Slik renser du tykktarmen ved å spise linfrø

februar 9, 2016

I de senere årene har linfrø blitt svært populært. Dette er fordi de har vist seg å ha betydelige helsemessige fordeler takket være sine næringsstoffer og omega 3-fettsyrer. Disse frøene er bygget opp av 40% diettfiber, hvorav en tredjedel er løselig fiber, og resten er uoppløselig fiber. Løselig fiber er ansvarlig for å fange giftstoffer mens den uløselige typen er ansvarlig for å stimulere eliminering av alt avfall.

Ved å spise linfrø kan du rense tykktarmen og reetablere tarmfunksjoner. Deres innhold av fiber, flerumettet fett, og fytokjemikalier som lignaner, gjør denne matvaren en mektig alliert for tarmhelsen. Dessuten hjelper de ikke bare med å eliminere giftstoffer, men de bidrar også til at tykktarmen fungerer, slik at du kan holde deg frisk.

Fordeler ved å spise linfrø for å rense tykktarmen

linfrø-5

  • Å spise linfrø har en mild lakserende effekt som er til nytte for fordøyelsen. Det hjelper også avfall å gli lettere slik at det kan fortsette med sin eliminering.
  • Egenskapene til linfrø øker intestinal bevegelse, som i mange tilfeller er for tregt og forårsaker kroniske problemer med forstoppelse. Forstoppelse er et helseproblem som kan føre til mange komplikasjoner hos dem som opplever det, fordi personen ikke kan ha skikkelig avføring til tross for deres innsats, og følgelig akkumuleres det store mengder avfall i kroppen. Dette kan føre til andre alvorlige helseproblemer. I denne forstand kan jevnt inntak av linfrø være en av dine beste allierte. Dette er fordi deres lakserende egenskaper fukter herdet avføring og gjør det mykere og dette vil stimulere dets fjerning.
  • Å spise linfrø har en avgiftende virkning på kroppen, noe som bidrar til å fjerne giftige stoffer, oppsamlet avfall, overskudd av sure stoffer, og bekjemper irriterende tarmgass.
  • På grunn av sitt høye innhold av fiber, syrlig fett, og deres rensende behandling, er linfrø en god hjelp i behandlingen av fordøyelsesproblemer som normalt påvirker oss. De reduserer effekten av gastritt, reduserer betennelser i hemoroider, regenererer tarmfloraen i fordøyelseskanalen, eliminerer divertikulitt, og bedrer tarmbevegelse.
  • Egenskapene til linfrø hjelper også dem som lider av irritabel tarm syndrom, fordi de reduserer symptomene og hindrer det fra å være et ubehag under dine daglige aktiviteter.

Hvordan rense tykktarmen naturlig med linfrø

  • For å dra nytte av alle fordelene med linfrø, er det svært viktig å huske på at det er best å kjøpe linfrø med skallet på, fordi dette har mer fiber, både løselige og uløselige, som vil gi deg flere fordeler i prosessen med å rense tykktarmen.
  • For å enkelt spise linfrø og dra nytte av alle fordelene, bør du tygge dem med skallet på, slik at det er et veldig fint mel som kan spises uten komplikasjoner. Du bør unngå å spise dette frøet helt fordi det er vanskeligere å fordøye.
  • Når melet av linfrø er klart, bør du spise to spiseskjeer om dagen, enten direkte eller oppløst i et halvt glass vann eller juice. For å lette konsumeringen kan du også la mel av linfrø bløtlegges i vann to timer før du drikker det.
  • Et annet godt alternativ er å bløtlegge linfrø og deretter kjøre dem sammen med vann i en blender.

Når bør du stoppe den rensende behandlingen av tykktarmen med linfrø?

3-tykktarm

Hvor lenge man skal anvende linfrø for den rensende behandlingen for tykktarmen er ubestemt, og er avhengig av hver enkelt person. Først bør du tenke på tilstanden til betennelsen i tykktarmen og at dette kan ha gjort at en rekke giftstoffer kan ha samlet seg. Det er best å spise linfrø regelmessig for å bidra til å bekjempe forstoppelse, og det vil la deg gå tilbake til å ha avføring to eller tre ganger om dagen som normalt. Når du merker resultatene, kan du slutte å spise linfrø, men det er ikke et problem hvis du fortsetter å spise dem som en sunn del av ditt daglige kosthold.

Tips du bør huske på

  • Husk at denne naturlige behandlingen kan være svært effektiv så lenge du er konsekvent med anvendelsen.
  • Øk forbruket av fiberrik mat som fullkorn, frukt og grønnsaker, for eksempel. Prøv også å endre kostholdet og eliminere de matvarene som kan være skadelige for kroppen din.
  • Gå inn for en sunnere livsstil, som å sove godt, trene, spise sakte, drikke nok vann om dagen, og så videre.
FRA NETTET