Lider du av forstoppelse? Her er 5 frokosttips

· mai 1, 2017
For å hindre forstoppelse, trenger du et kosthold rikt på fiber og å starte dagen med matvarer som bidrar til å stimulere tarmbevegelse.

Vi opplever perioder da denne ubehagelige fienden besøker oss: forstoppelse. Å gå på do er helt forferdelig.. Vi føler oss svake, apatiske og med lite energi.

Sporadisk forstoppelse er noe som er vanlig og er forbundet med en stillesittende livsstil, noen kostvaner og også noen medisiner.

Ikke desto mindre blir problemet mer alvorlig når det er kronisk, noe som påvirker en stor del av den kvinnelige befolkning.

Faktiske studier tyder på at faktorer som den kvinnelige anatomien, hormonelle forandringer, graviditet og stress i stor grad bestemmer når dette skjer.

For å unngå dette problemet, er det viktigste å følge daglige vaner som fremmer god tarmbevegelse.

Men når forstoppelse varer i to eller tre uker, må du ta kontakt med en profesjonell.

Vi vil at du skal starte med noen små tips å huske på under frokosten.

Ved starten av dagen er våre kropper mye mer mottakelige for visse matvarer, og det er små triks som vil hjelpe å fremskynde din fordøyelse.

Ta notat.

1. Olivenolje og sitron mot forstoppelse

Det første tipset er like enkelt som det er billig: en skje med olivenolje og sitronsaft før frokost.

Det som gjør dette interessant er at det fungerer som en kraftig detox i stand til å skylle ut giftstoffer som bygges opp i kroppen vår.

  • Olivenolje har en ideell tekstur og konsistens for å stimulere fordøyelsen, og også for å ta vare på tykktarmen. Den smører oss innvendig og gjør det lettere for avføringen å bevege seg..
  • Vi skal heller ikke glemme at olivenolje er en type enumettet fett. Kombinert med sitron fungerer det som et godt avføringsmiddel som vil rense tarmveggene, samtidig som det fremmer riktig absorpsjon av næringsstoffer.

Ingredienser og bruk

  • Hver morgen: ta en halv teskje (mellom 5 og 7 g) virgin olivenolje sammen med en halv teskje (5 ml) sitronsaft.
  • Ta dette før frokost og vent en halv time med å spise.
  • Ikke overskrid denne dosen, og ikke ta mer enn en teskje per dag.

2. Havregryn eller grovbrød

Vi vet at supermarkeder har mange frokostblandinger. Fiber er nøkkelen til å bekjempe forstoppelse, og vi må velge den høyeste kvaliteten.

  • Husk at en del kornblandinger i butikkene har for mye sukker, og det virkelige fiberinnholdet kan være ubetydelig. Les etikettene nøye før du velger.
  • Det beste alternativet er det mest naturlige. Havregryn eller rugbrød er to eksepsjonelle måter å ta vare på vår helse og unngå forstoppelse på.

3. Aloe vera mot forstoppelse

Hvis du aldri har prøvd dette middelet før, er dette tiden for det.

Forstoppelse er en tilstand der vår avføring forblir lenge i tykktarmen. Hvis det går mange dager uten du får gått på do, får du magesmerter, kvalme, luft etc.

Men noe så enkelt som å drikke en naturlig aloe vera-basert drikke kan utføre ekte mirakler. Følg med videre for å lære å tilberede dette middelet.

Ingredienser

  • En teskje aloe vera gel (15 g)
  • Juice fra 2 appelsiner

Fremgangsmåte

Først presser vi saften fra appelsinene, og deretter har vi i en teskje av aloe vera og lar den oppløses godt.

Hvis du vil, kan du bytte ut appelsiner med sitroner eller pærer, eller lunkent vann.

Hvis du har nyreproblemer, diabetes, er gravid eller har skjoldbruskproblemer, bør du ikke innta aloe vera.

4. Kefir, en probiotisk fordøyelsesdrikke for laktoseintolerante mennesker

Kefir er en matvare som er verdt å inkludere i våre frokoster. Den er lett fordøyelig, og viktigst av alt, du vil ikke føle deg dårlig hvis du er laktoseintolerant.

  • Dens bakterier og gjær danner et enzym kalt laktase, som absorberer laktose. Som om ikke det var nok har kefir også et høyt proteininnhold.
  • Hvis vi kombinerer litt kefir med frisk frukt, får vi en veldig god frokost som vil forhindre forstoppelse.

5. Den beste frukten mot forstoppelse

Fersk, hel frukt er alltid den beste allierte når du prøver å unngå forstoppelse. Ingenting er bedre enn enkle salater med forskjellige typer frukt hvor du kan gjøre mest mulig nytte av deres fiber.

Nedenfor er noen av de beste fruktene for å forbedre intestinal bevegelse:

  • Papaya
  • Pære
  • Jordbær
  • Kirsebær
  • Ananas
  • Kiwi
  • Druer (med skall og frø)
  • Fiken

For å oppsummere, er det nå på tide å begynne å spise frokost på denne måten. Husk også å drikke mye vann i løpet av dagen, og sørge for at det er fiber inkludert i alle dine måltider i løpet av dagen.