Omsorgssyndromet: Hvordan ta vare på omsorgspersoner

· oktober 3, 2016
Hvis det er viktig for deg å være i stand til å ta vare på andre, må du også vite hvordan du skal ta vare på deg selv.

I løpet av livet ditt har du kanskje hatt omsorg for andre, enten det er gamle foreldre, søsken som er syke eller et funksjonshemmet barn som trenger daglig oppmerksomhet. “Omsorgssyndromet” kan påvirke alle som er ansvarlige for andre menneskers behov, helse og velvære.

Imidlertid kan omsorgsansvaret for en annen person gradvis føre til en fysisk og psykisk overbelastning som du ikke kan overse. Det kan skje sakte, men ettersom din daglige energi er fokusert på en person som er avhengig av deg, ender du opp med overse dine egne behov. Du blir helt oppslukt i rollen som omsorgsperson, så du glemmer hvordan det er “å være deg selv”.

Hvordan finner man en balanse?  Hvordan skal du håndtere denne situasjonen som er så vanlig i dagens samfunn? Dette er dagens tema: Omsorgssyndromet.

Omsorgssyndromet er noe som i størst grad påvirker kvinner

2-old-age

Statistikker viser at omsorgsansvaret nesten alltid faller på kvinnene. Dette er en jobb som blir utført med kjærlighet og omtanke, med følelsesmessige og fysiske obligasjoner – du kan ikke bare forlate et familiemedlem eller en person som trenger hjelp av deg for å komme seg gjennom hverdagen.

Men når kvinner tar på seg rollen som en omsorgsperson, er det det viktig å huske på at:

  • Nesten 60% av mennesker som har et omsorgsavhengig familiemedlem må sette sin egen karriere til side for en stund.
  • Det å være en omsorgsperson betyr at man på passe på den andre personen hele døgnet.
  • Disse oppgavene blir utført med kjærlighet og hengivenhet, så det er vanlig å føle seg engstelig og redd for at den personen som er avhengig av deg har øyeblikkelige behov eller er i fare. I realiteten trenger du en pause, og et annet familiemedlem bør hjelpe deg med denne oppgaven.
  • De fleste er ikke forberedt på denne rollen. Derfor er det lett å bli overbelastet, siden du ikke har erfaring med hvordan du skal løfte mennesker, eller du kan gjøre feil når det kommer til kosthold, hygiene, medisiner osv.
  • Omsorgspersoner er vanligvis mellom 50 og 60 år gamle, og de har allerede sine egne medisinske tilstander eller fysiske begrensninger.
  • Ofte har omsorgspersoner egne familiemedlemmer eller avhengige også, inkludert barnebarn eller barn…
  • Omsorgspersoner glemmer ofte å sette av tid til seg selv for å få litt underholdning eller drive med hobbyer. Livene deres er fylt med fysisk og følelsesmessig press, som kan føre til en ond sirkel og forårsake alvorlige skader.

Tegn på at du lider av “omsorgssyndromet”

3-exhaustion

Vanligvis er omsorgspersoner uvitende om de emosjonelle og fysiske skadene de lider av. Det er faktisk ikke uvanlig å se en pasient som har god helse og god livskvalitet, mens omsorgspersonen deres har mistet deres, og lider av kronisk tretthet, ryggproblemer, stress eller angstanfall, og ofte depresjon.

Dette er symptomene du bør være oppmerksom på:

  • Fysisk og mental utmattelse
  • Problemer med å sove
  • Humørsvingninger
  • Vektendringer
  • Avhengighet av smertestillende
  • Sosial isolasjon
  • Kognitive vansker som hukommelsestap eller konsentrasjonsvansker

Tips for å unngå “omsorgssyndromet”

4-caring

  • Sett et tidspunkt hver dag der du har noen timer for seg selv.
  • Lær deg å delegere andre oppgaver – dette er helt nødvendig. Omsorg for et annet menneske bør ikke falle utelukkende på bare en person, så det er viktig å etablere et system med andre familiemedlemmer eller sosiale tjenester. Det betyr ikke at du “ikke bryr deg” om pasienten, heller tvert imot. Jo mer hjelp du har, jo mer er du i stand til å hjelpe dem. Husk at når du har det bra, vil du være i stand til å yte mer, men hvis du er deprimert eller nedkjørt, vil du slite med å legge inn samme innsats.
  • Lær mer om sykdommen eller problemet pasienten din lider av. Stol på fagfolk, som kan gi deg råd og hjelpe deg å utføre oppgavene dine på en trygg og riktig måte.
  • Sørg for å alltid ha et sosialt liv, og tilbring tid med venner når du har muligheten til det. Ta vare på dine egne følelser og din egen lykke.
  • Det er utrolig viktig å sette av tid til mosjon. Gå en tur hver dag, utfør strekkøvelser etterpå, og pass spesielt på at du tar vare på ryggen din.
  • Ikke nøl med å søke profesjonell hjelp hvis du er overbelastet. Du bør ikke bare gå til legen for den du er ansvarlig for. Du er også viktig, og hvis helsen din svikter, vil dette påvirke alt annet. Sørg for å få hjelp hvis det blir for mye!