Middag er nøkkelen til et sunt kosthold

april 28, 2016

Hopper du over frokosten, vil ikke en stor middag bidra til å gi deg energi over natten som du trenger til å starte en ny dag.

Vi leser alltid om enkle tips til vekttap. Redusert antall kalorier, økt inntak av proteiner, flere men mindre måltider i løpet av dagen, ikke  for mye karbohydrater eller sukker. Men det er en måte som garantert vil hjelpe oss å miste vekt gradvis og på en sunn måte. Vær bevisst på hva du spiser til middag.

Denne artikkelen vil forklare hvordan og hvorfor vi kan gå ned i vekt bare ved å forbedre våre daglige middagsvaner. Det er nøkkelen til et sunt kosthold.

Hva er det med middag?

Noen sier du skal spise frokost som en konge, lunsj som en prins, og middag som en fattigmann. Dette viser hvordan matinntaket vårt bør være i løpet av dagen. Generelt sett, som dagen går trenger vi mindre og mindre energi, men mindre vi er veldig aktive om natten.

Når vi reduserer størrelsen på middagen, eller til og begynne med, spiser tidligere, kan vi oppleve at vi blir mer sultne om morgenen. Det fører til at vi vil spise større frokost. Så, på slutten av dagen, har vi spiste like mye mat, men forskjellen er at all mat blir omdannet til energi. Kroppen vil balansere vekt naturlig – så du trenger nesten ikke å gjøre noe!

2-soup

Når bør vi spise middag?

I følge tradisjonell, kinesisk medisin, regenerere galleblæren og leveren seg mellom 23 og 3 på natten. Disse to organene er grunnleggende for fordøyelsen, og kan enten forbedre eller forverre hvordan vi behandler maten vi spiser. Så her er grunnen til å forbedre og regulere våre middagstider. For å holde kroppens naturlige regenererende prosesser, og holde vårt fordøyelsessystem optimal, bør vi ikke spise middag senere enn klokken 20.

Hvor mye bør vi spise til middag?

Dette avhenger av hver person, og deres livsstil. Men det viktigste er å ikke la deg selv gå sulten, og deretter spise for mye som en konsekvens. Du må lære å nå det punktet hvor du er mett, og slutter å spise. Mange mennesker fortsetter å spise fordi det fortsatt er mat på tallerken, eller fordi de er stresset eller distrahert av noe annet. Det kan være mange grunner.

Hvis vi klarer å slutte å spise når vi er forsynt, vil det bidra til å holde oss slanke, men også forbedre fordøyelsen og holde magen flat. Når du spiser for mye, kan magen din se hoven og oppblåst ut.

3-salad

Velg mettende matvarer

Den beste måten å unngå overspising på, men likevel føle at du ikke sulter deg selv, er å spise mat som har en høy fiber og vanninnhold. Dette vil fylle oss opp. Slike matvarer blir også lett fordøyd.

Fiber finnes for det meste i grønnsaker, men også i alger. Wakame-tang, agar-agar, kombu, asparges bør inkluderes i kostholdet. De kan tilsettes i supper, salater. Man kan lage gode desserter av noen av disse ingrediensene, blant annet agar-agar.

Hvilke retter er tilfredsstillende og mettende?

  • Sauterte grønnsaker (brokkoli, gulrøtter, sopp, mais og egg)
  • Grønnsakssuppe laget med kombu tang og havre
  • Salat med rosenkål, epler og avokado
  • Gazpacho
  • Hummus eller guavamole med skiver av gulrot og agurk
  • Grønnsakssuppe og quinoa
  • Spinat med rosiner og pinjekjerner
  • Krem av squash med wakame tang og karri
  • Kald salat med erter og kylling
  • Søt agar med eple og kanel
4-guacamole

Men hva med når du virkelig er sulten?

Noen mennesker ønsker å spise mindre for middag, eller spise tidligere. Men det kan de ikke fordi de jobber sent på dagen, eller har en annen grunn. Når de kommer hjem om kvelden, ønsker de bare å kunne spise middag i fred.

Er det tilfellet, anbefaler vi at du spiser en snack ca tre timer før middag, slik at du kan nyte noen av rettene beskrevet ovenfor.

Selvfølgelig bør snack også være sunt. Nedenfor er noen eksempler:

  • Frukt eller naturlig juice
  • Nøtter: valnøtter, hasselnøtter, mandler osv.
  • Tørket frukt: dadler, svisker, tørkede aprikoser osv.
  • Fullkorn brød
  • Fersk ost med kvede krem
  • Smørbrød (grovt) med ost, avokado, egg og salat)
FRA NETTET