Reduser blodtrykket ditt naturlig på 5 minutter

november 7, 2016
I tillegg til å ha et sunt og balansert kosthold og å få regelmessig mosjon, kan du dra nytte av visdommen av kinesisk medisin for å få deg selv til å slappe av og stabilisere blodtrykket ditt

Når høyt blodtrykk ikke er under kontroll, blir det et alvorlig helseproblem som kan sette livet ditt i fare.

Dette er en kardiovaskulær lidelse som er kjent som hypertensjon, eller «the silent killer», og den påvirker mange mennesker rundt om i verden.

Det er anslått at 78 millioner amerikanere lider av høyt blodtrykk, hvorav ca. 16 millioner forblir udiagnostisert.

Det store problemet er at uten påvisning er det vanskelig å behandle, noe som øker risikoen for hjerteinfarkt, slag eller andre alvorlige sykdommer.

Det er derfor det er viktig å lære om høyt blodtrykk og å finne ut hva du kan gjøre for å redusere det.

Hva er blodtrykket ditt?

2-blodtrykk

Blodtrykket er den kraften som er nødvendig for at hjertet skal pumpe blodet ditt gjennom et nettverk av arterier, vener og kapillærer for å nå organene dine.

Normalt systolisk blodtrykk (overtrykk) hos en voksen er rundt 120 mm Hg under fysisk aktivitet og 80 mm Hg mens du hviler.

Det sies at blodtrykket er høyt når det systoliske blodtrykket er høyere enn 140 mm Hg og det diastoliske blodtrykket (undertrykket) er over 90 mm Hg.

Dette kan skje når arterier og arterioler blir trange, siden deres funksjon er å regulere blodstrømmen gjennom kroppen.

Når de trekker seg sammen, må hjertet ditt jobbe hardere for å levere blod til kroppen din, noe som resulterer i økt blodtrykk.

Det mest bekymringsfulle aspektet er at det ikke pleier å være ledsaget av sterke symptomer, noe som øker sjansen for at man kan utvikle et mer alvorlig problem uten å vite det.

Bare av og til vil det føre til hjertebank i hodet eller brystet, svimmelhet, tretthet og andre milde symptomer som kan varsle deg om problemet.

Se også: Senk blodsukkernivået ditt med disse matvarene

Hva er årsakene?

Så langt er de overveldende årsakene til høyt blodtrykk fortsatt ukjent, men det er noen faktorer som kan påvirke dets opptreden.

De inkluderer:

  • En familiehistorie med høyt blodtrykk.
  • Å være over 60 år gammel.
  • Å lide av høye nivåer av stress, sinne eller fiendtlighet.
  • Å være overvektig eller lide av fedme.
  • Å være avhengig av tobakk
  • Å ha et kosthold som har et høyt innhold av mettet fett.
  • Å drikke overdrevne mengder av alkohol.
  • Å ha en stillesittende livsstil.
  • Å ha diabetes.

Hva kan du gjøre for å senke blodtrykket?

3-sunt-fett

For å forebygge og kontrollere høyt blodtrykk, må du få regelmessige legekontroller for å teste nivåene dine.

Hvis de faktisk er høye, må du kanskje endre livsstilen din helt for å stabilisere dem:

  • Øk inntaket ditt av frukt og grønnsaker.
  • Begrens inntaket av salt.
  • Få minst 30 minutter med trening hver dag.
  • Legg til urtete og juice til kostholdet ditt.
  • Unngå bearbeidet mat og mat som inneholder mye fett.
  • Spis mat som er rik på omega-3-fettsyrer.
  • Gå ned i vekt.
  • Unngå alkohol og tobakk.
  • Øv på avspenningsteknikker.

I tillegg til de ovennevnte sunne vanene, finnes det en gammel kinesisk metode for å redusere blodtrykket ditt på bare fem minutter.

Se også: 8 matvarer med positiv effekt på blodtrykket

Hva er denne tradisjonelle kinesiske metoden?

4-press-pa-punkter

Tradisjonelle kinesiske medisinske teknikker er basert på de energiske sammenhengene mellom ulike trykkpunkter på kroppen din og organene dine.

Denne naturlige praksisen innebærer å presse på tre spesifikke punkter for å senke blodtrykket i løpet av minutter.

Linjen fra punkt en til to

  • Form en en-til-to-linje fra baksiden av øreflippen til kragebeinet.
  • Bruk et lett press mens du trykker med fingertuppene langs denne linjen.
  • Gjenta den samme bevegelsen omtrent 10 ganger på hver side av halsen. Dette skal ta omtrent tre minutter.

Punkt 3

  • Når du har trykket på linjen, trykk fingertuppene mot det punktet som ligger en halv tomme fra øreflippen i retning av nesen.
  • Utfør en mild massasje med et lett trykk i ett minutt på hver side.

Denne praksisen er svært effektiv når tilstanden skyldes stress eller andre følelsesmessige faktorer.

Likevel er det viktig å huske på at disse effektene vil variere i hvert enkelt tilfelle, og de kan ikke erstatte en behandling som er foreskrevet av legen din.

FRA NETTET