Råd og remedier for vekttap

juni 24, 2015

I dagens samfunn er det kritisk for mange å gå ned i vekt, ikke bare for å veie opp etter julematen eller for å passe inn i badedrakten. Det kan være av helsemessige grunner, for å føle seg bedre eller holde energien oppe i hverdagen.

Vær bare oppmerksom på at det gå ned i vekt ikke er det samme som å gå ned i vekt på en sunn måte. Det beste er å redusere kroppens fettprosent, noe de fleste dietter ikke tar i betraktning. Vi vil vise deg hvordan du kan gå ned i vekt, og holde den nede.

For din helse og din figur er det viktig å eliminere eller redusere kroppens fettlager. Overflødig fett kan være farlig for helsen. Problemet er at det ikke bare er sosioøkonomiske forhold som fører til vektøkning, selv om disse har konsekvenser som direkte fører til en økning av kroppsmasse.

Vi referer til en stillesittende livsstil, dårlig kosthold og sultfølelsen som ønsker å tilfredsstille våre behov til enhver tid. Alt dette fører til at kroppens forbrenning dramatisk reduseres, grunnet alder m.m. Den akkumulerer alle de produktene den ikke bruker og ikke klarer å kvitte seg med fort nok, og dermed øker kroppens fettprosent, som igjen fører til vektøkning.

Dersom du ønsker å gå ned i vekt på en måte som varer, og for at det skal være verdt å gjøre det, bør du holde deg unna sporadiske mirakeldietter (som gjør mange syke pga. mangel på vitaminer osv.) Dersom man ikke vil falle tilbake til gamle vaner (og vekt), må man endre sin livsstil.

I alle magiske formler for vekttap, er det tilsynelatende en mangel på ofring. Dette er fordi folk flest ikke er villige til å likestille sitt inntak av mat og drikke i forhold til mengden de forbrenner.

Sporadisk fasting hjelper for forbrenning av fett

En type diett som nylig ble oppdaget tilbyr en god og kompromittert løsning: Sporadisk fasting. Denne typen diett er enkel og krever lite ofring. Den er basert på å hjelpe kroppen med å brenne energi på en annerledes måteAkkurat som en bil brenner en annen type drivstoff, vil du gå fra å brenne sukker og karbohydrater til å brenne fett, da fett overtar som hoveddrivstoff. La oss forklare i mer detalj:

Denne enkle dietten går ut på å planlegge dine måltider på det vis at du øker tidsrommet mellom måltidene. Dette tvinger kroppen til å brenne akkumulert fett i stedet for å umiddelbart gå for sukkeret du har fått i deg.

For å venne kroppen til denne endringen, må du faste i minst 16 timer. Ikke vær redd, det er lettere enn det høres ut som.

Husk at kroppen trenger 6 til 8 timer for å forbrenne glykogenet i kroppen din (rask energi lagret som sukker). Etter dette, har kroppen konsumert sitt sukkerlager og vil forsøke å få energi ved å brenne akkumulert fett. Dersom du erstatter dette glykogenet ved å spise før de 8 timene har gått, tvinges kroppen aldri til å brenne fett som drivstoff. Dersom du går inn i en fettbrenningsmodus, vil du se et gradvis vekttap og en proporsjonalt økende livskvalitet.

Perder-peso1

Det finnes flere måter å gjøre dette på. En mulighet er å hoppe over frokosten, slik at lunsjen blir dagens første måltid (du kan selvsagt drikke kaffe om morgenen, men uten melk og sukker. Du kan bruke naturlige søtningsstoffer, slik som kaa-hee). Bare pass på at du ikke overspiser til lunsj av mangel på frokost.

Fasting betyr heller ikke at du kan spise hva som helst i etterkant: Du må fortsatt prøve å unngå fast food, få i deg mindre sukker og mer sunt fett, som kokosolje, olivenolje, smør, egg, avokado, moringaolje og valnøtter.

Du kan for eksempel sørge for å få i deg en skje med kokosolje på ettermiddagen, etter 8 timer med fasting. Dette stimulerer kroppen til å brenne fett og stimulerer skjoldbruskkjertelensom igjen øker forbrenningen.

Dette virker ikke umiddelbart. Det tar et par uker før kroppen endrer fra å brenne sukker til å brenne fett. Du vil oppdage at du får mindre behov for søt og usunn mat ettersom kroppen begynner å brenne fett i stedet for sukker.

Anbefalinger og populære remedier

Som vi skrev innledningsvis er det kritisk at du endrer dine vaner dersom du ønsker å gå ned i vekt, og dette innbefatter din fysiske og psykiske helse. Derfor bør du følge disse anbefalingene:

  • Vann hjelper deg å gå ned i vekt, bryter ned fett og redusere sultfølelsen. Drikk minst 8-10 glass (2 liter) hver dag.
  • Unngå sukker og alkoholholdige drikkevarer, så vel som sjokolade og godteri. I stedet bør du spise frukt, spesielt appelsiner og grapefrukt. Alkohol bør unngås da kroppen forbrenner det som sukker.
  • Unngå vannlatende medisiner hvis du vil ned i vekt. Ved å kvitte seg med overflødig kroppsvæske går blodtrykket ned og man føler deg trøtt, kvalm, og sliten, noe som gjør det vanskelig å gå ned i vekt.
  • Pass på hva du spiser og hvordan du tilbereder maten. Unngå fast food og mettet fett, og reduser inntaket av mel, poteter, ris (dvs. hvite produkter), og rødt kjøtt. Spis i stedet kylling, fisk og alle typer grønnsaker. Dersom du må spise mellom måltidene kan du drikke te, tomatjuice, spise sylteagurker (100 g), tomater eller kornprodukter som corn flakes eller havregryn. Det er ikke bare viktig hva du spiser, men også hvordan du lager maten. Vi foretrekker å grille eller steke i ovnen fremfor å steke i panne. Den letteste maten tilberedes ved å dampe, koke eller steke i ovn/panne.
  • Unngå å spis foran TV-en eller datamaskinen. Dersom du har en stillesittende livsstil eller tilbringer mer enn 4 timer i sittende stilling, vil dette ha en negativ innvirkning på kroppens blodsukker og fettlager. I følge en rekke studier øker sjansen for hjertesykdommer med 18% for hver time du sitter stille. Dersom du må sitte over lengre tid, er det viktig at du bryter opp dette ved å gjøre moderate aktiviteter i minst 5 minutter hver halvtime eller time.
  • Spis fra mindre tallerkener. I følge studier fra Universitetet i Utah tar det en stund før man føler seg mett etter at man er ferdig med å spise. Bruker man mindre tallerkener, serverer man mindre porsjoner. Når tallerkenen er tom, mottar hjernen signaler om at du er ferdig og du vil snart vite om du er fornøyd eller ikke. På denne måten kan vi unngå å spise for mye.
pimienta

  • Bruk krydder som pepper, ingefær, karri og cayenne. Disse øker forbrenningen og kroppen brenner kalorier fortere. Disse krydrene hjelper også mot halsbrann, hevelser og fordøyelse.
  • Mosjon. En halv times spasertur om dagen kan være svært effektivt. Sørg for at du tar trappene i stedet for heisen så ofte som mulig.
  • Ikke gå i matbutikken når du er sulten. Dersom du handler når du er sulten blir du enda mer sulten og du ender opp med å kjøpe mer mat enn du trenger, så vel som usunn og fet mat.

Naturlige remedier fokuserer på å stimulere leveren og fordøyelsen på en naturlig måte, noe som gjør det lettere å gå ned i vekt.

  • Ha 1 utvannet skje med epleeddik og en klype natrium i ett glass med vann. Drikk dette en halv time før hvert måltid.
  • Spis persille, epleeddik og hardkokte egg. Denne kombinasjonen bruker mer energi på å forbrennes enn de gir.
  • Borremyntete: 1 ts i 1 kopp varmt vann. Drikk to varme kopper om dagen i 15 dager. Ikke gjør dette dersom du er gravid eller lider av gastritt eller magesår.
  • Infuser med rød te eller kardemomme. Varm opp 1 liter vann og ha i 2 ts te og 5 ts kardemomme. Drikk 1 kopp om dagen. Ikke gjør dette dersom du er gravid eller lider av gastritt eller magesår.
  • Gulrotjuice. Legg 3 gulrøtter i hurtigmikseren, med skrellet på. Sil og drikk juicen 3 ganger daglig, mellom måltider.
  • Artisjokkvann. Kok 3 artisjokker i en halv liter vann i 15 minutter. Drikk gjennom dagen.
  • En urteblanding av selleri, nepe og persille. Vask og hakk 3 stilker seleri, en håndfull persille og 2 neper. Kok i en halv liter vann i 15 minutter. Drikk gjennom dagen.
  • Smoothie av grønt eple og ananas. Vask og del et grønt eple i 4 før du legger det i en hurtigmikser med ett glass ananasjuice. Drikk hver morgen.
  • Tang, løvetann og gurkemeie. Blæretangen er rik på mineraler som jod, potassium, magnesium, kalsium og jern, som gir skjoldbruskkjertelen styrke til å forbrenne energi. Løvetannen stimulerer leveren og fordøyelsen, mens gurkemeien er en effektiv antioksidant. I kombinasjon er disse tre meget effektive i kampen mot kiloene.
FRA NETTET