteriene for å kontrollere de høye nivåene av triglyserider, kolesterol og høyt blodtrykk.

Dette proteinet er et rensemiddel og bidrar til å forebygge betennelse. Fisk er ideelt for å hjelpe blodet med å strømme gjennom kroppen.

De gir også høyverdige proteiner og andre essensielle næringsstoffer som bidrar til å forbedre fysisk og psykisk helse.

4. Selleri

Selleri inneholder en høy konsentrasjon av fytokjemikalier og antioksidantforbindelser som gir fantastiske fordeler for pasienter med høyt blodtrykk.

Hvis det spises daglig i moderate mengder, kontrollerer det inflammatoriske prosesser og letter eliminering av væskeansamlinger i kroppen.

Denne planten inneholder også essensielle mineraler som bidrar til å redusere nivåene av kortisol, et hormon relatert til stress og høyt blodtrykk.

5. Løk

Denne grønnsaken, som brukes som en smakstilsetter i mange retter, er rik på svovel. Svovel reduserer betennelse, høyt kolesterol og høyt blodtrykk.

Dens naturlige saft bidrar til å rense arteriene ved å fjerne overflødige skadelige fettstoffer som dårlig kolesterol (LDL) og triglyserider.

Løk inneholder også sterke antioksidanter som stopper oksidativ skade forbundet med for tidlig aldring av arteriene.

6. Kajennepepper

Moderat forbruk av kajennepepper er ideelt for å senke hypertensjon hos pasienter som har problemer med å kontrollere blodtrykket.

Den aktive forbindelsen, capsaicin, forbedrer sirkulasjonen, som videre fører til at man unngår plakk som akkumuleres og forårsaker herding av arteriene.

Det er en bra komponent for å reversere de negative effektene av frie radikaler. Disse er relatert til hypertensjon hos voksne.

Les også denne artikkelen: Avgift kroppen din med denne drikken med ingefær, gurkemeie og kajennepepper

7. Kokosvann

De fleste kan ikke forestille seg hvor fordelaktig det er å drikke kokosvann regelmessig.

Denne drikken er rik på mineraler og antioksidanter. Foruten å hydrere kroppen, hjelper kokosvann med sirkulasjon og blodtrykksproblemer.

Det virker som et naturlig vanndrivende middel, ideelt for å stimulere eliminering av væsker som beholdes i vev.

Det legger også til fiber og små mengder sunne fettstoffer som styrker og beskytter hjertets helse.

Styring av blodtrykk ved hjelp av et sunt kosthold er den beste måten å forebygge risikoer og konsekvenser av høyt blodtrykk på.

Begynn å konsumere disse matvarene som vi har nevnt, og supplere dem med et komplett og balansert kosthold.

FRA NETTET