Naturlig remedi for å sove bedre

januar 28, 2017

Det å sovne kan være vanskelig til tider, og faktisk kan det å ikke sove godt bli en daglig lidelse. God søvn er en av de viktigste vanene for å dyrke en god fysisk og emosjonell helse. Men med en moderne livsstil hvor vi er distrahert av elektronisk utstyr og andre bekymringer kan søvnkvaliteten vår bli redusert og føre til mange lidelser som kan påvirke helsen vår.

Mange av oss innser det ikke, men søvnforstyrrelser kan også påvirke barn. Ofte gir vi ikke nok oppmerksomhet til søvnkvaliteten deres og vi innser ikke at de også har søvnproblemer. Noen ganger tror vi at ved å legge dem i sengen, vil de umiddelbart sovne og sove som små engler, men noen ganger er det det stikk motsatte. La oss se på noen naturlige måter for å sove bedre.

Hvordan kan jeg sove bedre?

baby-søvn

For å bekjempe søvnproblemer, både hos barn og voksne, er det viktig å gjøre noen endringer i dine nattlige vaner. Dette er avgjørende for at du skal slappe av skikkelig og sove bedre.

  • Spis middag minst to timer før du sovner: Mange gjør den feilen at de spiser før de sovner uten å gi kroppen nok tid til å fordøye maten. Det er veldig viktig å endre denne vanen, fordi det er mye bedre å spise noe lett minst 2 til 3 timer før du går til sengs. Dette gir kroppen tid til å fordøye maten og bidrar til å unngå avbrudd i søvnen.
  • Unngå stimulanser: Inntak av alkohol, te eller kaffe, og røyking kan direkte påvirke søvnproblemer fordi de inneholder sentralstimulerende midler.
  • Unngå å bruke nettbrett, mobiltelefoner og andre elektroniske enheter før sengetid: Hvis man ønsker å sove og hvile bedre, bør man unngå å bruke nettbrett, mobiltelefoner, TV og andre elektroniske enheter. Flere studier har funnet en sammenheng mellom bruk av disse enhetene og søvnproblemer. Eksperter anbefaler å unngå bruk av disse minst en time før sengetid.
  • Ta et avslappende bad: Et varmt bad med eteriske oljer som har avslappende egenskaper kan hjelpe deg å sove bedre.
  • Urtete: Det å drikke te kan også forbedre kvaliteten på søvnen din. Noen typer te har avslappende egenskaper for å hjelpe deg å sove bedre og forebygge problemer som søvnløshet. Noen av de mest anbefalte teene inkluderer: kamille, mynte, pasjonsblomst, lindeblomst, sitronmelisse, jernurt og timian, blant andre. Uansett hvilken urt du velger, trenger du bare å koke en kopp vann og tilsette noen blader eller blomster, la det trekke i 5 minutter og deretter drikker du det 20 eller 30 minutter før du går til sengs.

Salve av eteriske oljer for bedre søvn

essensiell-olje

Samtidig som du har de ovennevnte anbefalingene i tankene, er det å forberede denne salven med eteriske oljer en god måte å sove bedre på. Den har avslappende egenskaper som vil bidra til å forbedre kvaliteten på søvnen din.

Ingredienser

  • ¼ kopp kakaosmør
  • ¼ kopp kokosolje
  • 20 dråper eterisk olje av lavendel
  • 12 dråper eterisk olje av kamille
  • 10 dråper eukalyptusolje

Slik gjør du det

  • I en liten kjele, lag et vannbad for å smelte kakaosmøret med kokosoljen.
  • La det stå i 10 minutter og deretter tømmer du i de eteriske oljene.
  • Sett det i kjøleskapet i noen timer. Den er klar når den når en kremet konsistens.

Påføring

baby-føtter-1

  • Ta litt av salven og masser føttene forsiktig før du går til sengs. Denne massasjen vil hjelpe deg å slappe av og sovne raskere.
  • Ta på deg bomullssokker og gå til sengs umiddelbart.

Husk!

Dette naturlige produktet er et alternativ for å bekjempe søvnproblemer og sove bedre. Fordi det er naturlig og ikke giftig, kan den brukes på barn som er 5 år og eldre. Imidlertid er ikke dette midlet en kur for kroniske søvnforstyrrelser, som må behandles av en spesialist. Det er veldig viktig å kontakte legen din dersom du lider av tilbakevendende søvnproblemer.

FRA NETTET