Lær hvordan du kan forbedre hukommelsen din med 7 enkle øvelser

januar 29, 2018
Vet du hvordan du kan forbedre hukommelsen? Det er lettere enn du tror. Bli kjent med 7 flotte øvelser i denne artikkelen!

Hukommelsen din er en mental evne som gjør at du kan lære, relatere og fullføre daglige aktiviteter i livet.

Det er et komplisert cerebralt fenomen som gjør at vi kan lagre og huske informasjon – kort, middels og langsiktig. Dette gjør det mulig for oss å gjøre hundrevis av oppgaver.

Imidlertid, etter mange års bruk, reduseres evnen, og på grunn av endringene som hjernen går gjennom, kan den forverres betydelig.

På grunn av dette begynner personen å få problemer med å huske og, med tiden, kan de glemme viktig informasjon og relevante aspekter av livet sitt.

Det mest bekymringsfulle er at problemet kan bli verre gradvis, og i alvorlige tilfeller kan det bli en sykdom som Alzheimers.

Derfor må du være oppmerksom, opprettholde sunne livsvaner, og gjøre øvelser som vil styrke din cerebrale aktivitet.

Oppdag 7 enkle aktiviteter som vil hjelpe deg med å gjøre nettopp det.

1. Lær noe nytt

Kvinne studerer

Læring er en prosess du kan gjøre når som helst i livet ditt, og selv om vi ignorerer det, er det en av de beste måtene å trene hukommelsen din og holde den sterk på.

Det gjør det mulig for hjernen å forlate sin komfortsone samtidig som man aktiverer mentale funksjoner som vanligvis slår seg av når det ikke er noen utfordringer å overvinne.

På grunn av dette, for å forhindre forverring av denne evnen, prøv å utfordre deg selv ved å:

  • Lære et nytt språk
  • Studere et nytt emne
  • Spille et instrument
  • Slå opp fakta som interesserer deg

2. Memorer enkel informasjon

Det er ikke nødvendig å lære kompliserte ting for å aktivere hjernen din.

Øvelsen av å huske enkle ting er nok til å styrke hjernen din og dens evne til å ta inn og lagre informasjon.

Prøv å huske noe nytt hver dag:

  • Et telefonnummer
  • En bursdag
  • En handleliste
  • En adresse

Velg også en av ukedagene hvor du prøver å huske hva du spiste eller hvordan arbeidsdagen din var dagen før.

3. Lag mentale kart

Kvinne tenker

Å lage mentale kart er en enkel aktivitet som utfordrer hjernen mens du styrker evnen til å huske.

Denne øvelsen anbefales også for å utvikle romlig intelligens.

  • Den består av å tegne et kart i tankene dine, for eksempel gjennom å besøke et nytt sted.
  • Beveg deg gjennom hele ruten og prøv å legge til alle detaljene som dukker opp underveis.

4. Memorer ved å bruke akronymer eller akrostikon

Tidsfordriv som er så enkelt som en akronym eller akrostikon, kan aktivere funksjonene til ulike deler av hjernen. Dette bidrar til å styrke hukommelsens evner.

  • Prøv å styrke hjernen ved å designe et akrostikon som tilpasser seg et nøkkelord som du må huske

5. Bruk berøring

Hånd berører en mynt

Visuell informasjon spiller en svært viktig rolle i hjernens evne til å skille et objekt fra et annet.

Ved hjelp av berøring kan du identifisere subtile forskjeller mellom ting. Dette aktiverer og styrker hjernen som behandler viktig informasjon.

Derfor kan voksne som mister synet skille mellom bokstavene i blindskrift, fordi hjernen utvikler flere måter å behandle berøring på.

  • En rask øvelse består av å legge en mynt i en bolle eller veske og bare bruke din berøringssans for å finne ut hvilken mynt det er.

6. Jobb med din ikke-dominerende hånd

Har du noen gang prøvd å utføre en av dine daglige oppgaver med din ikke-dominerende hånd? Var det vanskelig?

Selv om det ikke er så enkelt som å gjøre det med din dominerende hånd, er det en veldig god øvelse for å opprettholde en sterk og aktiv hukommelse.

Ved å bruke motsatt side av hjernen din, slik som du gjør i denne aktiviteten, hjelper du til med å utvide deler av hjernebarken som har ansvaret for å behandle informasjon fra håndens berøringer.

Prøv å gjøre følgende oppgaver med motsatt hånd:

  • Skrive
  • Pusse tennene dine
  • Snakke i telefonen
  • Bruke en skje

7. Lytt til musikk for å forbedre hukommelsen din

Jente lytter til musikk

Noe så enkelt og morsomt som å lytte til musikk kan fungere som en øvelse for hukommelsen din og kan hjelpe deg med å opprettholde god mental helse.

Denne aktiviteten, spesielt når den inneholder klassiske melodier, forbedrer hjernens evner, uansett alder.

Musikken stimulerer hjernecellene og hjelper deg med å opprettholde optimal mental konsentrasjon, hukommelse og auditiv utvikling.

Er du bekymret for hukommelsen din? Føler du at du har problemer med å huske ting? Jobb for å gjøre de nevnte oppgavene, og du vil hele tiden nyte fordelene.

FRA NETTET