Salat som hovedrett

januar 8, 2016

Salat spises i mange hjem hver dag, enten fordi folk elsker det, eller fordi det er et lett og sunt alternativ. Inneholder salat nok næring til at det kan være en hovedrett?

I dagens artikkel skal vi fortelle  hvordan du kan lage en salat som vil tilfredsstille alle ernæringsbehovene dine.

Råkost

En av fordelene ved salat er at det består av råkost, en sammensetning av sunne frukter og grønnsaker med høye verdier av uraffinerte næringsstoffer. Råkost holder på vitaminer og mineraler som ellers fordufter når matvarer kokes eller stekes på høy temperatur.

I tillegg til dette, har råkost en annen viktig fordel. Det har høyt vanninnhold, men også mye fiber. 

Med dette kan konkluderer vi at en sunn salat på menyen ikke bare er et klokt valg; det hjelper deg å innta det daglig anbefalte inntaket av frukt og grønnsaker som kroppen trenger.

La oss se hva en salat behøver for å være næringsrik.

2 coleslaw

Bladsalat

Bladsalat er, ikke overraskende, hovedingrediensen i en salat. Den er rik på fiber og vann, og har avslappende egenskaper som kan lindre angst og nervøsitet.

Det finnes mange ulike varianter av bladsalat og andre bladgrønnsaker. Det viktigste er at bladgrønnsakene du velger å kjøpe er økologiske og ferske.

Vi anbefaler at du lar være å kjøpe bladsalat i poser eller bladsalater med lys farge. Disse bladsalatene har færre næringsstoffer og kan faktisk være vanskelige for kroppen å fordøye.

Du bør heller kjøpe bladsalater med mørkegrønn farge, og andre bladgrønnsaker som ruccola, brønnkarse, spinat osv.

Andre ingredienser

Her er noen grønnsaker som du kan blande sammen til en fullkommen salat. Alle har ulike helsefordeler:

  • Gulrøtter: bra for huden og for synet.
  • Løk: dyptrensende og gunstig for leveren.
  • Tomater: bekjemper frie radikaler som kan forårsake kreft.
  • Cabbage: high in fiber and minerals like iodine, great for hypothyroidism
  • Kål: rikt på fiber og mineraler som jod, bra for hypotyreose
  • Rødbeter: gir mye energi og forebygger blodmangel.
  • Asparges: fremmer rensing og balanserer pH-verdien til kroppen. Fjerner overflødig væske.
  • Sopp: rikt på protein.
  • Avokado: svært næringsrikt, med mye protein og sunne fettsyrer.

Bruk disse ingrediensene til å lage en fargerik salat. Husk at hver ingrediens har særpregede fordeler.

3 whole wheat and salad

En enda sunnere salat

I tillegg til en fargerik salat som nevnt ovenfor, kan du gjøre salaten enda sunnere og velegnet til frokost hvis du har oppi litt av følgende matvarer:

  • Gresskarfrø, solsikkefrø, sesamfrø eller linfrø
  • Valnøtter, hasselnøtter eller mandler
  • Bønner
  • Brokkolispirer, alfalfaspirer, linser osv.

Hvordan skal du krydre salaten?

Hvordan du krydrer salaten avhenger av hvordan du ønsker salaten skal smake. Vi anbefaler at du bruker en av følgende smakfulle og sunne dressinger:

  • Extra virgin olivenolje
  • Eddik
  • Eplesidereddik (rå og upasteurisert)

Du kan forsterke opp smaken med følgende ingredienser:

  • Tahini- eller sesampasta
  • Oregano eller basilikum
  • Hvitløkskrydder
  • Fersk persille

Unngå for mye frukt

Per i dag er det trendy å ha oppi frukt i salaten, men du bør være klar over at frukten du velger, kan påvirke fordøyelsen din betraktelig.

De beste fruktene til salat er nøytrale frukter som ikke er syrlige eller har mye sukker, som epler eller pærer. Unngå sitrusfrukter og frukter som er veldig søte, ettersom de kan gjære i magen og svekke fordøyelsessystemet.

Du kan bruke ananas eller papaya, så lenge resten av salaten ikke inneholder mye mel eller stivelse.

4 cucumber salad

Blomster i salaten

Visste du at blomster i salaten kan gi den et eksotisk og nyskapende preg? Det finnes mange spiselige blomster. Ringblomst er en av dem. Prøv selv!

FRA NETTET