Ryggspasmer: Betydning og naturlig behandling

september 27, 2015
Når muskelsammentrekninger har en følelsesmessig komponent og er tilbakevendende, bør vi vurdere å endre noen holdninger.

Det er stadig flere av oss som sliter med ryggspasmer. Hovedårsaken til dette er blant annet et stillesittende liv. Vi tilbringer timer foran datamaskinen, vi stresser og har følelsesmessige problemer. Her skal vi snakke om hvorfor vi får spasmene og vi skal ta for oss enkle og effektive behandlingsmetoder, som du enkelt kan utføre hjemme.

Teknisk sett er en spasme en forlenget og ufrivillig muskelsammentrekning, som kan forårsake hevelse, smerte og/eller begrense mobiliteten.

Psykosomatiske årsaker til spasmer

Spasmer forårsakes ikke bare av fysiske årsaker. De har sine følelsesmessige forklaringer også. Det vil si at de forårsakes av undertrykte følelser, som «holdes inne» i stedet for å slippes ut. Hvor du får spasmen, har også betydning:

  • Rhomboid: Sinne
  • Kappemuskelen: Frustrasjon og manglende evne
  • Dorsal området: Frykt
  • Korsryggen: Frustrasjon

Dersom du opplever spasme én gang, er det ingen grunn til bekymring. Opplever du spasmer ofte og på samme sted hver gang, bør du fokusere på hvor spasmene opptrer. Er dette tilfellet betyr det at du bør endre en spesifikk oppførsel.

Organer

I tillegg til å være forårsaket av undertrykte følelser, kan spasmer også være forårsaket av betente organer, som ligger rett under muskelen. I slike tilfeller, er dette de organene som oftest er involvert:

  • Nyrene: Området rett overfor korsryggen.
  • Lever og galleblære: Øvre rygg, kappemuskelens høyre side.
  • Magen: Midt på ryggen og kappemuskelens venstre side.
  • Hjertet: Området med livmorhalsen.
  • Lungene: Venstre kappemuskel.

Sugeterapi og kopping

Dette er en gammel terapeutisk metode, som er mye brukt i tradisjonell kinesisk medisin. Metoden går ut på å bruke en spesiell type krystallglass, som skaper en form for sugende vakuum på kroppen, huden og deler av muskelen. Metoden åpner porene og bidrar til god blodsirkulasjon, samt at lymfesystemet får hjelp til å fungere bedre.

Smerter og hevelser lindres innen ti til femten minutter. Du kan gå til en terapeut for denne behandlingen, men du kan også kjøpe disse koppene hos et senter for naturmedisin eller kinesisk medisin. Dermed kan du gjøre det selv.

Noen av disse settene kommer med en egen vakuummaskin. Disse er ofte de beste og de enkleste å bruke.

Du kan også smøre på litt sesam- eller mandelolje før du drar sugekoppene over. Dermed får du også litt massasje.

Dersom det er en betennelse der, vil området bli rødt og mørkt. Disse merkene kan holde seg noen dager, men i løpet av bare noen minutter vil du merke at du føler deg mye bedre. Organet som korresponderer med den delen av ryggen du har behandlet, vil også føle seg bedre.

kopping

Svovelbarer

Svovelbarer er gule kjegler som består av svovel. De er veldig enkle i bruk. Mineralet svovel absorberer statisk elektrisitet. Du kan høre at baren knaker når du gnir den mot det berørte området. Noen ganger vil den til og med knekke i en eller flere deler. Dersom dette skjer kan baren ikke lenger brukes. Dersom den fremdeles er like hel etter bruk, kan du legge den i kaldt vann i to minutter. Da er den klar til å brukes flere ganger.

Dette er en teknikk som er mye brukt i Sør-Amerika.

Mat mot spasmer

Vi bør være veldig oppmerksomme på hva vi spiser når vi har spasmer. Unngå mat som fremmer betennelse og øk inntaket av mat som er betennelsesdempende. Så hva skal du spise?

Betennelsesdempende mat:

  • Naturlig juice av frukt og grønnsaker (gulrøtter, beter, selleri)
  • Rød paprika
  • Chiafrø
  • Nøtter
  • Grønn te
  • Ingefær
  • Ananas
  • Papaya
  • Brokkoli
papaya-netdoktor

Betennelsesdannende mat:

  • Melkeprodukter
  • Hvitt sukker
  • Rødt kjøtt
  • Raffinert mel
  • Frityrstekt mat

Tre gamle behandlingsmetoder

Du kan veksle mellom å bruke kalde og varme omslag på det berørte området. Gi deg selv massasje med varm sesamolje, samt drikk infusjoner av boldo og rosmarin tre ganger daglig.

Kok opp vann med ingefær. Legg et håndkle i vannet. Legg først et tørt håndkle på ryggen, legg så over håndkledet som er dynket i ingefærvann. Dekk hele det berørte området og la det ligge i fem minutter.

Kok hele blader med grønnkål i noen minutter. La det kjølne litt og legg det så direkte på huden. Du kan dekke det med et håndkle eller med klær.

FRA NETTET