Raskere vektreduksjon med tre matvarer: sitron, havre og spirulina

· november 27, 2015
Havregryn er et veldig sunt valg for å føle seg tilfreds og unngå søtsug. Vi kan spise det til frokost, noe som vil forsyne oss med energi uten å få vekt.

Hemmeligheten bak å gå ned i vekt på en sunn og gradvis måte, og uten å føle seg sulten, er å inkludere enkelte matvarer i våre daglige menyer. Takket være sine naturlige egenskaper vil de hjelpe oss med raskere vektnedgang. I denne artikkelen forklarer vi hvordan du kan oppnå dette med disse tre medisinske matvarene: sitron, havre og spirulina. Finn ut hvordan!

Sitron

Sitroner er en utmerket mat for å hjelpe deg å gå ned i vekt og opprettholde god helse. I kroppen vår renser sitron  giftige stoffer, og den hjelper oss med å fordøye og eliminere fett og bedre absorbere næringsstoffer takket være sitt høye innhold av vitamin C. I tillegg, til tross for å ha en syrlig smak, virker sitron nøytraliserende på overflødig syre i magen. Den fungerer faktisk som en base, som hjelper til med å garantere god helse.

Hvordan kan vi inkludere den kostholdet vårt?

  • På tom mage: drikk saften fra en halv sitron med ett eller to glass vann. Dette er også et ideelt middel for å bekjempe forstoppelse.
  • Som dressing på fatene: dermed reduseres mengden salt og eddik.
  • Mellom måltidene: i løpet av dagen kan du drikke vann med sitron, lett søtet med stevia hvis du ønsker det.
Sitronvann-DorteF

Havre

Havre er et svært næringsrikt korn som også er svært rikt på fiber og andre næringsstoffer. Disse hjelper oss med å føle oss mette og bekjempe søtsug. Av den grunn er havregryn til frokost et godt valg. Du kan tilberede det på følgende måter:

  • Havredrikke: du kan kjøpe det eller lage det hjemme, og blande den med frukt og nøtter.
  • Kokt havregryn med havredrikk: på samme måte som ris med melk, men bare ved hjelp av havre. Du kan koke denne frokostblandingen i sin egen væske i noen minutter, og ha i en klype kanel og ingefær. Den anbefales spesielt på kalde dager, ettersom den gir oss mye energi og varme.
  • Full frokost: den er ideell for å holde seg mett noen timer. Bland 2 ss. malt havre med litt fersk ost, frø, sitronsaft, en håndfull nøtter og tørket frukt, og en spiseskje honning. Du kan også ha i litt frisk frukt. I tillegg til å være en næringsrik frokost, vil du merke at ingrediensene er friske, slik at kroppen vil benytte seg av alt. Det vil ikke føre til vektøkning, tvert i mot.
  • I kremede grønnsaker: Du kan ha i en håndfull havregryn i kremete grønnsaker for å gi dem en kremete og litt tykkere konsistens, i stedet for å bruke melk eller poteter.
Krem-budwig-Chinkerfly

Spirulina

Spirulina er en ferskvannsalge som betraktes som en supermat på grunn av sine gode ernæringsmessige egenskaper. Den er rik på proteiner, enzymer, klorofyll, essensielle fettsyrer, vitaminer (A, B, E og H) og mineraler (jern, kalsium, fosfor, magnesium). Supermat er ideell i dietter for vektreduksjon, fordi de gir mange næringsstoffer i bare en liten mengde mat. Dermed kan du redusere mengden du spiser uten å føle deg sulten.

Foruten å gjøre at vi føler oss tilfreds, regulerer spirulina også blodsukkeret vårt og bidrar til å bekjempe angst. Angst kan ofte få oss til å spise mer enn nødvendig.

Vi anbefaler at du tar spirulina i tablettform og alltid før måltider. Hvis du ønsker å gå opp i vekt tar du det rett etter du har spist.

Grønn-smoothie-vanessayavonne

Planen

For å oppsummere:

  • På tom mage: vann med sitronsaft
  • Spirulina før frokost
  • Frokost basert på havre
  • Sitronvann på formiddagen
  • Spirulina før lunsj
  • Lunsj som inkluderer litt havre (valgfritt)
  • Vann med sitron i midten av ettermiddagen
  • Spirulina før middag (valgfritt fordi det i noen tilfeller kan det gi for mye energi)

Bilder gjengitt med tillatelse fra DorteF, Chinkerfly og vanessayavonne