Lær om viktigheten av å gråte (på riktig måte)

oktober 17, 2016
Hvor ofte gråter du? Lær om viktigheten av å gråte i denne artikkelen.

Ifølge en studie publisert i tidsskriftet PsycNet, er tårer en indikasjon på at noe viktig skjer i livet ditt.

Å kunne gråte er utvilsomt en handling av mot og lettelse, men også en åpenbaring.

Eksperter i emosjonell psykologi anbefaler at folk benytter anledningen til å gråte under øyeblikk av bitterhet eller store vanskeligheter, men mange forstår ikke viktigheten av å gråte.

Denne emosjonelle utgivelsen er en handling av «nødvendighet» som det ikke er verdt å samle opp, skjule eller knuge nevene sammen for å holde tilbake.

Det er en lettelse som er terapeutisk og frigjørende, noe som gjør at du kan slippe de tingene som er problematiske i tankene dine og sårer hjertet.

I dagens artikkel inviterer vi deg til å vurdere noen av disse aspektene av tårer og gråt som kanskje du ikke er klar over. Vi anbefaler også at du, på grunn av helsen din, aldri prøver å undertrykke denne naturlige handlingen, som er noe vi har arvet fra våre forfedre.

Alle gangene jeg har grått på feil måte

Det er sant. Tro det eller ei, met finnes en feil måte å gråte på. Ikke bekymre deg om denne informasjonen bekymrer eller overrasker deg, fordi sannheten er at ingen lærer deg så mye om følelsesmessige forhold, den viktige kunnskapen som kan hjelpe deg hver dag.

For å forstå viktigheten av å gråte når det kommer til det å være menneske, bør du vurdere følgende interessante fakta.

Hoteller for gråting i Japan

2-trist-kvinne

I Japan kan du finne hoteller som Mitsui Garden eller Yotsuya i Tokyo hvor folk kan bestille et rom for en natt eller mer bare for å gråte og sørge.

  • Vi lever i en kultur hvor følelser ofte er svært begrenset, hvor det ikke er hensiktsmessig å demonstrere ekstrem glede eller sorg.
  • Japanerne er kjent for sine strenge krav når det gjelder arbeidsmoral, og de antar veldig strenge normer både for familier og sosialt.
  • Alt dette kan skape ekstreme tilstander av angst og stress som de kanskje ikke vet hvordan de skal håndtere eller slippe ut.
  • Takket være disse hotellene der man kan gråte, kan alle som har lyst be om et rom og gjøre bruk av det.
  • Det er komfortable senger, lommetørklær, avslappende bad, musikk og filmer som du kan bruke til å finne lindring. Dette lar dem sørge så lenge de trenger, og å hulke og skrike om nødvendig.
  • Rommene er lydisolerte og diskresjon blir fullført.
  • Etter at de sørger kan de sove, og dermed våkne opp neste dag med mer energi og følelsen av at de er mer komfortable, til det punktet at de er klare til å gjøre de nødvendige endringene eller reorientere livene sine på en bedre måte.

Se også: Hva skjer med hjernen din når du lider?

Hvordan gråte på riktig måte

Denne interessante teknikken i Japan kan være rensende, men den er ikke alltid passende. Vi mennesker har mange instinktive atferder som, takket være evolusjon, kobler oss med dem som er rundt oss.

Det er alltid bedre å sørge i selskap med noen andre.

3-morke-tarer

Felles sosiale handlinger som «gråting» og selv «gjesping» er sterkt empatisk.

Her er et eksempel: Du er ute med venner, og en av dem gjesper. Snart gjør resten av dere gjør det også, men dere vet ikke engang hvorfor dere gjør det.

  • Det å gjespe leverer oksygen til hjernen, men det er også en empatisk atferd som er delt mellom dem som har et nært bånd.
  • Det å gråte, i sin egen rett, er en handling som tjener til å forene mennesker og varsle dem om det faktum at noe skjer.
  • Selv om mange mennesker gråter når de er alene fordi de er flaue eller for å unngå å tiltrekke seg oppmerksomhet, er den beste tingen å gjøre å sørge med noen andre.
  • Bare da kan du dra nytte av de fysiske følelsene av lettelse. På den annen side, drar du nytte av den komforten som en person nær deg kan gi med sin omfavnelse og sine gode råd.

Likevel er ikke dette alltid lett. Noen ganger kan du være redd, eller så har du bare ikke den rette personen til å være i stand til å trøste deg med uten at de dømmer deg.

Uansett er gråt noe som er nødvendig nå og da, og det kjennetegner mennesker som en art. Hver kroppslige funksjon vi har finnes for en grunn, så det å holde tilbake tårene er ikke naturlig.

Hvis du alltid prøver å skjule tårene, vil negative følelser bare fortsette å bygge seg opp.

4-knust-hjerte

Benytt deg av dine tårer og lindringen de bringer. Kom til enighet med smerten din, slipp ut hulkene, la stemmen din brytes med hver krampe, og slipp deretter ut et langt sukk.

Les gjerne: 5 forskjellige emosjonelle vampyrer

Etter det, vil livet ditt få en annen fargetone. Hjernen din vil være mer avslappet, og du vil være i stand til å ta beslutninger mer tydelig.

FRA NETTET