Naturlige remedier som kan hjelpe å gi en bedre hukommelse

Det er ikke bare eldre mennesker som sliter med dårlig hukommelse: mennesker i alle aldre kan slite med hukommelsen noe som kan gjøre hverdagen vanskelig. I denne artikkelen vil vi beskrive flere naturlige metoder og urter som kan hjelpe å sikre en god hukommelse.

Jo eldre vi blir, jo dårligere blir hukommelsen. Eldre mennesker kan assosiere dette med Alzheimers symptomer, en skremmende diagnose. Heldigvis så behøver ikke problemer med hukommelsen bety at man har denne sykdommen eller andre lignende sykdommer.  I de fleste tilfellene er dette kun en naturlig prosess som skyldes at hjernen er blitt eldre og hukommelsen svikter. Dette rammer alle i forskjellig grad, men en kan heldigvis påvirke denne prosessen.

Forhindre hukommelsestap

Takket være forskjellig mat så kan en forebygge hukommelsestap helt naturlig.

  • Mat som inneholder antioksidanter: Dette er et stort utvalg av matvarer som hjelper på hukommelsen og som kan virke forebyggende. Denne type mat er svært viktig for å gi ekstra næring til hjerneceller og andre celler i kroppen og samtidig motvirke negativ celle påvirkning. Det er aldri for sent å begynne og spise denne type mat.
  • Omega-3 fettsyrer: Disse forhindrer celleskader på en naturlig måte. Du finner dem i fisk og tørket frukt. Dette er kraftige næringsstoffer som fungerer som et skjold som beskytter kroppen, og spesielt hjernen. De er derfor svært effektive for å bedre hukommelsen.
  • Ginkgo Biloba eller Ginseng: Disse er svært velkjente medisinske urter som har en positiv innvirkning på hjernen. Disse to plantene har evnen til å øke den kognitive funksjonen og merkbart forbedre minnet hos middelaldrende og eldre mennesker.

Det er også helt nødvendig at en, i tillegg til å spise maten og tilskuddene vi anbefaler,  har en sunn livstil. Det er viktig å trene uten å slite seg helt ut, gjerne ta seg tid og råd til en personlig rådgiver som kan lage et skreddersydd treningsprogram. 

Du bør også fokusere på en sunn diett, med massevis av frukt og grønnsaker. Prøv å utfordre hjernen litt, gjøre noe nytt og gå litt ut av huset. Dette gjelder spesielt eldre som gjerne sliter med ensomhet og blir fort isolert hjemme i sin egen stue. Gå ut på kafé eller gå turer der du vet du vil møte andre mennesker. Sitt i parken å se på mennesker eller finn deg andre favoritt områder. Det viktigste er at en kommer seg ut. Det finnes ofte foreninger og grupper i nærområdet hvor en kan melde seg inn og møte nye mennesker. Det er også viktig å lese og/eller bruke tid på hobbyer, slik som å søke etter ord og/eller ordspill app’er.

 

FRA NETTET