Oppdag årsakene til tynt hår og matvarer for å hindre det

Blir håret ditt tynnere eller begynner å falle ut? Lær hvorfor og hvordan du kan forhindre det naturlig i denne artikkelen.

Har du problemer med at håret ditt blir tynnere? Har du lagt merke til at håret ditt hele tiden faller ut?

Hvis dette er tilfelle, bør du vite at disse problemene er svært vanlige og at du ikke er alene.

Ting du bør vite om hår

Et menneskelig hårstrå er et langt filament bestående av hårskaftet, som er den synlige delen, roten, som er hårsekken, og hårpapillen, som er hvor hårsekken er satt inn og hvor hårstråene får sine næringsstoffer.

Selv om håret ikke utfører noen vital funksjon, kan dets tilstedeværelse eller fravær dypt påvirke en person følelsesmessig og psykologisk.

En person er født med alle hårsekkene de noensinne vil ha. Videre er det anslått at hodebunnen består av ca. 100 000 hår.

I gjennomsnitt vokser en persons hår 1 centimeter i måneden. Det er imidlertid normalt for kvinner å oppleve raskere hårvekst enn menn. Håret har også en tendens til å vokse raskere om sommeren enn om vinteren.

Når man snakker om dets tekstur, finnes det tynt, normalt og tykt hår. Men selv om håret ditt er tykt eller normalt, kan det bli tynnere over tid eller på grunn av visse helsemessige forhold.

Årsaker til at håret blir tynnere

Gjennom hele livet kan du oppleve komplikasjoner eller problemer med håret ditt, noe som vil gjøre det nødvendig å søke hjelp.

Den vanligste klagen er at håret begynner å bli tynnere etter fylte 50 år.

Noen årsaker til at håret blir tynnere er:

Høyt kolesterol

Det er et direkte forhold mellom forhøyede kolesterolnivåer og skallethet. Hvis legen din har fortalt deg at kolesterolnivåene er høye, er det på tide å komme opp med en plan for å senke dem.

Høyt blodtrykk

Jo høyere blodtrykk, jo større er risikoen for å miste håret ditt.

Stress

Dette er en vanlig tilstand hos de fleste. Den gode nyheten er at hårtapet stopper når du kontrollerer stresset ditt.

Aldring

Aldring er vanligvis ledsaget av et tap av næringsstoffer i håret, noe som gjør at fortynning gradvis skjer.

Det du kan gjøre for å unngå at dette skjer er å sørge for at du har et sunt kosthold som gir alle næringsstoffene du trenger for å støtte hårhelsen.

Infeksjoner

Disse kan være sopp- eller bakterieinfeksjoner, som kan se ut som flass og resultere i en tørr eller skjellete hodebunn.

Selv om disse infeksjonene ikke er alvorlige, hvis de ikke behandles i tide, kan de føre til at håret ditt taper tykkelsen permanent.

Hormonelle endringer

  • Dette er vanligvis den viktigste årsaken til hårtap hos kvinner.
  • Disse forandringene har en tendens til å forekomme ved bestemte tider som graviditet, overgangsalder, under kvinners menstruasjonssyklus eller hvis de lider av skjoldbruskkjertelproblemer.
  • Det er lurt å besøke gynekologen eller endokrinologen for å kontrollere hormonnivåene.

Enkelte medisiner

Det er velkjent at kreftmedisiner kan føre til at håret blir tynnere, men de er ikke den eneste medisinen som gjør dette.

Noen artritt-medisiner, p-piller, eller medisiner for å behandle depresjon og gikt har samme effekt.

Dårlig ernæring

Tynnere hår kan være et resultat av mangel på mineraler, for eksempel jern og vitaminer.

Behandlinger for å forhindre tap av hår som blir tynnere

Som vi nevnte tidligere, er det en god idé å besøke legen din for å utelukke eventuelle store medisinske problemer.

Dessuten er det mat og naturlige midler som kan bidra til å forhindre eller stoppe tapet av hår som er i ferd med å bli tynnere:

Massasjer med olivenolje eller rosmarin

Bruk noen av disse oljene til å massere hodebunnen. Slik kan du fremme blodstrømmen til hodebunnen.

Bruk en nøytral og naturlig sjampo

Dette vil bidra til å forhindre opphopning av kjemikalier i hårrøttene.

Unngå daglig bruk av rettetang og hårfønere

  • Overdreven varme fra disse hårverktøyene påvirker håret negativt.
  • Hvis du trenger å bruke dem ofte, må du bruke et varmebeskyttelsesmiddel før du tørker håret eller retter det.

Morbær, jordbær, bjørnebær og granatepler

  • Morbær inneholder fiber, antioksidanter og vitaminene C, A, B, E og K.
  • De er også rike på mineraler (kobber, magnesium, mangan, kalium, folsyre og ellaginsyre).
  • Derved har de muligheten til å blokkere enzymet som forårsaker hvilestadiet av hårfollikkelstoffet. Dette vil holde det aktivt og voksende.
  • Dette bæret bidrar til å bekjempe aldring, kreft og nevrologiske sykdommer som forårsaker tynt hår.
  • Jordbær har høye konsentrasjoner av vitamin C, folsyre, mangan og kalium.
  • Bjørnebær har høye nivåer av vitamin K, folsyre, mangan og ellaginsyre, som fremmer hårvekst.
  • Granatepler anses som den beste antioksidanten som naturen gir oss, og bidrar til å gjenopprette helsen til håret.

Nyperose

Dette er en vill busk som har blomster og frukt. Oljen av frøene er brukt til kosmetiske produkter.

For hårtap, kan du legge nyper til kostholdet ditt og massere hodebunnen med oljen.

Svovelrik mat

Øk forbruket av matvarer som egg, nøtter, frø og soya, som alle bidrar til at håret får økt motstandsdyktighet.

Som du kan se, er det ikke en umulig oppgave å bekjempe hår som blir tynnere. Hvis du forbedrer dine spisevaner og skjønnhetsvaner, vil du begynne å se at håret ditt vokser seg sunnere og sterkere.

Hovedbilde gjengitt fra © wikiHow.com

FRA NETTET