Kunsten av å beholde roen under en diskusjon: 5 viktige punkter

desember 24, 2017
For å hindre en diskusjon fra å bringe ut det verste i deg, må du kjenne deg selv godt og lære å kontrollere dine følelser.

Vi kan alle huske en gang der vi var i en diskusjon og mistet besinnelsen. Følelsene våre tok overhånd, vi klarte ikke å beholde roen, og vi kunne ikke forsvare poenget vårt effektivt og konstruktivt.

Å vite hvordan man skal krangle – hvis det ikke er noe annet alternativ – er ikke lett. Det er ikke noe vi blir lært.

Dessverre er det imidlertid tider i ditt personlige eller profesjonelle liv, der det ikke er noen annen mulighet enn å starte disse spente, kompliserte dialogene.

Men hvis du lærer å diskutere godt med kontroll og intelligens og uten å miste besinnelsen, kan du holde tanke dine klare og være klar til å virkelig uttrykke deg selv.

I dag vil vi gjerne foreslå 5 strategier for å hjelpe deg med å kontrollere dine følelser så mye som mulig.

«Det er umulig å slå en uvitende mann i en diskusjon.» – William Gibbs McAdoo

1. Kjenn personen foran deg, men mest av alt, kjenn deg selv.

Mann med hjerte og hjerne

Å kjenne andre er visdom, men å kjenne seg selv er innsikt.

Men hvorfor trenger jeg å kjenne meg selv for å diskutere bra?

  • For å beholde roen, må du bruke din indre styrke, sikkerhet og selvtillit.
  • Hvis den andre personen gjør feilen med å si ting som «du ikke vet hva du snakker om» eller «egoet ditt er for stort», så vil ikke noe av dette påvirke deg fordi du allerede vet hvem du er.

Derfor, det som ikke er sant trenger ikke å såre deg.

  • For å forlate en diskusjon på topp, bør du også kjenne den andre personens svake punkter.
  • Å vite for eksempel at personen foran deg har lav selvtillit eller at de projiserer deres usikkerhet i aggressivitet, vil hjelpe deg med å beholde roen og føle deg sikker på deg selv.

Å vite hvordan du får kontakt med deg selv og med personen foran deg, gir deg mer kontroll over situasjonen.

2. For å beholde roen, slå av dine negative følelser i en krangel.

Hvis du vil beholde roen i en diskusjon, må du lære å kontrollere dine negative følelser.

Sinne, stolthet, vrede, raseri, angst … Alle disse setter deg på defensiven med dine «pigger» ut.

Det kommer en tid når du setter deg i «angrepsmodus», og det er da du mister kontroll, slutter å argumentere logisk, og reduserer deg selv til anklager og dialog som ikke fører noen steder.

For å ta tilbake tøylene i situasjoner som disse, gjør du følgende:

  • Visualiser deg selv fra utsiden. Tenk deg at du ser på krangelen fra utsiden, rolig og fredelig.
  • Ingen kan skade deg der. Du er trygg til å bare omfavne deg selv.
  • Nå, tenk på hvilke poenger du kan gjøre for å få denne situasjonen til å føre noe sted.

Lær om: 5 måter å få kontakt med ditt indre deg for å bekjempe emosjonell tomhet

3. Ikke svar med en gang. Gi det tid.

Timeglass

Når argumenter ikke fører noe steds og deltakerne ikke lytter til hverandre, vil det ikke ta lang tid før de begynner å kaste stygge ord og ikke-konstruktiv kritikk mot hverandre. Før eller senere vil de si ting de vil angre på.

Hva er poenget med å oppføre seg som dette?

Det er ikke noe poeng, selvfølgelig.

  • For å gjøre det til en produktiv diskusjon og beholde roen, er det en veldig god idé å ta deg tid før du svarer. Det har ingen hast.
  • Lytt nøye til hva den andre personen sier. Analyser det.
  • Se hvordan det påvirker deg og tenk så nøye over ditt svar.

Husk imidlertid at du ikke skal svare på en måte som øker spenningen.

Hvis du ser at diskusjonen ikke fører noe sted og bare er en unnskyldning for å såre hverandre og slippe ut negative følelser, avslutt den.

Ikke glem at noen diskusjoner rett og slett ikke er verdt det.

4. Pust dypt inn.

Når du er årvåken og midt i en krangel, tolker hjernen din det nesten som om det var en trussel.

Det er da den setter i gang en rekke reaksjoner: hjertet ditt slår fortere, du begynner å riste, pusten din blir grunn, munnen blir tørr, magen din begynner å gjøre vondt …

For å beholde roen i en krangel i øyeblikk som disse, er det ikke noe som er bedre enn å kontrollere pusten din.

En god måte å gjøre det på er å puste inn dypt og puste ut sakte.

Et rolig hode resonnerer bedre.

Vi anbefaler også å lese: Si farvel til søvnløshet med disse 5 pusteteknikkene: De er effektive!

5. Tren din indre ro: gjør deg klar for livets daglige utfordringer.

Kvinne mediterer i solnedgang

Hverdagen vår krever mye fra oss: at vi diskuterer bra, håndterer frustrasjon, kritikk og står overfor livets generelle små motganger.

Å være forberedt på innsiden, vil hjelpe oss med å møte utfordringene som dukker opp utenfor.

For å gjøre det, vil det være svært nyttig å trene følgende øvelser:

  • Praktiser mindfullness
  • Tren eller gjør en sport
  • Kanaliser dine følelser gjennom kunst: om det er å skrive, danse, male …
  • Dyrk ditt indre: gi næring til din selvtillit, selvsikkerhet og jobb med dine verdier.
  • Øv på aktiv, selvsikker dialog, øk vokabularet ditt, arbeid med logikken din, praktiser strategier du kan bruke i alle slags samtaler, og det vil hjelpe deg å føle deg trygg på deg selv og avslappet.

Ikke utsett å sette disse enkle tipsene i praksis. Vi er sikre på at neste gang du ikke kan gjøre noe annet enn å starte en diskusjon, vil du møte den mer effektivt og kompetent.

FRA NETTET