Råd for eldre mennesker i karantene eller isolering

mai 21, 2020
Akkurat nå, trenger eldre mennesker støtte mer enn noensinne. De er blant de med høyest risiko og også de som, i mange land, må ta de strengeste tiltakene. Denne perioden kan imidlertid også være hyggelig hvis man tar de riktige valgene.

Eldre mennesker verden over har utvilsomt hatt en høyere belastning av stress i løpet av de siste par ukene. Ingen var forberedt på så drastiske tiltak og en situasjon som fullstendig endrer hverdagen vår og begrenser bevegelsene våre. I denne artikkelen skal vi gi deg noen råd for å hjelpe eldre mennesker i karantene eller isolering.

Eldre mennesker, samt de som lider av bestemte sykdommer, er i størst risiko for å bli lide av de farlige effektene av COVID-19. Dette betyr at de også har den største psykiske byrden i denne situasjonen. Det er spesielt viktig at disse menneskene overholder alle retningslinjene. Det aller viktigste er imidlertid at de ikke drar hjemmefra.

Dette er ikke noe å diskutere. Å holde seg hjemme er et grunnleggende tiltak for å beskytte eldre mennesker (og resten av oss, så klart). Dette kan imidlertid bli enda en kilde til nød dersom vi ikke gjør det på riktig måte.

Det er ikke enkelt å måtte takle isolering, men med en positiv holdning kan det til og med være hyggelig. Her er noen tips for å gjøre situasjonen litt enklere.

Råd for eldre mennesker i karantene eller isolering

Reduser eksponeringen: et grunnleggende trinn for eldre mennesker

Alt av tilgjengelige vitenskapelige bevis, samt erfaringen flere land rundt om i verden har fått, viser at det mest effektive tiltaket for å forhindre smitte, er isolering. Det er grunnleggende å unngå kontakt med alle andre, men spesielt med eldre mennesker.

Så, la oss først se på det som er positivt. Ved å holde seg hjemme vil de kunne unngå å bli smittet, noe som er oppmuntrende. Dette er en følelse å holde fast ved. Det er nøkkelen til å fortsette å nyte livet og være der for alle som er glade i og trenger dem.

Ikke gå glipp av: Frykt for koronaviruset: Lær hvordan du håndterer følelsene dine

Forstå at dette er midlertidig

Husk: lockdown-tiltakene er midlertidige og har blitt satt på plass for å bidra til å begrense spredningen av viruset. Med andre ord, vil dette redusere hastigheten viruset sprer seg ved, og dermed gjøre situasjonen mer håndterbar. Tiden i hjemmeisolering vil ikke vare for alltid. Jo flere som overholder de nye reglene, jo større sjans er det for at alt kommer til å gå over raskere.

Når det føles som om det blir for vanskelig å holde ut med isoleringstiden, husk at det er en midlertidig situasjon. Den vil sannsynligvis vare i maksimalt to eller tre måneder. Det du må gjøre er derfor å fokusere tankene dine på at du skal utnytte denne tiden best mulig. På denne måten vil hele opplevelsen snart bli et minne fra fortiden.

En eldre kvinne drikker kaffe utendørs
De som har en liten veranda, balkong eller hage kan dra nytte av den ved å bruke noen timer der uten å dra hjemmefra.

Bruk tiden din på en klok måte

Det er lurt å planlegge en rutine som passer til den nye situasjonen. Det er vanlig at når man bruker mye tid hjemme, begynner man å bli lat. Du bør ikke la dette skje. Du bør prøve å fylle tiden din med positive aktiviteter som er enkle å gjøre.

Det er viktig at du ikke endrer de vanlige spise- og sovevanene dine. Prøv å kom deg opp til samme tid om morgenen, ta en dusj hvis du føler for det, spis frokost, og gjør deg klar for den nye dagen. Ikke la deg friste av å bli værende i nattøyet ditt foran TV-en hele dagen lang!

Finn ut mer: Koronavirus: Anbefalinger for å rengjøre og desinfisere boligen din

Hva kan du gjøre i løpet av isoleringen?

En kvinne leser en bok
Det å lese er en utmerket måte å bruke tiden sin på mens man er i hjemmeisolering på grunn av COVID-19.

Det finnes mange svar på dette spørsmålet. Generelt sett kan man imidlertid si at det avhenger av ens smak, interesser og hobbyer. Det er lurt å begynne ved å lage en liste over aktiviteter du har satt på vent en stund som du kan gjøre hjemme. Noen flotte alternativer er for eksempel å organisere skapet eller bøkene dine, eller å fullføre en jobb du skulle ha gjort ferdig for en stund siden.

Når det lar seg gjøre, er det et også et godt tidspunkt til å fortsette med hobbyer du kanskje hadde utelatt av den vanlige rutinen din. Dette kan være skriving, tegning, strikking, maling eller hagearbeid. Det å ha en slags dagbok som du kan skrive ned tanker og opplevelsene dine i kan være svært nyttig for å sortere ideene dine, og kan rett og slett være befriende.

Å holde kontakten med eldre mennesker i karantene eller isolering

Det er viktig at eldre mennesker holder kontakten med familien og bekjentskapene sine. Det at man må holde seg hjemme betyr ikke at man ikke kan kommunisere med noen. Telefoner, Internett og media finnes for å forhindre nettopp dette.

Dette kan være en god mulighet til å gjøre deg mer kjent med teknologiske enheter som du kan bruke for å holde kontakten med andre. Det er lurt å kontakte mennesker du kjenner for å spørre hvordan de har det og fortelle dem hvordan du selv har det. Finn ut om det er mulig å lage et nettverk eller en gruppe for å holde kontakten daglig, samt for å hjelpe hverandre hvis det er nødvendig.

For eldre mennesker i karantene eller isolering, er det også lurt å holde seg oppdatert på nyhetene gjennom radioen, avisene og TV-en, samt å være klar over hvordan situasjonen utvikler seg. Du må imidlertid sørge for at du ikke blir revet med, men at du i stedet følger med på de mest pålitelige kildene. Det er også viktig å se på og lese glade og morsomme ting!

Til slutt er det viktig å huske at hver dag du kommer deg gjennom denne isoleringsperioden er en stor prestasjon – det er en dag mindre til vi kommer ut av lockdown!

  • Villegas-Chiroque, M. (2020). Pandemia de COVID-19: pelea o huye. Revista Experiencia en Medicina del Hospital Regional Lambayeque, 6(1).
  • ERDEM, MUSTAFA, MUNTASER SAFAN, and C. A. R. L. O. S. CASTILLO-CHAVEZ. “A DELAY DIFFERENTIAL EQUATIONS MODEL FOR DISEASE TRANSMISSION DYNAMICS.” Revista de Matemática: Teoría y Aplicaciones 27.1 (2020): 49-71.
  • Curioso, Fernando, and José Navarro. “Cambios horarios y diarios en la motivación laboral:¿ Influye el tiempo objetivo en la motivación en el trabajo?.” Psychologica 62.1 (2019): 253-272.