Noen sukk betyr mer enn et hvilket som helst kyss

· august 30, 2017
I tillegg til å gi oss lindring når vi er utslitt, har det å sukke også en biologisk funksjon. Det forsyner oss med tilstrekkelig oksygen når lungene våre har lite oksygen.

Det sies at det å sukke er svaret på det som er igjen i luften, inkludert alle de som holder mer kjærlighet enn et et hvilket som helst kyss.

Hva er sannheten i saken bak disse idylliske uttrykkene? Det er rart hvordan verden av følelser, inkludert litteratur og populærpsykologi, har skapt et bilde av å sukke som noe veldig romantisk.

Det gjenstår at å sukke er mer enn en rensende handling når vi gir slipp på truende stress. Det er skjult sorg fra et minne som fortsatt er smertefullt.

Hvis folk sukker på grunn av en veldig spesiell grunn, er det slik at de kan overleve.

I denne artikkelen ønsker vi å forklare funksjonen til forskjellige sukk i vårt daglige liv.

Vi er sikre på at dette vil være svært nyttig for deg.

Å sukke er en del av livssyklusen

Vi slipper et sukk noen ganger uten å være klar over det. Det er mulig at du ikke legger merke til det selv, men i løpet av en time sukker vi opp til 12 ganger. Det er utrolig, med tanke på at i løpet av disse 12 gangene har hjernen din reddet livet ditt uten at du har merket det.

Vi skal forklare nærmere.

Knappene for sukk  i hjernen vår

Ifølge en studie publisert i Nature Magazine, er det vår hjerne som avgjør hvilken type pusting vi trenger til enhver tid.

På innsiden av denne «fantastiske maskinen» har det blitt bestemt at det er to grupper av nerveceller.

De som gjennomførte studiet besluttet samtidig å kalle denne gruppen nevroner «knapper for sukk».

hjertesomslar

Dette stemningsfulle navnet står for det som egentlig er en perfekt mekanisme. Vi kan beskrive det på følgende måte:

  • Det er tider når luftblærene i lungene kollapser.
  • Når dette skjer minskes evnen til å utveksle oksygen for karbondioksyd i lungene.
  • Disse to gruppene av nerveceller som kalles «nerveknapper» oppfatter umiddelbart dette problemet og «kommer til unnsetning.» Disse knappene er to små strukturer som ligger i hjernestammen.
  • En etter en gir disse nerveknappene oss ordre om å sukke. På denne måten er vi i stand til å åpne luftblærer som gir dobbelt så mye oksygen til lungene enn en normal pust.
  • Denne mekaniske operasjonen er noe vi gjør ubevisst, uten å være klar over det. Likevel, som vi har antydet før, gjør vi dette 12 ganger hver time. Dette er hvordan vi klarer å starte syklusen av liv igjen.

Emosjonelle sukk

Vi vet nå at vi sukker for å holde oss i live. Denne viktige biologiske handlingen for vår overlevelse definerer og forklarer ufrivillige sukk.

Det finnes også sukk som er kjent som emosjonelle sukk eller frivillige sukk. Vi kan beskrive dem på følgende måte:

sukk

  • Et sukk er en emosjonell katarsis når vi konfronterer en stressende og frustrerende situasjon.
  • Mange gir et stort sukk når ting ikke går deres vei. For eksempel når vi prøver noe vanskelig, enten fysisk eller psykisk, og det ikke går som vi håper, kan vi sukke.
  • På samme måte er de «skorsteinene» hvor sorg og nød slippes ut, som ekstra pust til den personen som er savnet.
  • Denne informasjonen er så rar som den er interessant. Karl Teigen er en kjent forsker fra University of Psychology i Oslo, Norge og en ekspert på emosjonelle sukk.
  • Ifølge hans arbeid hjelper et sukk oss til å føle med et annet menneske. Når vi hører et sukk fra et familiemedlem eller en venn, tolker vi dette som følelsesmessig negativt, som om vi skulle gi emosjonell støtte.

Dette er så sant, at ifølge Dr. Teigen gir også emosjonelle sukk et instinkt til å slå seg sammen med vår sosiale gruppe.

Trekk pusten dypt og slapp av

Som vi nå vet, er selve hjernen ansvarlig for vår overlevelse.

Imidlertid kan vi utfra fra dette utlede at mennesker kan ha ulike typer av pust avhengig av tidspunkt og nødvendighet.

Konsentrer deg om «mindfulness» eller gjør yoga, som også lærer oss ulike måter av frivillig og kontrollert pusting for å gi flere konkrete resultater:

  • For å hjelpe oss å bli mer til stede
  • For å bekjempe stress og være sunn
  • For å meditere og være bevisst på oss selv og våre nødvendigheter
yoga

Vi anbefaler følgende: lær deg å sukke. I hvert åndedrag slipper du spenninger og bekymringer, og dette fornyer din «indre livssyklus.»

Legg merke til hva du bør gjøre hver dag i 20 minutter:

  • Se etter et fredelig sted hvor du kan hvile mentalt.
  • Sitt med ryggen rett.
  • Løft brystet frem og hvil hendene på fanget.
  • Pust dypt inn gjennom nesen i 4 sekunder, og deretter hold pusten i 4 sekunder. Gi deretter et langt og høyt sukk som varer i 7 sekunder.

Når du begynner å gjøre denne enkle øvelsen daglig vil du merke en forskjell i din kropp og ditt sinn.